• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 31 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101147
+
-

مجلس روی دور تند

مجلس
مجلس روی دور تند


امروز اختتامیه مجلس دهم است و همین موضوع سبب شده بود نشست دیروز مجلس پرکار و پرحاشیه شود. حجم کار فشرده مجلس از یکسو، تأیید حکم حبس 3نماینده آن و موضع‌گیری متفاوت نمایندگان از سوی دیگر عواملی بودند که به نشست دیروز بهارستانی‌ها رنگ و بوی متفاوتی داده بودند.

20دقیقه برای 4گزارش 
حجم کار مجلسی‌ها در نشست دیروزشان به‌دلیل معطل‌ماندن بسیاری از گزارش‌ها، طرح‌ها و لوایح چنان بود که هیأت‌رئیسه زمان را به‌صورت حداقلی میان آنها تقسیم کرده بود تا به روند بررسی‌ها شتاب بیشتری بدهد؛ شتابی که به‌رغم هزینه‌های هنگفت طرح‌های تحقیق و تفحص و زمان‌های 6 تا 9ماهه‌ای که صرف آن می‌شود بیشترین ضربه را به خروجی و ماحصل تفحص‌های آنها وارد کرد؛ چراکه در نشست دیروز قرائت گزارش 4هیأت ‌تحقیق و تفحص کمیسیون‌های تخصصی را در دستور کار داشت.
گزارش تفحص از خودروسازان، وضعیت باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال و همچنین تأثیرات منفی کرونا گزارش‌هایی بودند که در نشست دیروز بهارستان قرائت شدند. نکته قابل تامل در این بحث زمان قرائت گزارش‌ها بود. هیأت‌رئیسه به‌صورت میانگین برای هر گزارش 5دقیقه وقت تعیین کرده بود؛ زمانی کوتاه که حتی به بیان مشروح چرایی ورود هیأت‌ها به مباحث مذکور قد نمی‌داد و آنچه از تریبون بهارستان در این‌باره خوانده شد، کلیاتی منقطع بود که جز داده‌هایی گنگ برای مردم دستاوردی نداشت.
اعلام زمان 5دقیقه‌ای به گزارش هیأت‌های تفحص مذکور در حالی است که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، حداقل 30دقیقه زمان باید در اختیار سخنگوی هیأت‌ها قرار گیرد تا مشروح تحقیق و تفحص 6ماهه‌شان را قرائت کنند. به‌رغم این اصل اما نه‌تنها فقط یک‌ششم این زمان در اختیار هیأت‌ها قرار گرفت، بلکه نوبت بررسی بعضی از آنها ازجمله گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی نیز تغییر کرد. همین امر سبب اعتراض محمدرضا نجفی، رئیس این هیأت در نشست دیروز بهارستان شد و او با حضور در جایگاه هیأت‌رئیسه به این روند اعتراض کرد و مدام فریاد می‌زد «مجلست میلی است»! در همین راستا محمدرضا نجفی، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازی به همشهری گفت: متن نخستین گزارش تفحص از خودروسازی 2500صفحه بود اما ممیزی‌های فراوان در آن سبب کاهش حجم این گزارش در 3مرحله شد و درنهایت برای تدوین در صحن علنی به 12صفحه تقلیل یافت؛ 12صفحه‌ای که حتی زمان لازم برای قرائت در اختیار آن گذاشته نشد!

هرچه بلد بودیم، انجام دادیم 
از دیگر نکات متفاوت نشست دیروز مجلس دهمی‌ها خطابه‌ها و نطق‌های متفاوت آنها بود؛ ازجمله می‌توان به تذکر قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده دماوند اشاره کرد که گفت: «ما هر آنچه می‌دانستیم و بلد بودیم انجام دادیم، باشد که خداوند آن را اصلاح کند و رنگ اخلاص بگیرد. آنان که خاک را به‌نظر کیمیا کنند/ آیا بود که گوش چشمی به ما کنند.» وی افزود: تک‌تک روزهای نمایندگی را ثبت کرده‌ام تا در قالب روزنگاری تقدیم شود تا یادمان بماند که بودیم.

خداحافظی به سبک دایی!
نطق آخر محمدرضا تابش، نماینده اردکان که پس از 5دوره حضور در مجلس در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شد نیز قابل تامل بود. او گفت: به لطف شورای محترم نگهبان پس از 5دوره نمایندگی مردم شریف اردکان در مجلس، تکلیف امانتداری بیشتر حق و رأی مردم از دوشم برداشته شد... سخن خداحافظی من همان است که رئیس عزیز دولت اصلاحات در پایان دولت خویش با نمایندگان مردم در مجلس هفتم، از اندیشمند و عارف بزرگ ایرانی، میرسیدعلی همدانی بر زبان آورد: «هرکه ما را یاد کرد ایزد مر او را یار باد/ هرکه ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد/ هرکه اندر راه ما خاری فکند از دشمنی/ هر گلی از باغ وصلش بشکفد بی‌خار باد». تابش خواهر‌زاده رئیس دولت اصلاحات است.


مجلس امروز چه می‌کند؟

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت‌رئیسه مجلس درباره جزئیات نشست امروز مجلس گفت: گزارش نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، لایحه عضویت دولت ایران در شرکت بین‌المللی نقدینگی اسلامی، طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی و گزارش اقدامات نظارتی مجلس در سال چهارم در دستور کار جلسه علنی امروز (چهارشنبه) قرار دارد. وی همچنین گفت: طرح اصلاح بند«ل» ماده28 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جنگل‌ها، طرح تشکیل استان اصفهان شمالی، لایحه اصلاح بند«ت» ماده80 قانون برنامه ششم و طرح تشکیل کمیته جذب سرمایه داخلی و صدور مجوز ایجاد واحدهای تولیدی از دیگر دستورکارهای آخرین جلسه علنی مجلس است. این عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: آقای لاریجانی رئیس مجلس نیز در اختتامیه مجلس دهم بیاناتی را در این‌باره خواهند داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید