• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106228
+
-

رشد 7300 واحدی شاخص بورس

نبض بازار
رشد 7300 واحدی شاخص بورس


شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته 7300واحد رشد کرد. به گزارش همشهری، در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران با 7300 واحد افزایش به یک میلیون 941 هزار واحد رسید. با رشد روز گذشته شاخص کل، بیش از 48هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شد و ارزش کل بازار سهام به 8555هزار میلیارد تومان معادل 370میلیارد دلار رسید. سهامداران دیروز در مجموع 30هزارو 272میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس دادوستد کردند که این میزان نسبت به مبادلات روز دوشنبه 12درصد رشد نشان می‌دهد.

از شرکت‌ها چه خبر؟
روند عرضه‌های اولیه نشان می‌دهد که پس از دستور رئیس‌جمهور برای افزایش سرعت ورود شرکت‌های تازه به بورس عرضه‌های اولیه در بازار سهام شتاب گرفته است این در حالی است که ظرف سال‌های گذشته روند پذیرش وعرضه سهام شرکت‌های جدید به کندی پیش می‌رفت بر همین اساس قرار است امروز هم سهام زر ماکارون برای نخستین بار در بازار سهام عرضه شود. دیروز هم سهام نیروگاه برق گیلان برای نخستین بار در بورس عرضه شد.
شرکت‌های بهساز کاشانه تهران، تامین سرمایه امین، صنعت غذایی کورش، تامین سرمایه تمدن و پتروشیمی بوعلی سینا نیز در صف عرضه اولیه قرار گرفته‌اند. براساس آخرین اطلاعات احتمالا سهام شرکت تامین سرمایه امین با توجه به اینکه نمادش در بورس درج شده است سریع‌تر از سایر شرکت‌ها عرضه خواهد شد.
آخرین اطلاعات از وضعیت معاملات مشمولان سهام عدالتی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند نشان می‌دهد قراراست به‌زودی با پذیرش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی این افراد نیز امکان فروش سهامشان را پیدا کنند.معاون سازمان بورس دیروز در همین رابطه گفت معاملات سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از 15مرداد به بعد در بورس تهران انجام خواهد شد.
۲۹ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت، روش غیرمستقیم را برای آزادسازی‌انتخاب کرده‌اند و حالا سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب می‌شوند.
برخی خبرها از شرکت هپکو نشان می‌دهد که تفاهمنامه‌ای برای تولید ماشین آلات راهسازی منعقد شده وقرار است در سال نخست اجرای   تفاهمنامه این شرکت ۲۰۰ دستگاه ماشین راهسازی و در سال دوم ۷۰۰ دستگاه دیگر تولید کند. در آینده نیز ساخت ماشین آلات معدنی را آغاز کند.انعقادچنین قراردادهایی می‌تواند شرکت هپکو را که در جریان خصوصی‌سازی‌ با آسیب‌های فراوانی مواجه شد نجات دهد. برخی معتقدند تنها راه نجات هپکو انعقاد قرارداد‌های تولید از سوی دولت است چرا که فقط دولت به چنین ماشین‌آلاتی که در پروژه‌های عمرانی بزرگ استفاده می‌شود نیاز دارد. خبر‌های دیگر از صنعت فولاد نشان می‌دهد که شرکت فولاد کاوه یک طرح 1.2میلیون تنی تولید فولاد را راه‌اندازی کرده است. تحت‌تأثیر این خبر دیروز سهام این شرکت در بورس با افزایش تقاضا مواجه شد.گروه صنعتی بارز هم طرح تولید 2میلیون حلقه تایر را در دستور کار قرار داده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز دیروز اعلام کرد:در مهر‌ماه نخستین بخش آب از منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان وارد فلات قاره می‌شود و به گل‌گهر می‌رسد. این خبر مهمی برای گل گهر است و می‌تواند روند تولید را در این شرکت تسهیل کند. شرکت پاکدیس نیز درنظر دارد سرمایه‌اش را از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش دهد.


این خبر را به اشتراک بگذارید