• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10538
+
-

افزایش 3درصدی جانباختگان تصادفات نوروز امسال

بیشترین تصادفات جاده‌ای در تعطیلات نوروز در استان‌های جنوبی کشور از جمله فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان رخ داده است

گزارش
افزایش 3درصدی جانباختگان تصادفات نوروز امسال

صادق خسروی علیا|روزنامه‌نگار:

روز طبیعت تمام شد اما جاده‌های شلوغ و پرتردد نشان می‌دهند موج دوم تعطیلات نوروزی همچنان برای عده بسیاری از هموطنان ادامه دارد. هر ساله آمار تلفات و مجروحان در تصادفات نوروزی طبق بازه زمانی 20روزه منتشر می‌شود. یعنی از 24 اسفند تا 15فروردین تصادفاتی که در جاده‌های کشور رخ می‌دهد باتوجه به افزایش سفرها و اصولا طبق قانونی نانوشته تحت عنوان تصادفات نوروزی تلقی می‌شوند. درحالی‌که آمار کلی از میزان تصادفات هنوز اعلام نشده اما اخبار و آمار و ارقامی که از رسانه‌های مختلف منتشر شده حاکی از آن است که متأسفانه تلفات جاده‌ای نوروز امسال آنچنان که پیش‌بینی می‌شد، سیر نزولی قابل توجهی نداشته است. نکته‌ای که وزیر بهداشت درباره آن گفت:« امسال میزان تصادفات تا این لحظه (ظهر دیروز) نسبت به‌مدت مشابه سال قبل با وجود هشدارها و اطلاع‌رسانی‌ها کاهش نداشته است.» همچنین سردار مهری رئیس پلیس‌راهور ناجا نیز روز گذشته از افزایش ۳ درصدی جان‌باختگان سفرهای نوروزی امسال خبر داد. البته این افزایش 3درصدی در شرایطی اتفاق افتاد که طبق اعلام رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میزان سفرهای نوروزی تا 11فرودین امسال نسبت به سال گذشته 21درصد افزایش داشته است و این موضوع خود می‌تواند باعث رشد تصادفات جاده‌ای بوده باشد. موضوعی که به نوعی سردار مهری هم آن را تأیید کرد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: خوب بودن هوا و شرایط جوی نوروز امسال باعث افزایش سفرها شد؛ به‌طوری که ما از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون با افزایش ۱۵درصدی ترددها در جاده‌های کشور روبه‌رو بوده‌ایم.

اولین تصادف سال؛ دقایقی بعد از تحویل سال

اولین تصادف فوتی سال97 در محور سردشت به پیرانشهر رخ داد. جانشین رئیس پلیس‌راه راهور ناجا در روز دوم فروردین خبر داد: نخستین تصادف فوتی سال97 در استان آذربایجان غربی رخ داد. سرهنگ وهاب‌زاده ادامه داد: این تصادف دقایقی بعد از تحویل سال در ساعت20:50 در کیلومتر 13راه روستای قلعه رش در محدوده محور سردشت به پیرانشهر اتفاق افتاد. در این حادثه یک دستگاه سواری لندکروز با موتورسیکلت برخورد کرد که متأسفانه این سانحه منجر به فوت راکب موتورسیکلت و یکی از سرنشینان موتورسیکلت شد. به گفته کارشناس پلیس‌راهور علت وقوع این سانحه انحراف به چپ سواری لندکروز بوده است.
با وجود حساسیت مقامات پلیس‌راهور نسبت به انتشار آمار و ارقام مربوط به تصادفات در کل کشور، برخی از حوادث جاده‌ای دلخراش در ایام تعطیلات خبرساز شدند که واکنش مقامات پلیس‌راهور استان‌های مختلف را به‌دنبال داشت. مانند سانحه تصادف دلخراشی که در جاده سقز - بوکان در استان کردستان در روز 28اسفند رخ داد و متأسفانه باعث جان‌باختن 2نفر شد. در همان روز 2نفر نیز در استان زنجان در اثر واژگونی یک خودرو کشته شدند.
طبق اخبار منتشر شده در روزهای 25 و 26 اسفند طی 2روز یک نفر در رامهرمز استان خوزستان، 2نفر در لردگان چهارمحال‌وبختیاری، 2نفر در آبادان یک نفر در چالوس و یک نفر نیز در رشت در تصادفات کشته شدند. همچنین ایرنا نوشت: 7نفر در استان فارس، 4نفر در استان زنجان و 3نفر در استان اصفهان در بازه زمانی 24 اسفند تا 2فروردین بر اثر سانحه تصادف جان باختند. عباس فرمانی، فرمانده پلیس‌راه آذربایجان غربی نیز از کشته شدن 3نفر در 3سانحه رانندگی خبر داد. به گفته فرمانده پلیس‌راه آذربایجان غربی این سوانح در 8روز نخست سفرهای نوروزی رخ داد. روز گذشته فرمانده پلیس‌راه استان خراسان جنوبی نیز 10فروردین‌ماه را پر حادثه‌ترین روز نوروز97 در خراسان جنوبی خواند و افزود: در این روز 12فقره تصادف رخ داده که باعث فوت 3نفر شده است.
سرهنگ حسین رضایی، فرمانده پلیس‌راه استان خراسان جنوبی به خبرگزاری صدا و سیما در این رابطه گفت: علاوه بر جان‌باختن 3نفر در جریان سوانح جاده‌ای روز 10فروردین‌ماه در این استان 25نفر مجروح و روانه بیمارستان شدند. وی با بیان اینکه 100درصد تصادفات فوتی در مسیر و جاده‌های روستایی بوده است، افزود: علت اصلی این تصادفات سرعت غیرمجاز و بی‌توجهی راننده به جلو بوده است.
همچنین جانشین رئیس پلیس‌راه کشور عنوان کرد: در تصادفات روز پنجشنبه 2فروردین 16نفر کشته و 476نفر مجروح شدند. موسی امیری با اعلام این خبر اظهار کرد: در این روز واژگونی خودروها با 40درصد بیشترین سهم را در علت وقوع این سوانح رانندگی داشته است. به نقل از ایسنا امیری بیان کرد: در روز اول فروردین در پی وقوع 23تصادف 25نفر در کشور کشته شدند. به این ترتیب در 2روز اول فروردین‌ماه 41نفر در تصادفات جاده‌ای جان باختند. با وجود این مقامات نیروی انتظامی تا‌کنون آمار دقیقی از تعداد افراد کشته شده در سفرهای نوروزی در کل کشور اعلام نکرده‌اند و تنها آمار مربوط به برخی استان‌ها اعلام شده است. همچنین طبق اعلام مسئولان پلیس‌راه مهم‌ترین حادثه رانندگی که در طول تعطیلات نوروزی رخ داد مربوط به سانحه رانندگی روز 10فروردین در محور اندیکا-لالی در استان خوزستان بود که طی آن ۶ نفر کشته و ۲۳ نفر مصدوم شدند. همچنین به گفته سردار مهری بیشترین تعداد مرگ‌ومیر در جاده‌های کشور هم در همین روز با 37جان باخته به وقوع پیوسته است.

مهم‌ترین دلایل تصادفات رانندگی چه بود

سردار مهری فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به اینکه در طول سال۹۶، یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد چرخه جاده‌ای کشور شده است به خبرگزاری صدا و سیما گفت: مهم‌ترین علت تصادف، سرعت و سبقت غیرمجاز، بی‌توجهی به جلو و خواب‌آلودگی بود، به‌طوری که خواب‌آلودگی عامل ۸۵ درصد تصادفات بوده است. وی گفت: سرعت و سبقت‌غیرمجاز ۶۴ درصد تصادفات را به‌خود اختصاص داده است. فرمانده پلیس‌راهور ناجا در ادامه افزود: ما در هفته اول فروردین شاهد کاهش ۵درصدی تصادفات و تلفات جاده‌ای بودیم اما متأسفانه در هفته دوم و به‌ویژه دهم فروردین میزان تصادفات افزایش یافت. سردار مهری افزود: کسانی که به سفر رفته بودند در بازگشت خسته بودند و همین عامل موجب افزایش تصادفات شده بود. به گفته رئیس پلیس‌راهور ناجا در طول تعطیلات نوروز بیشترین تصادفات جاده‌ای در محورهای استان‌های فارس، کرمان و اصفهان رخ داده است. البته بیشترین تردد و بار ترافیکی در این مدت در محورهای شمالی و شهر مشهد همچنین استان‌های مازندران، قزوین، گیلان، قم، فارس، خراسان رضوی و گلستان اتفاق افتاده است. همچنین سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور هم خستگی رانندگان را عامل وقوع 40درصد از تصادفات نوروزی دانسته است. البته به اعتقاد برخی کارشناسان در شرایطی مسئولان همچنان انگشت اشاره خود در بالابودن حوادث جاده‌ای را به سوی رانندگان متخلف گرفته‌اند که به جز عامل انسانی 2عامل تأثیر‌گذار و مهم در وقوع تصادف دخالت دارد؛ خودروهایی با استانداردهای پایین و جاده‌های نامناسب.

این خبر را به اشتراک بگذارید