• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 5 مرداد 1399
کد مطلب : 105878
+
-

پرونده مرجان شیخ‌الاسلام، متهم جنجالی پتروشیمی روز‌گذشته در دادگاه بررسی شد

دفاع از راه دور

قضایی
دفاع از راه دور

یازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام 15متهم شرکت بازرگانی پتروشیمی روز گذشته در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.
در این جلسه از دادگاه، در غیاب یکی از جنجالی‌ترین متهمان پرونده یعنی مرجان شیخ‌الاسلام که متواری و در کانادا به سر می‌برد، وکیل وی به دفاع از او پرداخت؛ شیخ‌الاسلام در این پرونده متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو از طریق اخلال در توزیع ارز حاصله از صادرات محصولات پتروشیمی شرکت‌های تولیدکننده محصولات که منجر به تحصیل منفعت به مبلغ ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو شده است.
وکیل متهم مرجان شیخ‌الاسلام گفت: 2اتهام به موکل بنده نسبت داده شده که او هیچ‌یک را قبول ندارد و می‌گوید در آن نقشی نداشته است.
وی ضمن انکار قراردادهای شیخ‌الاسلام با شرکت‌های وابسته به دولت، افزود: بنابر اظهارات موکلم هیچ منفعتی نصیب وی نشده است و وی اعلام کرده که اساساً مرتکب عنصر مادی جرم در نظام اقتصادی کشور نشده و تحصیل مال نداشته است.
در ادامه قاضی خطاب به وکیل متهم شیخ‌الاسلام، به منافع حاصل از ارز‌های پتروشیمی که از سوی متهم صورت گرفته بود اشاره کرد و گفت: برداشت‌های ارزی، خرید ساختمانی در کانادا، خرید آپارتمان در زعفرانیه، پرداخت‌های ریالی آقای حمزه‌لو و خرید دفتر کار برای شرکت ابرار تجارت مواردی است که وقتی کنار هم قرار می‌گیرد با آن رقم اعلام شده همخوانی دارد.

شیخ‌الاسلام کیست؟
طرح نام «مرجان شیخ‌الاسلام آل‌آقا» در نخستین جلسه دادگاه پرونده پتروشیمی در اسفند 97به‌عنوان متهم این پرونده موجب شد که سوابق و فعالیت‌های گذشته وی و نیز روابط خانوادگی و سیاسی او بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرد؛ موضوعی که در کارنامه سیاسی این زن جلب توجه می‌کند حضور او در2 دوره انتخابات مجلس است.
 او که در انتخابات مجلس ششم با نقاب اصلاح‌طلبی و با فهرست جبهه مشارکت وارد کارزار انتخابات شده بود، در جریان انتخابات مجلس هشتم با نقاب اصولگرایی و در فهرست ائتلافی اصولگرایان شانس خود را برای ورود به مجلس آزمود. اما او در هر دو مورد ناموفق بود. به‌نظر می‌رسد این متهم برای پیشبرد منافع مالی خود، در مقاطع مختلف خود را به گروه‌ها و جریان‌های سیاسی نزدیک کرده است. به همین جهت می‌بینیم که او تصاویر متضادی از چهره سیاسی و واقعی خود به جا گذاشته است؛ او در جایی با پوشش مقنعه و چادر دیده می‌شود و در جایی دیگر بدون روسری و حجاب!
به گزارش همشهری، یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های این متهم، به هویت همسر دوم او یعنی مهدی خلجی مربوط می‌شود؛ خلجی، کارمند مؤسسه مطالعاتی انستیتو واشنگتن، کارشناس شبکه بی‌بی‌سی فارسی و از فعالان رسانه‌ای و سیاسی خارج از کشور است که در زمره اپوزیسیون برانداز جمهوری اسلامی طبقه‌بندی می‌شود و بارها در مواضع خود از تحریم و جنگ علیه ایران حمایت کرده است. منتفع شدن این زوج از تحریم‌ها علیه ایران نکته جالب این داستان است؛ به زعم ناظران سیاسی، زوجه در امر دور زدن تحریم‌ها فعالیت داشته و از این قِبَل، میلیون‌ها دلار تحصیل مال نامشروع کرده و از سوی دیگر، همسر او در خارج از کشور برای تشدید تحریم‌ها لابی می‌کند و بازار و زمینه کاسبی شریک زندگی‌اش را فراهم می‌آورد! درحالی‌که خلجی پیشنهاد تحریم سپاه را به نمایندگان مجلس آمریکا داده بود، همسرش شیخ‌الاسلام متهم است که در قالب قراردادی که با شرکت نفت و گاز سپانیر وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیا داشته است، مبالغ هنگفتی دریافت کرده و در سال96 از کشور گریخته است. وی هم‌اکنون با همسرش در خانه چند میلیون دلاری در کانادا سکونت دارد.
خلجی و شیخ‌الاسلام اسفند97با صدور بیانیه‌هایی جداگانه، اتهامات مطرح شده در دادگاه را رد کرده و مدعی شدند که در فعالیت‌های تجاری و روابط خانوادگی خود هیچ منفعتی کسب نکرده‌اند. خلجی صلاحیت برگزاری دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی را زیر سؤال برده و مدعی شده که اتهامات همسرش سیاسی است. شیخ‌الاسلام نیز در بیانیه خود مدعی شده بود که «هیچ‌گونه طلب یا بدهی مورد ادعای مراجع قضایی وجود ندارد و با طرف‌های قرارداد تسویه‌حساب کامل صورت گرفته است. به علاوه،
 هیچ منفعتی در این بین از اختلاف نرخ ارز یا تأخیر در پرداخت وجود نداشته است.»

هشدار قاضی به متهمان
در ابتدای جلسه دادگاه پتروشیمی، قاضی هشدار داد: متهمانی که با شرکت PCC تماس می‌گیرند و خواهان تغییر صورت‌های مالی هستند بدانند هر آنچه در پرونده وجود دارد مستند است.
متهم صمیمی و وکیلش بدانند هر چه در پرونده وجود دارد مستند است. قاضی در بخشی از سخنانش تصریح کرد: متهم ریاحی متواری است و در دادگاه حاضر نشده است. بنابر مستندات پرونده، اظهارات وی علیه خودش و دیگر متهمان در پرونده وجود دارد. ضبط وثیقه او در حال انجام است، توصیه‌ای که به آنها می‌شود این است که بدانند تمام پلاک‌های ثبتی در کانادا، ایران، انگلیس و امارات در پرونده وجود دارد و ما خط قرمز نداریم. مدارک و مستنداتی که در این پرونده وجود دارد برای تشکیل دیگر پرونده‌ها به دادسرا فرستاده می‌شود. آنهایی که به متهمان توصیه می‌کنند در دادگاه حاضر نشوید تصاویر و صداهایشان وجود دارد.

   چهره رسانه‌ای و اقتصادی
مرجان شیخ‌الاسلام، متهم پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی، علاوه بر چهره سیاسی، یک چهره رسانه‌ای هم به شمار می‌آید؛ او در زمان حضورش در ایران مدیرعامل خبرگزاری میراث فرهنگی بوده است و در دوره‌ای به‌عنوان خبرنگار پارلمانی روزنامه همبستگی فعالیت داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید