• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106645
+
-

عبور شاخص بورس از مرز 2میلیون واحد

این احتمال وجود دارد که شاخص کل بورس تهران در محدوده 2میلیون واحدی وارد یک دوره اصلاح شود و نتواند به سمت ارقام بالاتری حرکت کند

بورس
عبور شاخص بورس از مرز 2میلیون واحد


شاخص کل بورس تهران، دیروز با یک رشد پرقدرت برای نخستین‌بار از مرز 2میلیون واحد گذشت و بیش از 222هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شد. با این میزان رشد ارزش کل بازار سهام به 386میلیارد دلار رسید.
به گزارش همشهری، پس از چند هفته نوسان در محدوده یک میلیون و 900هزار واحد، دیروز شاخص کل بورس تهران بالاخره توانست قله 2میلیون واحد را فتح کند. از نظر تکنیکی محدوده 2میلیون واحد نوعی مرز روانی برای بازار سهام محسوب می‌شود و چنانچه شاخص کل بورس تهران بتواند ظرف روزهای آینده در این منطقه تثبیت شود، امیدواری‌ها برای رشد بیشتر شاخص بورس افزایش می‌یابد. با این حال این احتمال وجود دارد که شاخص کل بورس تهران در همین محدوده وارد یک دوره اصلاح شود و نتواند به سمت ارقام بالاتری حرکت کند. برخی تحلیلگران بر این باورند که احتمالاً روند صعودی شاخص تا محدوده 2 میلیون و 200هزار واحد ادامه خواهد یافت و بعد از آن وارد دوره اصلاح خواهد شد. با این حال اختلاف نظر بر سر روند رو به رشد بازار سهام بسیار زیاد است؛ چرا که رشدهای یکسال و نیم گذشته قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای از تاریخ 50ساله بازار سرمایه نبوده و مشخص نیست آیا روند صعودی بورس بالاتر از مرزهای 2 میلیون واحد تداوم خواهد یافت یا خیر؟

جزئیات رشد
در داد و ستدهای روز گذشته شاخص کل بورس تهران توانست با 50هزار واحد رشد معادل 2.5درصد رشد کند و به 2 میلیون و 11 هزار واحد برسد. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 1.5میلیون واحد رشد کرده و از 513هزار واحد به ارقام کنونی رسیده است. محاسبه روند رو به رشد شاخص کل که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران توانسته‌اند از ابتدای سال تاکنون به‌طور میانگین 290درصد بازده در بورس به‌دست بیاورند. با رشد روز گذشته بورس بیش از 222هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شد و جمع کل ارزش بازار سهام به 8880هزار میلیارد تومان معادل 386میلیارد دلار رسید. هم‌اکنون بازار سهام ایران با این میزان ارزش در رده 20بازار بزرگ سهام دنیا رده بندی می‌شود.
محاسبات نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از رشد بازار سهام ناشی از پمپاژ حجم عظیم نقدینگی به بازار سرمایه بوده است. دولت از بهمن‌ماه سال قبل، سیاست‌هایی را اتخاذ کرده که این سیاست‌ها مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در بورس سوق داده است. دولت در تلاش است تا از طریق هدایت نقدینگی به بورس از یک طرف فشار تورمی نقدینگی را کم کند و از سوی دیگر فرصتی برای تأمین کسری بودجه‌اش ایجاد کند. به همین دلیل با استفاده از ابزار نرخ بهره بازار سرمایه را نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری به‌ویژه در مقابل بازار پول جذاب‌تر کرده و منجر شده تا بخشی از نقدینگی رهسپار بورس شود. طبق آخرین آمارهای رئیس سازمان بورس از ابتدای سال تاکنون، روزانه 1500میلیارد تومان پول جدید وارد بورس شده است و این روند کماکان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود، حتی جریان ورود نقدینگی به بورس ظرف روزهای آینده سرعت بیشتری بگیرد.

تحلیلگران چه می‌گویند؟
تحلیلگران بر این باورندکه رشد شاخص‌های بورس فعلاً ادامه خواهد داشت، اما ممکن است در مقطع کوتاهی به ‌صورت دوره‌ای وارد فرایند اصلاح شود. در ادبیات بازار سرمایه دوره اصلاح به زمان‌هایی اطلاق می‌شود که شاخص بورس پس از یک دور صعود با نزول موقت مواجه شود و با دوره‌های نزول یا سقوط که شاخص بازار سهام با افت‌های سنگین و مدت‌دار مواجه می‌شود متفاوت است.
مهدی طحانی، یک کارشناس بازار سرمایه درباره حال وهوای این روزهای بورس می‌گوید: معاملات بورس این روزها در حال نوسان است که بخش عمده‌ای از این موضوع ناشی از ورود حجم گسترده نقدینگی به این بازار است.
او با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون به‌طور خالص نزدیک به ۱۰۶ هزار میلیارد تومان خرید از سوی سهامداران حقیقی در بازار سهام انجام شده است، می‌افزاید: اکنون جوی بین مردم حاکم شده مبنی بر اینکه با ورود سرمایه‌های خود به بورس، در مدت زمان کوتاه، بازده و سود خوبی عاید آنها خواهد شد که این موضوع باعث شده تا شاهد ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی به این بازار باشیم.
مجید محمد علیزاده آرانی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم با اشاره به نقش دولت در تعیین مسیر معاملات بازار سهام می‌گوید: دولت نقش پر رنگی در معاملات بازار سرمایه داشت و این نقش می‌تواند در ماه‌های آینده و تداوم روند صعودی بازار تأثیرگذار باشد. او تأکید می‌کند: با توجه به نقش دولت سرمایه‌گذاران در وضعیت فعلی با احتیاط بیشتری نسبت به قبل در حال سرمایه‌گذاری هستند و در تلاشند سرمایه‌های فعلی خود را حفظ کنند. ولید هلالات، یک تحلیلگر بنیادی هم در این‌باره می‌گوید: حاکمیت، دولت و بانک مرکزی تا ماه‌های قبل، همواره موافق و پشتیبان بازار سرمایه بودند، اما ترس بازار از این است که نظر این گروه تغییر کند و این ترس زیادی در بازار ایجاد کرده است. به گفته او، بازار سهام در شرایط کنونی به سمت یک روند متعادل و یکپارچه در حرکت است اما نمی‌توان فعلاً نزول یا سقوطی را برای بازار سهام پیش‌بینی کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید