• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10224
+
-

بهار حمل‌ونقل تهران

در نوروز97 قرار است وسایل حمل‌ونقل عمومی پایتخت با شرایطی نو در معابر عمومی تردد کنند

حمل‌ و نقل
بهار حمل‌ونقل تهران

سیدمحمد فخار| خبرنگار:

هر سال با آغاز سال نو، فصلی دیگر از خدمت‌رسانی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی آغاز می‌شود. اتوبوس‌هایی که نفس‌شان از شدت ترافیک بریده‌، واگن‌های مترویی که در ماه‌های بهمن و اسفند حکم قوطی کنسرو را پیدا کرده‌اند و تاکسی‌هایی که نای جابه‌جاکردن انبوه مسافران کنار خیابان‌ را ندارند، با رسیدن به نوروز نفسی تازه می‌کنند تا خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی را در سال نو از سر بگیرند. اما شکل و شمایل این خدمت نو در سال97 چطور خواهد بود و قرار است برای آغاز سال جدید، وسایل حمل‌ونقل عمومی تهران، چگونه در معابر عمومی ظاهر شوند؟


قیمت‌ها در فروردین  بالا نمی‌رود

یکی از مسائلی که از ابتدای سال جدید هنگام استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح می‌شود، افزایش هزینه استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی‌است. بر اساس تمهیداتی که مدیریت شهری برای سال جدید اندیشیده، قیمت‌ها در ‌ماه نخست سال97 افزایش نمی‌یابد و از ابتدای اردیبهشت بر مبنای نرخ جدید، محاسبه می‌شود؛ به این‌ترتیب هزینه حمل‌ونقل عمومی در نوروز همانی‌‌است که در سال96 پرداخت می‌شد. سامانه‌های نظارتی تاکسیرانی نیز بر پایداری قیمت نظارت دارند تا تخلفی در این زمینه صورت نگیرد. همچنین در جلسه یکشنبه 13اسفند‌ماه 96 قیمت بلیت متروی تهران و حومه برای سال1397 در شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد و قیمت بلیت تک‌سفره از 800 به 1000تومان، قیمت بلیت کرج- تهران 1500 و قیمت بلیت مترو فرودگاه امام خمینی(ره) 7500تومان تصویب شد. همچنین قرار شده کسانی که از کارت‌بلیت‌های مدت‌دار فصلی، شش‌ماهه و یک‌ساله استفاده می‌کنند، علاوه بر بهره‌مندی از تخفیف‌های معمول 25درصد تخفیف دیگر نیز دریافت کنند.


بازگشت سرفاصله مترو  به وضع قبل

با نزدیک شدن ایام نوروز سفرهای درون‌شهری افزایش پیدا کرده و مترو تهران از ابتدای اسفند به‌منظور رفاه حال شهروندان و مسافران، در خطوط یک و دو فاصله حرکت قطارها را از چهارونیم به 4دقیقه کاهش داده است تا استفاده از حمل‌ونقل عمومی ایمن و پاک به‌جای استفاده از خودرو شخصی تبلیغ شود و بار ترافیک سنگین این روزها اندکی کاهش یابد. در ماه پایانی سال، روزانه 10سفر به خط 2مترو تهران اضافه شده است. همچنین در خط 4مترو تهران 14سفر در روز‌های عادی و 10سفر در روزهای پنجشنبه به برنامه‌ عادی تردد قطارها افزوده شده بود. بدین‌ترتیب در نوروز 97 با کاهش یکباره بار ترافیکی، سرفاصله تردد قطارهای مترو به حالت عادی قبل از اسفند 96 بازمی‌گردد تا حمل‌ونقل عمومی نیز بتواند برای آغاز سال کاری جدید، نفسی تازه کند.


کاهش فاصله مترو؛ یک هدف مؤثر

با پایان یافتن نوروز 97، یکی از نقاط تمرکز شهرداری تهران برای حمل ونقل عمومی پایتخت، کاهش فاصله حرکت قطارهای مترو است که باید برای آن به واگن‌های جدید دست یابد. از سویی خبر رسیده که کار خرید 630واگن‌ جدید مترو برای آغاز به‌کار در تهران در حال انجام است و گویا باید در سال نو واگن‌های جدید را در خطوط زیرزمینی پایتخت دید. این واگن‌ها در واقع 90قطار جدید هستند که می‌توانند جانی دوباره به مترو تهران بدهند. ناوگان مترو در این شهر با آغاز سال97 وارد بیستمین سال کارکرد خود می‌شود و هرچه زودتر باید برای نوسازی این وسایل مفید فکری کرد.

در عین حال ورود واگن‌های جدید موجب کاهش فاصله حرکت قطارها در همه خطوط می‌شود. به‌زعم کارشناسان، کاهش فاصله حرکت قطارها در خطوط مترو اتفاق بزرگی است که در افزایش حجم جابه‌جایی مسافر تاثیر بسیار زیادی دارد. استفاده از مترو باعث کاهش هزینه‌هاست و در سبک شدن بار ترافیک بسیار موثر است. با کاهش فاصله حرکت قطارها به‌خصوص در خطوط پرتردد یک و دو مترو تهران که روزانه حجم بالایی از مسافران با آن سفر می‌کنند، می‌توان باعث ترغیب بیشتر افراد برای استفاده از مترو شود و رضایت بیشتر شهروندان را در پی داشته با‌شد.


تحول زیرزمینی از نوروز97

تحول مترو تهران قرار است از نوروز97 کلید زده شود. استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط موجود و ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان از اولویت‌هاست و در این مسیر قرار است کار تکمیل خطوط 3، 6 و 7 در سال 97 آغاز شود و نوروز، نخستین تکه از این پازل توسعه است. هم‌اکنون ۱۳درصد از سفرهای روزانه درون‌شهری در تهران از طریق خطوط مترو انجام می‌شود که این آمار می‌تواند با برنامه‌ریزی میان‌مدت و حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۷ به ۲۰درصد برسد و نقش به‌سزایی در کاهش سفرهای درون‌شهری ایفا کند و به‌تبع آن در بهبود وضعیت آلودگی هوای شهر و جلوگیری حداکثری از اتلاف زمان سفر شهروندان موثر واقع شود البته در شهرهای بزرگ و مترقی دنیا سهم مترو از سفرهای درون‌شهری به حداقل ۵۰درصد می‌رسد که برای رسیدن به آن هدف باید کارهای زیادی انجام شود. راه‌اندازی مترو شهرهای اقماری و خطوط سریع‌السیر را می‌توان در زمره این تمهیدات  دانست.


توزیع شکلات و شیرینی  در پایانه‌ها

اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو اگرچه به‌صورت دوره‌ای شست‌وشو و نظافت می‌شوند اما به مناسبت آغاز سال جدید این وسایل بار دیگر شسته می‌شوند. همچنین با توجه به در پیش بودن نوروز قرار است در نخستین روز سال نو در پایانه‌ها و توقفگاه‌های سطح شهر شیرینی و شکلات توزیع شود. بنابر اعلام شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در هفته اول فروردین‌ماه، طبق برنامه‌ای مدون، خدمت‌رسانی اتوبوس‌ها به مهمانان و مسافران نوروزی تهران انجام می‌شود و از هم اکنون برنامه‌ریزی لازم برای تقویت خطوط منتهی به مراکز تفریحی و گردشگری شهر تهران صورت گرفته است.



 اتوبوس‌های گردشگری در تهران

در نوروز بازار گردشگری در نقاط دیدنی تهران رونق می‌گیرد. براساس اعلام ستاد گردشگری شهرداری تهران، 9مسیر ویژه گردشگری در پایتخت انتخاب شده است و وسایل حمل‌ونقل عمومی در این مسیرها برای جابه‌جایی شهروندان فعالیت خواهند کرد. بدین‌ترتیب نوروز امسال قرار است تورهای متنوع گردشگری در پایتخت فعال باشند البته رویکرد شهرداری مبتنی بر تصدی‌گری نیست و تنها قرار است سیاست‌های کلی تعیین شود و اجرا برعهده بخش خصوصی باشد. در سال‌های اخیر با توسعه گردشگری در تهران، شهروندان زیادی شامل اهالی و مهمانان تهران توانسته‌اند با امکانات حمل‌ونقلی و برنامه‌ریزی ستاد گردشگری به تماشای طبیعت، تاریخ و زیبایی‌های پایتخت بروند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید