• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106250
+
-

13نفر برای بوکر

فهرست نامزد‌های اولیه جایزه بوکر در سال 2020معرفی شدند

13نفر برای بوکر


آرش نهاوندی ـ روزنامه نگار

فهرست 13 نامزد اولیه دریافت جایزه بوکر 2020 اعلام شد.  کتاب‌های این فهرست از میان ۱۶۲ کتاب انتخاب شده‌اند. نامزدهای نهایی جایزه بوکر که شامل ۶ کتاب است، از میان این آثار در‌ ماه سپتامبر (شهریور) معرفی خواهند شد. به نوشته گاردین، «هیلاری مانتل» نویسنده بریتانیایی با کتاب «نور و آینه» که سومین کتاب از رمان سه‌گانه‌ای است که وی درباره توماس کرامول نگاشته، در فهرست بلند نامزدهای دریافت جایزه بوکر 2020جای گرفت. با قرار گرفتن هیلاری مانتل در فهرست نامزدهای جایزه بوکر، احتمال اینکه وی برای سومین‌بار این جایزه را دریافت کند، افزایش یافته. او برای نخستین‌بار در سال2009  به‌خاطر نگارش کتاب اول از سه‌گانه توماس کرامول با نام «تالار گرگ‌ها» برنده جایزه بوکر شده بود. (در آن زمان نام این جایزه من‌بوکر بود که از سال 2020نام جایزه بوکر برای آن برگزیده شد). او همچنین به‌خاطر کتاب «مجرمان را بیاورید» که دومین کتاب از رمان تاریخی سه‌گانه توماس کرامول محسوب می‌شود نیز توانسته بود در سال2012 جایزه بوکر را از آن خود کند. توماس کرامول یکی از اصلی‌ترین وزرای هنری هشتم، پادشاه انگلیس بود که از خانواده‌ای عادی به بالاترین مراحل قدرت می‌رسد. در این کتاب فراز و فرود زندگی وی روایت شده است. هیلاری مانتل در کتاب اول این سری داستان‌ها به نام «تالار گرگ‌ها» به سال‌های اولیه زندگی توماس کرامول پرداخته بود. کتاب تالار گرگ‌ها توسط کیومرث پارسای به فارسی ترجمه شده است.




مانتل در انتظار سومین بوکر
رمان 900 صفحه‌ای «آینه و نور» که داستان آن از زمان بریده شدن سر ملکه «آن بولین» یکی از همسران هنری هشتم در سال 1536آغاز می‌شود و سال‌های پایانی زندگی توماس کرامول را دربرمی‌گیرد، یکی از 13رمان منتخبی است که در فهرست بلند رقابت بر سر جایزه 50هزار پوندی بوکر حضور دارد. هیأت داوران جایزه بوکر که ریاست‌شان را مارگارت بازبی، ناشر مشهور عهده‌دار است، درباره رمان «آینه و نور»، این چنین نظر داده‌ است: کتاب «آینه و نور» نمایش استادانه‌ای از یک دیالوگ پر از کنایه و استعاره است و همچنین توصیف‌های زیبا و دقیقی که در این کتاب آمده دوران تاریخی سلطنت پادشاهان تودور در بریتانیا را دوباره زنده کرده است.
هیلاری مانتل که پیش‌تر نیز با کتاب‌های «تالار گرگ‌ها» و «مجرمان را بیاورید» برنده جایزه بوکر شده بود، یکی از 4 نویسنده‌ای است که تا‌کنون موفق شده 2 بار جایزه بوکر را از آن خود کند. «مارگارت آتوود»، «پیترکری» و «جی‌ام کوتزی»، هر کدام تا‌کنون 2 بار برنده جایزه بوکر شده‌اند، اما تاکنون هیچ نویسنده‌ای3 بار برنده این جایزه نشده است و اکنون که برای بار سوم قرعه نامزدی دریافت جایزه به نام هیلاری مانتل افتاده، باید دید که آیا او خواهد توانست سومین جایزه بوکر را از آن خود کند یا خیر؟




آن تایلر با رمانی جدید 
در فهرست بلند جایزه بوکر نام 13نامزد دیده می‌شود که آثارشان از میان آثار 162نویسنده انتخاب شده است. آن تایلر، نویسنده و منتقد آمریکایی که نامش برای ایرانی‌ها هم به‌دلیل رمان‌هایش و هم به‌دلیل تقی مدرسی که پیش‌تر همسرش بود، بیشتر آشناست، با کتاب «مو قرمز کنار جاده» در فهرست بلند دریافت جایزه بوکر جای گرفته است. تا‌کنون از آن تایلر 5کتاب به فارسی برگردانده شده و در ایران انتشار یافته است. کتاب‌های«وقتی بزرگ بودیم»، «حفره‌ای تا آمریکا» و «مرگ مورگان» که توسط کیهان بهمنی ترجمه شده‌اند و کتاب «نقب زدن به آمریکا» که گلی امامی ‌آن را به فارسی برگردانده است. کتاب «این خانه مال من است» از آن تایلر نیز توسط شبنم سمیعیان به فارسی ترجمه شده است. هیأت داوران جایزه بوکر کتاب «مو قرمز کنار جاده» اثر آن تایلر را «روایتی خیلی انسانی از رستگاری» توصیف کرده‌است. این توصیف هیأت داوران سبب شده تا بسیاری از منتقدان، آن تایلر را یکی از رقبای جدی هیلاری مانتل، در کسب جایزه بوکر 2020 بدانند. «کالم مک کان» نیز با کتاب «آپیروگان» که درباره داستان یک فلسطینی و یک یهودی است که هر دوی آنها دختران خود را از دست داده‌اند، نیز در فهرست بلند نامزدان دریافت جایزه بوکر 2020جای گرفته است.

«این پیکر سوگوار» دانگارمبا
«تسی تسی دانگارمبا» نویسنده زیمبابوه‌ای نیز با کتاب «این پیکر سوگوار»، نامزد دریافت جایزه بوکر 2020شده است. کتاب «این پیکر سوگوار» در دنباله داستان کتاب «شرایط ملتهب»(1988)، اثر دیگر همین نویسنده نگاشته شده است. بی‌بی‌سی کتاب شرایط ملتهب را در زمره 100کتابی ارزیابی کرده که به دنیای امروزی شکل داده‌اند. هیأت داوران بوکر درباره کتاب « این پیکر سوگوار» تسی‌تسی دانگارمبا این چنین نظر داده است: همه ما اعضای هیأت داوران با خواندن بخش‌هایی از این کتاب نفسمان در سینه حبس شده بود. «مازا منگستی» نویسنده اتیوپیایی – آمریکایی نیز با کتاب «پادشاه سایه‌ها» از دیگر نامزدهایی است که نامشان در فهرست بلند بوکر 2020 قرار گرفته است. داستان رمان «پادشاه سایه‌ها» در زمان تهاجم و تسلط ایتالیا بر اتیوپی در سال1935 می‌گذرد. هیأت داوران بوکر درباره این رمان، چنین نظر داده است: «پادشاه سایه‌ها»، یک رمان عالی، شجاعانه و باشکوهی است که می‌شد مصادیق ذکر شده در آن را برای هر دوره تاریخی به‌کار برد.





نویسندگان قدیمی، نویسندگان جدید
رمان‌های جدیدی از نویسندگان شناخته‌شده نظیر «مگی اوفارل»، «کورتیس استنفیلد»، «دیوید میچل»، «علی اسمیت»، «ماریلین رابینسون» و «بن لرنر» به فهرست بلند نامزدهای دریافت جایزه بوکر 2020راه نیافتند، اما هیأت داوران در این دوره نخستین آثار 8نویسنده جدید را به فهرست بلند جایزه بوکر راه دادند؛ ازجمله این نویسندگان می‌توان به «کایلی راید» اشاره کرد که با کتاب «دوران خوش» وارد مرحله نهایی رقابت بر سر جایزه بوکر شده است. در ابتدای این رمان زنی سیاهپوست متهم به ربودن دختر سفیدپوستی که در حال نگهداری از وی است، می‌شود. «سی پم ژانگ» نیز از نویسندگان تازه‌کاری است که با رمان«چقدر از این تپه‌ها از طلاست» وارد فهرست نهایی جایزه بوکر شده است. این رمان داستان 2 کودک چینی را روایت می‌کند که پس از مرگ والدین‌شان در غرب آمریکا، برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. داستان این رمان در آمریکای قرن نوزدهم می‌گذرد.


















فهرست کامل کتاب‌های راه‌یافته به بوکر 2020

هیلاری مانتل از انگلیس با کتاب «آینه و نور»، آن تایلر از آمریکا با کتاب«مو قرمز کنار جاده»، دایان کوک از آمریکا با کتاب «برهوت تازه»، تسی تسی دانگارمبا از زیمبابوه با کتاب «این پیکر سوگوار»، آونی دوشی از آمریکا با کتاب «کارامل»، گابریل کراز از انگلیس با کتاب «آنها که بودند»، کالم مک‌کان از ایرلند با کتاب «آپیروگان»، مازا منگستی از اتیوپی با کتاب «پادشاه سایه‌ها»، کایلی راید از آمریکا با کتاب «دوران خوش»، براندون تیلور از آمریکا با کتاب «زندگی واقعی»، داگلاس استوارت از اسکاتلند با کتاب «شاگی بین»، سوفی وارد از انگلیس با کتاب «عشق و دیگر تجربیات خیال» و سی‌پم ژانگ از آمریکا با کتاب «چقدر از این تپه‌ها از طلاست» در فهرست اولیه جایزه بوکر 2020حضور دارند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید