• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 7 تیر 1399
کد مطلب : 103450
+
-

یک جام برای 3 نسل

قهرمانی لیورپول در لیگ انگلیس پس از 30سال انتظار، هزاران طرفدار این تیم را با وجود نگرانی از بیماری کرونا، به خیابان کشاند

یک جام برای 3 نسل

   5 سال پیش که مدیران لیورپول برندان راجرز را کنار گذاشتند و نیمکت تیم‌شان را به یورگن کلوپ دادند، شاید خوش‌بین‌ترین طرفداران لیورپول فکر نمی‌کردند او همان ناجی بزرگی است که به سرعت همه آرزوهای دور و درازشان را برآورده می‌کند و البته بدبین‌ترین‌شان هم احتمالا نمی‌توانست باور کند که این قهرمانی زمانی به‌دست می‌آید که آنها اجازه ورود به ورزشگاه را نخواهند داشت.
جمعه‌شب لیورپول پس از 30سال قهرمان لیگ‌برتر شد. در شبی که تیم چلسی، 2 بر یک منچسترسیتی، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده لیورپول را شکست داد. با این نتیجه، لیورپول که از 31بازی 86 امتیاز دارد، در فاصله 7هفته مانده به پایان فصل، قهرمانی‌اش قطعی شد.
لیورپول در واقع تا‌کنون قهرمان لیگ‌برتر نشده بود. آنها آخرین بار زمانی این جام را بردند که لیگ انگلیس هنوز تغییر نام نداده بود.
اتفاقاتی که در چند‌ماه اخیر، بیرون از زمین فوتبال افتاد، این قهرمانی را دراماتیک‌تر کرد. شیوع بیماری کرونا، فوتبال را در بیشتر کشورها تعطیل کرد. طرفداران لیورپول بیم آن داشتند که نتوانند پایان طلسم 30ساله‌شان را جشن بگیرند. با وجود نگرانی از کرونا، بسیاری از آنها جمعه شب در بندر لیورپول، در اطراف ورزشگاه آنفیلد، جمع شدند و ساعت‌ها جشن گرفتند.
برای دومین بار در سال‌های اخیر بود که چلسی با متوقف کردن یکی از مدعیان قهرمانی، جام را به یک تیم دیگر هدیه داد؛ دفعه قبلی تاتنهام را 2-2متوقف کردند تا لستر برای نخستین بار قهرمان لیگ شود.
آخرین‌بار در فصل 90-89 بود که جام به بندر لیورپول رسید. یورگن کلوپ که تیم درب و داغان لیورپول را در دست گرفته بود، ابتدا تیم را به فینال لیگ اروپا و فصل بعد به فینال لیگ قهرمانان برد اما هر 2 بار دستش از جام کوتاه ماند. بعد از آن 2 ناکامی، او بالاخره فصل قبل تیمش را قهرمان لیگ قهرمانان اروپا کرد و حالا نوبت شکستن طلسم لیگ بود.
آنها در 27هفته اول 26پیروزی و یک تساوی داشتند که رکورد عجیبی بود. حالا 100 امتیاز هم در دسترس است؛ رکوردی که در دست سیتی گواردیولاست. لیورپولی‌ها می‌توانند با پیروزی در همه دیدارهای باقی‌مانده بیشترین امتیاز در تاریخ 5 لیگ معتبر اروپایی را هم از آن خود کنند.
جالب اینکه تعداد قهرمانی لیورپول پرافتخار در فرمت جدید لیگ موسوم به لیگ‌برتر (از سال1992 به این طرف) با بلکبرن و لستر هم‌اندازه است. یونایتد 13بار و چلسی، سیتی و آرسنال به‌ترتیب با 5، 4 و 3قهرمانی در رده‌های اول قرار دارند. گواردیولا که پیش از باخت 2-1 به چلسی تسلیم شده و گفته بود برای کسب سهمیه اروپا – جایی که فعلا از آن محروم شده‌اند - می‌جنگد، بلافاصله خودش و باشگاهش نخستین تبریکات را برای رقیب فرستادند. گواردیولا گفت: «لیورپول در این فصل فوق‌العاده بوده، قرار نیست ما همیشه قهرمان باشیم.»  چلسی در مسابقه‌ای که به‌مراتب از سیتی بهتر بود و موقعیت‌های عجیبی از دست داد، موفق شد با گل پولیسیک و ویلیان (پنالتی) در برابر تک گل دی بروین مدافع عنوان قهرمانی را از جام دور کند. یورگن کلوپ نخستین مربی آلمانی است که قهرمان لیگ‌برتر انگلیس می‌شود. او گفت: «دستاوردی شگفت‌انگیز بود، احساسی فراتر از انتظارم. اصلا فکر نمی‌کردم دچار چنین احساسی شوم، واقعا عالی بود.»  لمپارد، سرمربی و اسطوره چلسی هم با تواضع گفت: «قهرمان را ما تعیین نکردیم. لیورپول از مدت‌ها پیش قهرمان شده بود.» 
لیورپول نخستین تیم انگلیسی است که در 8دهه مختلف قهرمان لیگ می‌شود؛ 1900، 1920، 1940، 1960، 1970، 1980، 1990 و 2020 که رکورد بهتری از آرسنال، اورتون و یونایتد است. بیشترین فاصله بین 2قهرمانی متعلق به منچسترسیتی است که 44سال برای تکرار قهرمانی صبر کرد.
از دیگر رکوردهای لیورپول در این فصل، 18پیروزی متوالی است که با رکورد سیتی مساوی شد. شاگردان کلوپ 23بازی خانگی را هم بردند و از رکورد 21پیروزی که از زمان بیل شنکلی دست خودشان بود، عبور کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید