• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100275
+
-

هایپرلوپ؛ بازیگر پنجم آینده حمل‌ونقل

هایپرلوپ علاوه بر سرعت زیاد، کم‌ضررتر از هواپیما برای محیط‌زیست است و به همین‌خاطر مسئولان دولت هلند هم به فکر استفاده از آن افتاده‌اند

هایپرلوپ؛ بازیگر پنجم آینده حمل‌ونقل

مسئولان استان هلند شمالی(North Holland) در کشور هلند بر این باورند که هایپرلوپ‌ها که از قطار سریع‌تر، از خودرو ایمن‌تر و از هواپیما کم‌ضررتر برای محیط‌زیست هستند، می‌توانند در آینده به‌عنوان وسایل نقلیه پرطرفدار مورد توجه قرار گیرند.
گاردین در گزارشی نوشته است: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، آمستردام با این وسیله نقلیه پرسرعت و آینده‌نگر می‌تواند به سایر شهرهای اروپایی متصل شود. این وسیله از یک هاورترن مغناطیسی تشکیل شده که در یک لوله بدون هوا می‌تواند به‌دلیل نبود اصطکاک و کشش با سرعت بیشتر از 950کیلومتر بر ساعت حرکت کند. مطالعه‌ای که با مشارکت یک استارتاپ هلندی حوزه تکنولوژی به نام Hardt Hyperloop در این استان انجام شده، نشان داده است که این هایپرلوپ می‌تواند زمان مسافرت از آمستردام تا پاریس، بروکسل، دوسلدورف و فرانکفورت را از «چند ساعت به چند دقیقه» کاهش دهد. این موضوع از این جهت مهم است که باعث «کمرنگ شدن مرزها به‌معنای واقعی کلمه» می‌شود.
این مطالعه نشان می‌دهد مسافرانی که به وسیله این هایپرلوپ سفر می‌کنند، می‌توانند مسیر آمستردام تا بروکسل را در کمتر از 30دقیقه و مسیر آمستردام به پاریس را در 90دقیقه طی کنند.
هنوز مشخص نیست که چگونه همه‌گیری ویروس کرونا، در زمان بسته‌شدن مرزها و رکود گسترده اقتصادی که همچنان پیش‌بینی می‌شود، پایدار باشد بر این پروژه فرامرزی تأثیرگذار خواهد بود.
علاوه بر این، از زمانی که ایلان ماسک در سال 2013 پیشنهاد کرد که غلاف‌های آیرودینامیکی با توجه به مصرف انرژی نسبتا کم آن، می‌توانند در آینده سفرهای پرسرعتی برای مسافران رقم بزنند و به حمل‌ونقل کمک کنند، پرسش‌ها و تحقیقات درباره کاربردی بودن این هایپرلوپ آ‎‎غاز شد. با توجه به اینکه منتقدان اصرار دارند که توسعه در حوزه حمل‌ونقل، بهتر از اضافه کردن  یک روش جدید، به‌عنوان رکن پنجم حمل‌ونقل، به وسایل نقلیه موجود(اتومبیل، قطار، قایق و هواپیما) است، سؤالاتی در مورد ارزش مالی آن مطرح شده است. استرالیا آخرین کشوری است که این روش را به‌خاطر جلوگیری از ضرر و زیان مالی قطارهای پرسرعت، رد کرده است.
با این حال، جرون اولتاف، معاون حمل‌ونقل در استان هالند شمالی، می‌گوید که از احتمال ایجاد یک «منطقه فشرده» که شامل 5شهر اروپایی است، تحت‌تأثیر قرار گرفته است. براساس این طرح، مسافران این 5شهر می‌توانند طی یک ‌ساعت از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر سفر کنند. یک مدل‌سازی‌ اقتصادی که چندی پیش منتشر شد، نشان می‌دهد که این صرفه‌جویی در زمان، 275میلیارد یورو بیشتر به تولید ناخالص داخلی این استان اضافه می‌کند که معادل رشد 121درصدی است.
گفته می‌شود با این اتفاق، آمستردام نه‌تنها نیروی کار بیشتری را جذب خواهد کرد، بلکه کاهش تقاضا برای پروازهای کوتاه از فرودگاه شیفول می‌تواند باعث کاهش حدود 20 تا 24هزار پرواز هوایی تا سال 2040 شود.
اولتاف می‌گوید: ما می‌دانیم که مردم مایل هستند برای انجام کارهایشان از این طرح استفاده و طی یک‌ ساعت از یک شهر به شهری دیگر سفر کنند. با این هایپرلوپ فوق‌العاده سریع، می‌توان با سرعت بیشتری، مسیرهای بیشتری را طی کرد که امیدوار‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ به همین دلیل، ما برای ادامه این پژوهش با سایر مسئولان و همچنین بخش‌های دیگر مشورت خواهیم کرد.
استارتاپ Hardt Hyperloop پس از برنده‌شدن در مسابقه بین‌المللی هایپرلوپ که از سوی ایلان ماسک در سال 2017 برگزار شد، تاسیس شد. اکنون این استارتاپ با شرکت‌هایی ازجمله Tata Steel در این پروژه همکاری می‌کند.
نخستین مرکز آزمایش سرعت‌های بالا در استان گرونینگن ساخته شد. این مرکز که یک مسیر تست 3کیلومتری دارد، نخستین مرکز در اروپا، در نوع خود است. پیش از این، یک تونل 30متری تست سرعت برای سرعت‌های کم در شهر دلفت، واقع در استان هالند جنوبی، ساخته شده بود.
استارتاپ Hardt Hyperloop در حال بررسی این موضوع است که چگونه غلاف‌های حامل مسافر که در یک لوله حرکت می‌کنند، می‌توانند با تعویض خطوط و بدون کاهش سرعت، مسیرها را تغییر دهند.
هایپرلوپ‌ها شکل جدیدی از حمل‌ونقل زمینی هستند که از سوی بعضی از شرکت‌ها در حال توسعه هستند. این وسیله حمل‌ونقل می‌تواند مسافران را با سرعتی بیش از 1100کیلومتر بر ساعت در یک غلاف شناور از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل کند. این غلاف شناور در داخل یک لوله‌ غول‌پیکر کم‌فشار، روی زمین یا زیر زمین حرکت می‌کند.
2تفاوت بزرگ بین هایپرلوپ و وسایل نقلیه ریلی قدیمی وجود دارد؛ اول، غلاف‌هایی که مسافر را حمل می‌کنند، در لوله‌ها یا تونل‌هایی حرکت می‌کنند که هوا برای کاهش اصطکاک از آن خارج شده است. این موضوع باعث می‌شود که غلاف‌ها تا حداکثر 1200کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. دوم، به جای استفاده از چرخ‌هایی مانند چرخ قطار یا اتومبیل، این غلاف‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که روی بالشتک‌های هوا شناور می‌شوند یا از نیروی مغناطیسی برای کاهش اصطکاک استفاده می‌کنند.

کاهش چشمگیر زمان سفر
مطالعه‌ای که با مشارکت یک استارتاپ هلندی حوزه تکنولوژی به نام Hardt Hyperloop انجام شده، نشان داده است که هایپرلوپ می‌تواند زمان مسافرت از آمستردام تا پاریس، بروکسل، دوسلدورف و فرانکفورت را از چند ساعت به چند دقیقه کاهش دهد

این خبر را به اشتراک بگذارید