• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 5 مرداد 1399
کد مطلب : 105837
+
-

نامه 200 تشکل مردم نهاد برای نجات آق‌مشهد

منابع طبیعی
نامه 200 تشکل مردم نهاد برای نجات آق‌مشهد

سید محمد فخار- خبر‌نگار

 پرونده وقف 5600 هکتار جنگل‌های هیرکانی در منطقه آق‌مشهد ساری به‌رغم بسته‌شدن در محاکم قضایی، هنوز نزد افکار عمومی باز و حساسیت‌برانگیز است. دیروز 2نامه از سوی 200تشکل مردم‌ نهاد به همشهری رسید که نشان می‌دهد دلسوزان منابع طبیعی کشور همچنان نگران سرانجام عجیب‌ترین پرونده وقف کشور هستند.
اعضای هیأت علمی دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های تحقیقاتی و آموزشی، انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط‌زیست، شبکه تشکل‌های غیردولتی فعال در حوزه‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست در سطح کشور و استان‌های شمالی و اصناف و اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی جنگل‌داری و مرتع‌داری طی نامه‌ای اعلام کردند که «آیا موضوعیت وقف مورد درخواست شخص مدعی، مستندی قوی‌تر از آنچه در قانون اساسی و منویات و بیانات و ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری و فتاوای علمای اعلام و قوانین جاریه کشور محسوب می‌شود؟»

آق‌مشهد بازمانده از عصر ژوراسیک
در این نامه آمده است: «برخی افراد و لایه‌های ذی‌نفوذ هرچندگاه، با استفاده از پوشش توجیهی یا زوایای خاموش و روزنه‌های پنهان از چشم قانون و ناهماهنگی ادارات برای تصاحب و سپس تغییر کاربری منابع ارزشمند طبیعی شمال کشور اقداماتی را صورت می‌دهند. این فرایند نامطلوب و خلاف منافع ملی و مردم، به‌‌قدری شکل واقعی گرفت که رهبر فرزانه انقلاب مکرر تذکر و دستور صادر فرمودند و حتی اجرای آن را برای ساخت حوزه علمیه هم مجاز ندانستند. یکی از این موارد، درخواست و اقدام قانونی برای تفکیک 5573هکتار اراضی موسوم به آق‌مشهد شهرستان ساری، از بهترین ذخایر جنگلی و عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌های باقیمانده از دوران سوم زمین‌شناسی و عرصه‌های تحت حفاظت منابع طبیعی و محیط‌زیست شمال کشور، صدور رأی و سپردن مالکیت آن به شخص حقیقی تحت عنوان وقف با حمایت و پیگیری‌های مستمر اداره اوقاف است.» استادان دانشگاه، انجمن‌ها و دوستداران منابع طبیعی و محیط‌زیست در بخش دیگری از این نامه تأکید کردند: «اینجانبان اشخاص حقیقی و حقوقی بیش از 200تشکل‌ مردم‌نهاد تخصصی رسمی، کارشناسان و متخصصان بازنشسته و شاغل، جمع کثیری از ایثارگران و بسیجیان تقاضا داریم نسبت به توقف فوری اجرای حکم صادره برای واگذاری عرصه مذکور تا اخذ تصمیم توسط بالاترین مراجع کشوری اقدام عاجل به‌عمل‌آید. همچنین به استناد مدارک و مستندات پیوست این نامه نسبت به ابطال رأی صادره و نیز سایر اقدامات دستگاه ذیربط و آرایی که به لحاظ حقوقی و قانونی مغایرت دارد، اقدام مؤثر و بازدارنده معمول و به اطلاع عموم مردم شریف برسد.»

اعتراض انجمن دوستداران دماوند کوه
انجمن دوستداران دماوند کوه با انتشار نامه‌ای از ریاست قوه قضاییه درخواست کردند با تجدیدنظر در رأی صادره، مانع هرگونه شائبه جنگل‌خواری در پرونده آق‌مشهد شود. در این نامه تأکیده شده: براساس رأی تلخ و دردناک دیوان عالی کشور درخصوص تأیید وقف 5600هکتار جنگل هیرکانی، باید در انتظار فاجعه زیست‌محیطی بود و شرایط تخریب این بخش وسیع از جنگل با تغییر کاربری فراهم شده است. در چنین شرایطی تقاضا داریم با یاری به متولیان حفظ جنگل‌ها، موجب آرامش خاطر همه دلسوزان کشور شوید.
گفتنی است، روزنامه همشهری طی هفته اخیر با انتشار 3 گزارش از پرونده وقف روستا و جنگل آق‌مشهد نوشت. در این گزارش‌ها اشاره شد که براساس رأی اخیر شعبه3 دیوان‌عالی کشور، وقفی بودن 5600هکتار جنگل تأیید شده است. همچنین به این نکته اشاره شد که حسینعلی خادمی به‌عنوان متولی موقوفه، توانسته ورود رئیس قوه قضاییه براساس ماده477 قانون دادرسی کیفری را به نفع خود باطل کند. از سویی رئیس سازمان اوقاف کشور وعده داده که با بررسی این پرونده و همراهی رئیس قوه قضاییه، بار دیگر این بخش از اراضی مرغوب جنگل‌های هیرکانی را به منابع طبیعی کشور بازگرداند. در چنین شرایطی باید دید پرونده این جنگل ارزشمند که براساس دستور صریح شرع و قانون قابل وقف نبوده، به کجا می‌انجامد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید