• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 خرداد 1399
کد مطلب : 102733
+
-

کرکره‌تالارهای پذیرایی بالا رفت

درحالی‌که مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت از بازگشایی تالارهای پذیرایی مناطق سفید کشور خبر داده بود در آخرین تصمیمات اعلام شد که تالارهای همه مناطق، جز مناطق قرمز می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند

کرکره‌تالارهای پذیرایی بالا رفت

از اول اسفند و با آغاز شیوع کرونا در کشور که همه فعالیت‌های اجتماعی، صنفی و بیشتر کسب‌وکارها را تحت‌تأثیر قرار داد و به تعطیلی کشاند، تالارها و سالن‌های پذیرایی نیز که مراکز عمده تجمع محسوب می‌شوند، طبیعتا به‌عنوان مراکز پرخطر و دارای ضریب بالای انتقال کرونا، تعطیل شدند. این تعطیلی درست در زمانی رخ داد که با در پیش بودن تعطیلات عید و سال نو و همچنین مناسبت‌های‌ ماه رجب و شعبان، تالارها و سالن‌های پذیرایی بالاترین ضریب اشغال را داشتند. این مراکز در پیک فعالیت اقتصادی خود، ناچار شدند تمام رزروها را لغو کنند، بیعانه‌ها را به مردم برگردانند و تن به تعطیلاتی اجباری بدهند؛ تعطیلاتی که هیچ‌کس نمی‌دانست تا چه زمانی به طول می‌انجامد. بعد از یک‌ماه تعطیلات مطلق در فروردین‌ماه و بعد از آن یک‌ماه فعالیت کمرنگ و بعضا بدون مجوز در برخی مشاغل، بیشتر صنوف در پایان اردیبهشت از ستاد مقابله با کرونا مجوز فعالیت دریافت کردند و مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی به سر کارهای خود برگشتند ولی برخی از مشاغل پرخطر تعطیل ماندند و بعضی هنوز هم تعطیلند. تالارهای پذیرایی ازجمله مراکزی هستند که امروز بعد از گذشت 4‌ماه از آغاز بحران کرونا، هنوز اجازه فعالیت ندارند و بازگشایی آنها هربار به زمان دیگری موکول شده است. سرپرست امور اصناف وزارت صمت، شنبه 24خرداد از بازگشایی تالارهای پذیرایی در مناطق سفید کشور خبر داد اما صراحتا اعلام نکرد که این تصمیم شامل حال تهران نیز می‌شود یا خیر؟

اوایل خردادماه اعلام ‌شد که تالارهای پذیرایی بعد از عید فطر می‌توانند فعالیت‌شان را آغاز کنند و برگزاری مراسم را از سر بگیرند. 4خرداد، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها گفت که طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تالارهای پذیرایی بعد از حدود 2‌ماه تعطیلی، فعالیت خود را بعد از تعطیلات عید فطر آغاز خواهند کرد. خسرو ابراهیمی‌نیا آن زمان درباره شرایط برگزاری مراسم در تالارها نیز توضیح داد: تمام تالارها ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و باید برای شروع فعالیت در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند و پس از دریافت کد مربوطه، با رعایت موارد بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند. به گفته رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران، تالارها موظف بودند طبق ضوابط فاصله‌گذاری اجتماعی حداقل ۳۰ درصد از ظرفیت تالار را خالی بگذارند و تمام پرسنل نیز ضمن استفاده از ماسک و دستکش، فاصله اجتماعی را رعایت کنند. اما با پایان‌ماه مبارک رمضان و گذشتن از عید فطر، این تنها رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری بودند که مجوز فعالیت دریافت کردند و تالارها همچنان تعطیل ماندند.

برگزاری قاچاقی مراسم در خانه‌ها و باغ‌ها
ادامه روند تعطیلی تالارها در حالی بود که از گوشه‌ و کنار خبر برگزاری مراسم‌ در خانه‌ها و باغ‌های شخصی به گوش می‌رسید و حتی گفته می‌شد در برخی مناطق کشور بعضی از سالن‌ها و تالارها با به جان خریدن خطر جریمه و لغو مجوز فعالیت، به‌طور چراغ‌خاموش و به‌اصطلاح قاچاقی، مراسم مردم را برگزار می‌کنند؛ چیزی که رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران و عضو هیأت‌مدیره اتاق اصناف نیز پیش‌تر نسبت به آن هشدار داده بود. ابراهیمی‌نیا گفته بود که اگر همچنان تالارها تعطیل باشند شاهد برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌ها در منازل خواهیم بود که این اتفاق به انتشار بیشتر ویروس کرونا منجر می‌شود، چراکه دیگر نظارتی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نخواهیم داشت. با گذشت یک‌ماه از نخستین تاریخ وعده‌ داده‌شده برای گشایش تالارها، انتشار پی‌درپی اخبار همه‌گیری کرونا در خانواده‌ها و شرکت‌کنندگان در مراسم‌ عروسی و عزای خصوصی را شاید بتوان تأییدی بر ناکارآمد بودن تصمیم ادامه تعطیلی تالارها دانست. با وجود اینکه کرونا در بسیاری از استان‌ها ازجمله‌ تهران، دوباره سیر صعودی در پیش گرفته، به‌نظر می‌رسد برخی‌ از مردم به هر دلیل، امکان تعویق برگزاری مراسم خود بیش از 3‌ماه را ندارند و بعد از این، برگزاری مراسم نیز همپای کرونا سیر صعودی خواهد داشت.

فعالیت مشابه، قانون متفاوت
رستوران‌ها و سالن‌های پذیرایی با پایان گرفتن‌ماه رمضان کار خود را آغاز کردند و به شرط فعالیت با 50درصد ظرفیت خود، مجاز به پذیرش مهمان شدند. برخی از مردم با استفاده از این امکان، جشن‌های‌ تولد، مراسم عزاداری‌ و حتی نامزدی‌های‌خود را در این سالن‌ها برگزار کردند و منتظر باز شدن تالارها نماندند. این در حالی است که تالارها به‌دلیل برخورداری از فضایی بزرگ‌تر، امکانات بیشتر و بهتری برای برگزاری بهداشتی اینگونه مراسم دارند. مدیر یکی از باغ‌ تالارهای پذیرایی تهران به همشهری می‌گوید: تالار‌های پذیرایی نسبت به رستوران‌ها سقف بلندتر و امکان تهویه بهتری دارند و باغ تالار‌ها نیز امکان پذیرایی از مهمانان را در فضای باز دارند، اما این مراکز در حالی اجازه فعالیت ندارند که از زمان بازگشایی رستوران‌ها شاهد برپایی مراسم‌های عقد و عروسی و ترحیم در فضای بسته رستوران‌ها و بدون رعایت فاصله اجتماعی هستیم. رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران در این زمینه به همشهری می‌گوید: به جز اعضای اتحادیه تالارهای پذیرایی، تمام رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، باغ‌ها و زیرزمین‌ها در حال برگزاری مراسم هستند و برگزاری مراسم در مکان‌های غیرمجاز و بدون هیچ‌گونه نظارتی در حالی است که اعضای صنف ما متخصص پذیرایی هستند و می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، مراسم را به بهترین شکل برگزار کنند. ابراهیمی‌نیا با گلایه از روند تصمیم‌‌گیری مسئولان درخصوص فعالیت تالارها می‌افزاید: ما مطیع دستورات ستاد کرونا هستیم اما هیچ زمان مشخصی برای بازگشایی از سوی مسئولان مشخص نشده و فقط وعده بازگشایی می‌دهند، درحالی‌که بسیاری از افراد در زیرزمین‌ها و باغ‌ها بدون هیچ نظارتی مراسم برگزار می‌کنند، اما اعضای اتحادیه که تمام پرسنل آنها از نظر سلامتی بررسی می‌شوند، تست کرونا می‌دهند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اجازه فعالیت ندارند.

ضررو زیان تالارها
دغدغه‌های بهداشتی در زمینه باز شدن یا نشدن تالارها یک بخش ماجراست. سوی دیگر ماجرا ضرر و زیان بسیار سنگینی است که این واحدهای صنفی به‌دلیل از دست دادن زمان طلایی فعالیت خود از دست دادند؛ زیانی که حتی اگر امروز هم تالارها فعالیت خود را آغاز کنند تنها 2‌ماه تیر و مرداد را برای جبران آن زمان دارند و با فرارسیدن محرم و صفر باز رکود دامنگیرشان خواهد بود. ابراهیمی‌نیا، خسارت ماهانه تالارهای پذیرایی را بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارزیابی می‌کند و می‌گوید: با تعطیلات چهارماهه واحدهای صنفی رقمی حدود 700میلیون تا ۲ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند که شامل اجاره، وسایل و تعهدات پرداخت شده به مردم می‌شود. او می‌افزاید: چندین‌ماه است اعضای اتحادیه دچار مشکل شده‌اند و ۵۰ درصد واحدها به ورشکستگی رسیده‌اند. بسیاری از واحدها به‌دلیل مستأجر بودن و بسیاری نیز به‌دلیل برگشت خوردن چک‌هایشان با مشکل مواجه شده‌اند، درحالی‌که دولت هیچ کمکی به اعضا نکرده است و با این شرایط بسیاری دیگر از واحدها نیز در آینده با مشکل مواجه می‌شوند. گفته‌های رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران و نایب‌رئیس اتاق اصناف درحالی بیان می‌شود که شنبه همین هفته (24خرداد) جمشید گلپور، سرپرست مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت از بازگشایی تالارهای مناطق سفید کشور خبر داد. با روند رو به رشد آمار کرونا در تهران، بعید به‌نظر می‌رسد بازهم تالارهای تهران شانس بازگشایی داشته باشند.

تالارهای تهران باز می‌شوند
براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده در جلسه‌ای که در تاریخ24خرداد1399 با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، فعالیت تالارهای تهران بلامانع اعلام شده و این مراکز از این پس می‌توانند به‌طور قانونی پذیرای مهمانان خود باشند. در آخرین دقایق تنظیم این گزارش رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران در گفت‌وگو با همشهری از بازگشایی تالارهای شهر تهران با توجه به قرار نداشتن این شهر در میان مناطق قرمز  خبرداد. خسرو ابراهیمی‌نیا  گفت: براساس اعلام و ابلاغ تصمیمات جلسه رئیس‌جمهوری که در سایت ریاست‌جمهوری منتشر شده، به صراحت اعلام شده که تالارهای پذیرایی در همه مناطق غیراز مناطق قرمز می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با استفاده از 50درصد ظرفیت خود فعالیت کنند. وی اضافه کرد: ما تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا هستیم و از آنجا که تهران جزو مناطق قرمز طبقه‌بندی نشده، با توجه به صراحت مطلب درج شده در سایت ریاست‌جمهوری، تالارهای این شهر نیز می‌توانند مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از نیمی از ظرفیت خود، فعالیت‌شان را از سر بگیرند، مگر اینکه غیر از این تصمیم، کتبا به اتحادیه اعلام شود.

فعالیت مشروط تالارها
رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران :  ما تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا هستیم و از آنجا که تهران جزو مناطق قرمز طبقه‌بندی نشده، با توجه به صراحت مطلب درج شده در سایت ریاست‌جمهوری، تالارهای این شهر نیز می‌توانند مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از نیمی از ظرفیت خود، فعالیت‌شان را از سر بگیرند، مگر اینکه غیر از این تصمیم، کتبا به اتحادیه اعلام شود
 

این خبر را به اشتراک بگذارید