• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 23 مرداد 1399
کد مطلب : 107543
+
-

نزول 20میلیارد دلاری بورس

شاخص کل بورس تهران دیروز 1.2درصد نزول کرد

از روز یکشنبه که چالش‌های مربوط به واگذاری صندوق دارا دوم آغاز شد تا مبادلات روز گذشته بیش از452هزار میلیارد تومان؛ معادل 20میلیارد دلار از ارزش بازار سهام کاسته شد. به گزارش همشهری، دیروز و درجریان آخرین روز معاملات هفته جاری شاخص کل بورس تهران24هزارو292واحد معادل 1.2درصد کاهش یافت و زنجیره نزول در مبادلات هفته جاری تکمیل شد.این هفته بازارسهام معاملات پرفراز ونشیبی را پشت سر گذاشت. با وجود آنکه در روز یکشنبه به‌عنوان نخستین روز معاملات هفته، شاخص کل بورس تهران رشدکرده بود اما از روز دوشنبه به‌دنبال انتشار خبری مبنی بر لغو واگذاری صندوق دارا دوم شاخص کل بورس تهران یکباره فرو ریخت و صف‌های خرید سهام تبدیل به صف‌های فروش شد.این نزول در میان تأیید و تکذیب وزارت نفت و اقتصاد در روز سه‌شنبه هم ادامه یافت و در مبادلات سه‌شنبه هم شاخص کل بورس تهران با یک افت سنگین 3درصدی مواجه شد. اگرچه در همان ساعات ابتدایی معاملات روز سه‌شنبه با انجام مصاحبه‌های مختلف از سوی وزیر اقتصاد و وزیر نفت مشخص شد که دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی با نام دارا دوم بالاخره 5شهریور‌ماه عرضه می‌شود اما انتشار این خبر نتوانست اعتماد را به بورس بازگرداند و سهام بسیاری از شرکت‌ها ازجمله پالایشگاه‌ها که قرار است سهامشان در قالب صندوق دارادوم به مردم واگذار شود همچنان با صف‌های فروش مواجه بودند. دامنه این نزول که از روز یکشنبه آغاز شده بود به مبادلات دیروز هم کشیده شد و دیروز نیز شاخص کل بورس تهران با یک افت سنگین 1.2درصدی مواجه شد.

میزان نزول
محاسبات نشان می‌دهد که از روز یکشنبه و تحت‌تأثیر چالش‌های به‌وجود آمده برای واگذاری دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی که حاوی سهام 4پالایشگاه است، ارزش کل بازار سهام، روی موج بی‌اعتمادی شکل گرفته به وعده مسئولان 452هزار میلیارد تومان معادل 20میلیارد دلار کاهش یافته و از 9176هزار میلیارد تومان به 8724 هزار میلیارد تومان معادل 396میلیارددلار رسیده است.به‌نظر می‌رسد بازار سهام نسبت به وعده‌های مقامات مسئول بی‌اعتماد شده است چرا که انتشار خبر‌های مختلف در مورد عرضه بموقع صندوق دارادوم نتوانست منجر به کاهش صف‌های فروش سهام به‌ویژه در سهام پالایشگاه‌ها شود. هنوز مشخص نیست این نزول تا کجا ادامه خواهد یافت اما تحلیلگران بر این باورند عبور ارزش بازار از محدوده 400میلیارد دلار به راحتی امکان پذیر نیست و برای رشد بیشتر بازار سهام به محرک‌های بیشتری نیاز است. می‌توان گفت چنانچه بازار سهام در مبادلات هفته بعد هم با نزول مواجه شود عملا یک دوره اصلاح آغاز شده است. 

    درخواست تاسیس دارادوم ثبت شد 
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت از ثبت درخواست تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) پالایشی موسوم به دارادوم در سازمان بورس خبر داد.    هوشنگ فلاحتیان  افزود: طبق سازوکار موجود، شرکت ملی پالایش و پخش باید درخواست را به سازمان بورس اعلام کند که دیروز  ارسال شده است. این سازمان مستندات و فرم‌هایی را از شرکت ملی پالایش و پخش مطالبه می‌کند که با تلاش همه‌جانبه سعی می‌کنیم هر چه سریع‌تر این اقدام عملیاتی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید