• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 9 مرداد 1399
کد مطلب : 106340
+
-

شلیک بالستیک‌ها از اعماق زمین

سردار حاجی ­زاده: با مجموعه امکاناتی که امروز در اختیار داریم می‌توانیم هرگونه هدف متخاصم را در هر نقطه از منطقه خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند مورد هدف قرار دهیم

دفاعی
شلیک بالستیک‌ها از اعماق زمین

شلیک موشک‌های زیرزمینی سپاه، پس از شهر موشکی و پرتاب نخستین ماهواره هوافضای سپاه، سومین دستاورد عمده نظامی آنها طی سال‌های اخیر بوده است. دومین روز از مرحله اصلی و نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص)14سپاه با پرتاب موشک‌های بالستیک این نیرو از دل زمین، جدید و اعجاب‌انگیز بود. نیروی دریایی و هوافضای سپاه روز سه‌شنبه هم توانسته بودند با انهدام اسکورت‌ها و پل فرماندهی یک ناوماکت آمریکایی در خلیج‌فارس، رزمایش پیامبر اعظم(ص)14را در کانون توجه‌ رسانه‌های داخلی و خارجی قرار دهند.
 این رزمایش در منطقه عمومی خلیج‌فارس و تنگه هرمز برگزار شد. براساس گزارش روابط عمومی سپاه، دستاورد مهم هوافضای سپاه در این مرحله از رزمایش که صبح چهارشنبه 8مردادماه برای نخستین بار در جهان صورت پذیرفت، شلیک موفق موشک‌های بالستیک از اعماق زمین به‌صورت کاملاً استتار شده بود که این دستاورد مهم می‌تواند سازمان‌های اطلاعاتی دشمن را در خطاهای محاسباتی رویارویی احتمالی با چالش‌های جدی مواجه کند. سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه در توصیف خود از دستاورد ویژه سپاه در این عملیات گفت: «در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴بدون استفاده از سکوها و تجهیزات مرسوم، موشک‌های مدفون شده زمین را شکافتند و اهداف از پیش تعیین شده را با دقت بالایی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.» او افزود: «با مجموعه امکاناتی که امروز در اختیار داریم می‌توانیم هرگونه هدف متخاصم را در هر نقطه از منطقه خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند مورد هدف قرار دهیم.»
در مرحله نهایی رزمایش سپاه همچنین هواپیماهای سوخو ۲۲ نیروی هوافضای سپاه مواضع از پیش تعیین شده در جزیره فاروران را به وسیله بمب‌های بالدار مورد هدف قرار دادند. اجرای عملیات رزم موشکی موفق با شلیک 2 فروند موشک زمین به زمین هرمز و فاتح و یک فروند موشک بالستیک به سمت اهداف معین، همچنین اجرای آتش پدافند هوایی نقطه‌ای در این مرحله از رزمایش با موفقیت به انجام رسید.

موشک بالستیک جدید
براساس گزارش فارس، یکی دیگر از دستاوردهای موشکی سپاه در این رزمایش در تصاویر منتشر شده از رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک موشک بالستیک جدید که پیش از این دیده نشده بود به نمایش در آمده است. این موشک سوخت جامد که به‌نظر می‌رسد از خانواده موشک‌های فاتح باشد، از درون کپسول شلیک می‌شود که برای نخستین بار است بالستیک‌های ایرانی از چنین لانچری استفاده می‌کنند. همچنین براساس تصاویر، این موشک پس از شلیک، یک هدف زمینی را که به شکل رادار مربوط به سامانه تاد و پاتریوت است با دقت زیاد مورد اصابت قرار داد.

وحشت در پایگاه‌های آمریکا
نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه در واکنش به رزمایش پیامبر اعظم 14این رزمایش دریایی سپاه پاسداران را اقدامی «غیرمسئولانه و بدون ملاحظه» خوانده بود. ربکا ریباریچ، یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، به خبرگزاری فرانسه گفت: ما می‌دانیم که رزمایش ایران‌ شامل حمله به یک ماکت ناو هواپیمابر غیرمتحرک است. هرچند ما همیشه این نوع رفتارهای غیرمسئولانه و بدون ملاحظه ایران در مجاورت آبراه‌های شلوغ بین‌المللی را زیرنظر داریم، این رزمایش باعث اختلال در عملیات ائتلاف در منطقه نشده و هیچ تأثیری بر جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آب‌های مجاور آن ندارد. در همین حال، گزارش‌هایی درخصوص آماده باش و رفتن به پناهگاه نیروهای آمریکایی در قطر و امارات در جریان رزمایش سپاه منتشر شد. لوکاس تاملینسون، خبرنگار «فاکس نیوز» گفته بود: نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های قطر و امارات به حالت آماده‌­باش درآمدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید