• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10116
+
-

بازیافت با پشتوانه قانون

تب حراست از محیط‌زیست طی سال‌های اخیر بالا رفته و راه‌اندازی کمپین‌های زیست‌محیطی دلیلی بر این مدعاست. اقشار مختلف جامعه درباره محیط‌زیست حساس شده‌اند و دیگر کسی نیست که در این‌باره نظری نداشته باشد یا از کمپین‌های زیست‌محیطی حمایت نکند.
البته حمایت از کمپین‌ها و دلسوزی کلامی و نمادین برای طبیعت یک موضوع است و اینکه هر کسی چقدر خودش برای حفظ زیست‌بوم تلاش می‌کند و مسئولیت می‌پذیرد موضوعی دیگر. اما همین حساسیت و توجه جمعی، خودش یک فرصت است تا یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ طبیعت بالاخره به سرانجام برسد.

بازیافت اصولی و تفکیک زباله تر و خشک در صورت فراگیر شدن می‌تواند نقشی مهم در حراست از محیط‌زیست شهری داشته باشد و علاوه بر آن از بروز آسیب‌هایی نظیر زباله‌گردی، بهره‌کشی از کودکان کار، فعالیت ضایعاتی‌ها، مشکلات بهداشت عمومی و... جلوگیری کند. حالا وقت آن است که مسئولان شهری تفکیک زباله را دیگر نه یک انتخاب بلکه یکی از اصول و مقررات زندگی شهری معرفی کنند.

می‌توان مانند شهرهای توسعه‌یافته جهان، اصول بازیافت را به قانونی همگانی برای زندگی شهری تبدیل کرد و طبیعت را از دفن زباله نجات داد. اگرچه ارائه زباله به‌صورت تفکیک شده به مأموران شهرداری و روش‌های اعمال قانون در این حوزه با چالش‌های بسیاری مواجه است اما تجربه نشان می‌دهد هنگامی که پشتوانه قانونی و فرهنگی موجود باشد بالاخره کار پیش می‌رود و به سرانجام می‌رسد.

بستن کمربند ایمنی در خودرو هم روزگاری اختیاری بود و بعدها قانون شد. بسیاری از قوانین پذیرفته شده و بدیهی امروزی نیز چنین مسیری را پشت سر گذاشته‌اند. برای شروع نیز می‌توان تفکیک زباله را برای مجتمع‌های مسکونی پرجمعیت، مراکز تجاری و پاساژها، مدارس، اصناف، شهرک‌های صنعتی، ادارات، مراکز فرهنگی و اجتماعی و... اجباری کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید