• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 18 تیر 1399
کد مطلب : 104372
+
-

ترامپ، جمهوریخواهان را به‌سمت شکست هدایت می‌کند

جواد نصرتی _ خبرنگار

سیاست‌های دونالد ترامپ، نه‌تنها به امیدهای او برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ضربه‌های کاری زده که جمهوریخواهان را در آستانه شکستی سخت در انتخابات کنگره قرار داده است.

این، نتیجه آخرین سری از پیش‌بینی‌های انتخاباتی نشریه سیاسی پولیتیکو در آمریکاست. این شرایط، تا حد زیادی به بحران‌های متعددی که در 3 ‌ماه اخیر به ترامپ و جمهوریخواهان آسیب وارد کرده بازمی‌گردد. درصد رأی‌دهندگانی که درنظرسنجی‌ها گفته‌اند به‌نظرشان آمریکا در مسیر غلطی حرکت می‌کند افزایش تاریخی داشته (75درصد درنظرسنجی پولیتیکو و مرنینگ کال) و نرخ رضایتمندی از ترامپ هم به بدترین روزهایش نزدیک شده است.
در همین حال، جو بایدن درنظرسنجی‌ها با سرعت بیشتری از ترامپ فاصله می‌گیرد و در سطح ملی، او نزدیک به 10درصد بیشتر از ترامپ شانس پیروزی در انتخابات را دارد. به همین‌خاطر است که وب‌سایت هیل برای نخستین بار در سری پیش‌بینی‌هایش، بایدن را برنده قطعی انتخابات سوم نوامبر خوانده است.
فضای ملی برای جمهوریخواهان چنان سمی است که آنها احتمالا نفوذ چندانی برای حفظ اکثریت خود در سنا هم ندارند. دمکرات‌ها، در ایالت‌هایی که پیش از این سرنوشت آنها معلوم نبود دست بالا را گرفته‌اند و در ایالت‌های دیگر هم قاطعانه خود را برای برد آماده می‌کنند. با این شرایط، احتمالا شاهد اتحاد سیاسی دولت و کنگره در سال 2021خواهیم بود.
پروژه پیش‌بینی انتخابات پولیتیکو برنامه‌ای بلندمدت است که انتخابات‌های آمریکا را، از ریاست‌جمهوری گرفته تا انتخابات کنگره، بررسی می‌کند. اساس این پروژه گفت‌وگو با استراتژیست‌ها و فعالان ستادی، نظرسنجی‌های گسترده و بررسی جمعیت‌شناختی حوزه‌های انتخاباتی است. این پروژه، به‌خاطر سازوکارش از مدل‌های آماری دقیق‌تر است و هر روز حتی تغییرات کوچک در شرایط کلی را لحاظ می‌کند.
جایگاه ترامپ در میان رأی‌دهندگان از نخستین هفته‌های همه‌گیری کرونا در حال سقوط بوده و اکثریت از مدیریت این شرایط اضطراری توسط او ناراضی هستند. 4‌ماه بعد از شروع همه‌گیری کرونا، آمریکایی‌ها بیشتر از هر زمان دیگر ناراضی هستند و 4‌ماه مانده به انتخابات، تمایل واقعی و پایدار بیشتری به دمکرات‌ها نشان می‌دهند. این میل به دمکرات‌ها البته برگشت‌ناپذیر نیست.
نشانه‌های آن هم واضح است: ستاد انتخاباتی ترامپ، در ایالت‌هایی به سختی تبلیغات می‌کند که ترامپ در سال 2016به راحتی در آنها برنده شد. برخی از این ایالات جورجیا و اوهایو هستند. سناتورهای جمهوریخواه در ایالاتی مانند کلرادو، مین و کارولینای شمالی در موضع دفاعی قرار گرفته‌اند و در ایالات آیوا و مونتانا، عملا در گوشه رینگ افتاده‌اند.
در همین حال، برتری‌های نسبی ترامپ، مثل کمک‌های مالی بیشتر، در حال از بین رفتن هستند. ستاد جو بایدن، در 2‌ماه اخیر بیشتر از ستاد ترامپ کمک‌های مالی دریافت کرده است. نمرات ترامپ درنظرسنجی‌های مربوط به ویروس کرونا و ناآرامی‌های اجتماعی مرتبط با نابرابری نژادی هم در حال سقوط است. این کاهش آرا نشان‌دهنده این مسئله است که او نتوانسته در 2 مسئله مهمی که آمریکا با آن مواجه است رهبری خوبی از خود نشان بدهد و این سوءمدیریت او از دید مردم پنهان نمانده است.
همه اینها در نهایت می‌تواند به یک نوامبر فاجعه‌آمیز برای جمهوریخواهان تبدیل شود. البته ترامپ و جمهوریخواهان وقت کافی دارند تا ورق را برگردانند و با عملکرد خود، رأی مردم را جذب کنند. با وجود این، نه ترامپ و نه جمهور‌یخواهان، طوری رفتار نکرده‌اند که بشود گفت می‌خواهند آرا را برگردانند.
این وضعیت، نه‌تنها به بهای از دست رفتن کاخ سفید که به بهای از دست رفتن کنگره برای آنها تمام خواهد شد. با این حال جمهوریخواهان در شرایط بهتری وارد انتخابات سنا می‌شوند. 23صندلی از 35صندلی‌ای که سرنوشت آنها در نوامبر تعیین خواهد شد در اختیار جمهوریخواهان است. آنها در مجموع در سنا 3 کرسی بیشتر از دمکرات‌ها دارند، اما درنظرسنجی‌ها، دمکرات‌ها حتی در 3 ایالتی که ترامپ در آنها برنده شده، وضعیت بهتری دارند.
در مجلس نمایندگان، جایی که اکثریت در اختیار دمکرات‌هاست، انتخابات می‌تواند به افزایش تسلط آنها بر مجلس پایین‌دست کنگره بینجامد. سیستم آنلاین جمع‌آوری کمک‌های مردمی دمکرات‌ها، بدون اینکه از رکود اقتصادی در آمریکا تأثیر گرفته باشد به‌شدت در حال درآمدزایی برای ستادهای انتخاباتی دمکرات‌ها در سراسر کشور است. با توجه به این شرایط، نمایندگان تازه‌واردی که جایگاه مستحکمی نداشتند حالا قاطعانه می‌توانند از تمدید دوره نمایندگی خود صحبت کنند.
جمهوریخواهان در انتخابات ویژه‌ ماه می ‌در یکی از مناطق حومه لس‌آنجلس، عملکرد امیدوارکننده‌ای داشتند. مایک گارسیا عملکردی فراتر از انتظار داشت و به مجلس راه پیدا کرد و همین باعث شد حتی برخی از جمهوریخواهان به گرفتن اکثریت در مجلس فکر کنند.
اما با توجه به شور و اشتیاق زیاد دمکرات‌ها برای شرکت در انتخابات به‌منظور مقابله با ترامپ، تنها شرایط ویژه سیاسی می‌تواند اکثریت فعلی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان را به خطر بیندازند.
تنها جایی که احتمالا جریان‌های اصلی سیاسی در سطح ملی چندان تأثیرگذار نخواهد بود، انتخابات فرمانداران است. با توجه به همه‌گیری کرونا، عملکرد فرمانداران در مدیریت شرایط پیش‌آمده بسیار تأثیرگذار خواهد بود؛ برای نمونه در ورمونت، فرماندار جمهوریخواه فیل اسکات، بدون توجه به رقابت‌های سیاسی، شانس بسیار بالایی برای انتخاب مجدد دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید