• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100148
+
-

فشار حداکثری؛ این بار در سوریه

رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند حملات هوایی این رژیم علیه سوریه با هدف فشار بر ایران تشدید می‌شود

خاورمیانه
فشار حداکثری؛ این بار در سوریه

سیاوش فلاح پور- خبرنگار

باز هم حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع ارتش سوریه و سایر گروه‌های محور مقاومت، حملاتی که از سال2017 آغاز شده و استراتژی روشنی را دنبال می‌کند؛ خروج متحدین ایران از سوریه. نفتالی بنت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی پس از وقوع حملات بامداد سه‌شنبه به برخی پایگاه‌های نظامی در حلب و دیرالزور با تأکید چندباره بر این استراتژی گفت: وجود نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان در نزدیکی سرزمین‌های اشغالی را تهدیدی مستقیم علیه خود می‌دانیم و بر این اساس، حملات هوایی به سوریه تا رفع کامل این تهدید ادامه خواهد داشت. به‌گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، در جریان حملات اخیر رژیم صهیونیستی، مرکز پژوهش‌های علمی ارتش سوریه در جنوب حلب و همچنین یک انبار سلاح در شرق دیرالزور مورد هدف قرار گرفته است. سانا همچنین مدعی است بخش عمده این حملات توسط پدافند موشکی ارتش سوریه ردیابی و مهار شده است. با این حال اما منابع خبری نزدیک به معارضین دولت سوریه، ازجمله دیده‌بان حقوق بشر سوریه از وقوع چندین انفجار بزرگ در جنوب حلب خبر داده‌اند. در گزارش این منبع وابسته به مخالفان دولت سوریه آمده: در جریان حملات بامداد سه‌شنبه، علاوه بر مرکز پژوهش‌های علمی ارتش سوریه، دو نقطه دیگر ازجمله فرودگاه کویرس و دانشکده افسران نیروی زمینی در جنوب شرقی حلب نیز مورد هدف قرار گرفته‌ است؛ اهدافی که ازجمله پایگاه‌های تحت سیطره نیروهای نزدیک به ایران به‌شمار می‌روند.
همزمان با این تحولات، روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت در گزارشی به نقل از منابع میدانی مدعی شد نیروهای محور مقاومت در سوریه برای اولین‌بار طی 4سال گذشته پایگاه‌های خود را تخلیه کرده و در حال خروج از این کشور هستند. یدیعوت احرونوت همچنین با استناد به اطلاعات میدانی مورد ادعای خود پیش‌بینی کرده است حملات هوایی اسرائیل به سوریه با توجه به عقب‌نشینی اولیه نیروهای مقاومت تشدید شود. از سوی دیگر روزنامه هاآرتص هم در خط خبری مشابهی با اشاره به حملات اخیر در حلب و دیرالزور نوشت: ارتش سوریه تلاش می‌کند با گذشت 9سال از آغاز جنگ داخلی این کشور، ساختار آسیب دیده خود را ترمیم کرده و مواضع نظامی در نقاط مختلف کشور را تقویت کند. حملات هوایی اسرائیل اما بخش عمده‌ای از این تلاش‌ها را با چالش‌های جدی مواجه کرده است چرا که دایره نفوذ و استقرار ارتش سوریه در برخی مناطق این کشور (مخصوصا استان‌های جنوبی) را دچار محدودیت‌های اساسی کرده است و البته خسارت‌های تجهیزاتی و انسانی مداومی را بر نیروهای نظامی آسیب‌دیده تحمیل می‌کند. هاآرتص همچنین در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از منابع میدانی مدعی شده است نظامیان روس، ساعاتی پیش از حملات هوایی اسرائیل به مواضع متحدین ارتش سوریه در دیرالزور، این منطقه را ترک کرده‌اند. اگرچه طرح عناوین جنجالی مانند خروج نیروهای مقاومت از سوریه و یا هماهنگی محرمانه مسکو-تل‌آویو بر سر این موضوع به‌طور طبیعی با واکنش‌های گسترده در سطح افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی مواجه می‌شود اما نگاهی به حواشی بحران سوریه طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد این اولین‌بار نیست که چنین ادعاهایی از سوی رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده است. برای مثال روزنامه هاآرتص به‌عنوان یکی از معتبرترین رسانه‌های رژیم صهیونیستی در سطح جهان تا‌کنون دست‌کم 3بار ادعای توافق اسرئیل و روسیه بر سر خروج ایران از سوریه را به نقل از منابع ویژه و محرمانه خود منتشر کرده است. شبکه المیادین در این‌باره می‌نویسد: رسانه‌های رژیم صهیونیستی عملا نقش بازوی نرم ارتش این رژیم را بازی کرده و همواره در هماهنگی کامل با نیروهای نظامی، حملات سازماندهی شده علیه افکار عمومی جریان مقابل را مدیریت می‌کنند.
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای‌الیوم نیز موج اخیر گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های رژیم صهیونیستی را در چارچوب جنگ روانی تفسیر کرده و می‌نویسد: رفتار ایران در طول سال‌های گذشته به ما نشان می‌دهد که این کشور به سادگی از کارت‌های تعیین‌کننده و استراتژیک خود دست نخواهد کشید. تهران حضور خود در عراق، سوریه، لبنان و حتی یمن را اهرمی تعیین‌کننده در معادله توازن قوا علیه واشنگتن می‌داند و بر این اساس حاضر نیست بدون اخذ امتیازات استراتژیک از این میدان‌ها عقب‌نشینی کند.
تمام اینها در حالی است که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی دوران ریاست نفتالی بنت بر وزارت دفاع به پایان برسد، چراکه با تشکیل دولت وحدت ملی (احتمالا با نخست‌وزیری نتانیاهو)، وزارت دفاع و همچنین سایر نهادهای نظامی-امنیتی اسرائیل در اختیار بنی‌گانتز قرار خواهد گرفت. اگرچه این مسئله ضرورتا به‌معنای تغییر استراتژی نظامی رژیم صهیونیستی در سوریه و کاهش حملات هوایی به این کشور نیست.
از ابتدای سال میلادی جاری تا‌کنون 5حمله هوایی علیه مواضع ارتش سوریه، حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های نظامی نزدیک به محور مقاومت در نقاط مختلف سوریه، ازجمله حلب، حمص و اخیرا دیرالزور صورت گرفته است. به‌گفته منابع محلی، این حملات، شهادت دست‌کم 12نیروی نظامی و همچنین 3شهروند غیرنظامی را به‌دنبال داشته است. پیش از این در اوج بحران نظامی ایران و آمریکا در عراق، بنیامین نتانیاهو از توافقی سخن گفته بود که براساس آن ماموریت فشار بر ایران در عراق و سوریه به‌ترتیب بر عهده آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته است؛ فشارهایی که انتظار می‌رود دست‌کم تا موعد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سیر تصاعدی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید