• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100855
+
-

بورس آرایش نزولی گرفت

شاخص کل بورس تهران دیروز با 35هزار واحد کاهش معادل 3.5درصد نزول کرد

بورس
بورس آرایش نزولی گرفت

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز شنبه با ریزش3.5درصدی مواجه شد و عملا، پس از نزول‌های خفیف هفته قبل، آرایش نزولی به‌خود گرفت. در پایان مبادلات دیروز ارزش روزانه معاملات بورس نصف شد و سهامداران حقیقی تا هزارمیلیارد تومان از پول‌های خود را از بازار خارج کردند. به‌نظر می‌رسد پس از یک دوره صعود پرشتاب، این نزول احتمالا مدت‌دار خواهد بود.

به گزارش همشهری، بالاخره پس از صعود‌های پرشتاب و افسارگسیخته شاخص، موعد نزول هم فرارسید. در مبادلات دیروز، شاخص کل بورس تهران با نزول سنگین 35هزار واحدی مواجه شد و به 982هزار و 768واحد رسید. این نزول از هفته قبل و پس از آن آغاز شد که شاخص کل توانست خود را به محدوده یک‌میلیون و 47هزار واحد برساند. شاخص بورس از همین محدوده به‌صورت آهسته شروع به نزول کرد و از هفته قبل تاکنون 6درصد افت کرده است.

تحلیل تکنیکال شاخص
از نظر تکنیکی محدوده یک‌میلیون و 25 تا یک‌میلیون و 65هزار واحد نوعی محدوده مقاومت بر سر راه شاخص بود که شاخص بورس نتوانست از این محدوده عبور کند. پس از نزول روز گذشته منحنی شاخص بورس الگوی بازگشتی به‌خود گرفته و به‌نظر می‌رسد این دوره نزول چندهفته و شاید تا چند‌ماه به طول بینجامد؛ به‌ویژه آنکه در مبادلات دیروز ارزش روزانه معاملات بورس هم نسبت به مبادلات هفته قبل، به نصف کاهش یافت و به 10هزار میلیارد تومان رسید. ارزش روزانه معاملات، یکی از نماگرهای کلیدی در پیش‌بینی روند شاخص است. دیروز همچنین بخشی از نقدینگی سرمایه‌گذاران حقیقی تا سقف هزارمیلیارد تومان از بازار خارج شد؛ تا پیش از این روزانه 1500میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سهام می‌شد. هم‌اکنون نخستین منطقه حمایتی کلیدی شاخص بورس در محدوده 974هزار واحد است و واکنش شاخص به این منطقه تعیین‌کننده ادامه مسیر خواهد بود. در صورت ازدست‌رفتن این منطقه و عبور شاخص از محدوده 974هزار واحد، فشار فروش بیشتر خواهد شد و این احتمال وجود دارد که شاخص بورس تا محدوده 870هزار و حتی 840هزار واحد نزول کند.

نزول دامنه‌دار نیست
مهدی افضلیان از کارشناسان بازار سرمایه درباره تداوم روند نزولی بورس گفت: نمی‌توان نزول کنونی بورس را یک روند میان‌مدت درنظر گرفت، زیرا تداوم روند نزولی بورس، عملا برنامه‌های دولت را برای عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ‌ای‌تی‌اف و همینطور سهام عدالت با چالشی بزرگ مواجه می‌کند. افضلیان افزود: با حمایت همه‌جانبه دولت نمی‌توان گفت بازار به حال خود رها شده است. به گفته او در شرایط فعلی نباید انتظار ریزش‌ سنگین را در بازار سرمایه داشته باشیم. او تأکید کرد: اصلاحات مقطعی جزئی از بازار است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

رفتار هیجانی تازه‌واردها
نیما پروانی از کارشناسان سرمایه‌گذاری در بورس هم درباره دلایل نزول بازار سهام گفت: نوسان جزو ذات بازار است و قرار نیست بازار سرمایه هر روز بی‌وقفه رشد کند. البته در این چند روز رفتار هیجانی سهامداران و اقدام به فروش از ترس ریزش بازار، به فشار فروش در بورس دامن زد و اختلال در سیستم معاملاتی هم مزید بر علت شد و به نزول بازار کمک کرد. او اضافه کرد: ترس، ناشی از ناآگاهی است. علت اینکه برخی سهامداران به محض نزول بازار وارد صف‌های فروش سهام می‌شوند این است که از سهام شرکت‌ها شناخت کافی ندارند. به گفته پروانی، سهامدارانی که بدون تحلیل، به فروش هیجانی سهام اقدام می‌کنند تا مثلا در صف فروش یک سهم زیان‌ده بایستند، درک درستی از بازار سهام و ارزش شرکت‌های بورس ندارند. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران کم‌تجربه‌ای که به‌صورت مستقیم وارد بورس شده‌اند، باید ریسک معاملات بدون دانش خود را هم بپذیرند، گفت: نوسان جزو ذات بازار است؛ هیچ بازاری هر روز سبز نیست و نباید اگر روزی بازار سرمایه منفی شد، سهامداران مضطرب شوند و بابت ضرر و زیان خود، دنبال مقصر بگردند.

حمایت در محدوده 830هزار واحد

مینا یوسفی از تحلیلگران بورس هم درباره نزول بازار سهام گفت: شاخص بورس در محدوده یک‌میلیون و 45هزار واحد با مقاومت روبه‌رو بود و در همین محدوده با نزول مواجه شد اما در عین حال شاخص در محدوده 830هزار واحد با یک حمایت پرقدرت مواجه است. او توضیح داد: دوره کنونی نزول شاخص می‌تواند بین 2هفته تا یک‌ماه طول بکشد. به گفته او، هفته قبل سهامداران حقیقی بخشی از نقدینگی خود را از بازار خارج کردند با این حال در روز چهارشنبه بار دیگر 866میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار شد که ناشی از خوش‌بینی ایجادشده در شاخص بورس بود. او با بیان اینکه برای پیش‌بینی آینده بورس، باید جریان نقدینگی را دنبال کنیم گفت: این روزها باید علاوه بر بررسی بنیادی و تکنیکی شاخص بورس، نگاهی هم به حجم معاملات و شیب ورود نقدینگی به بازار داشته باشیم تا بتوانیم تحلیل بهتری از بازار و چشم‌انداز آینده آن به‌دست آوریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید