07
سه شنبه 13 دی 1401
شماره 8680
بین‌الملل
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

آغاز 2023 با 50میلیون قحطی‌زده

آنچه دسترسی صدها میلیون انسان را به غذا در سال جدید میلادی محدود می‌کند، نه کمبود مواد غذایی، بلکه گرانی آن است
دریچه
جهان همراه با بحران گرسنگی وارد سال2023 شد. برنامه جهانی غذا WFP، آژانس سازمان ملل که توزیع کمک‌های غذایی را هماهنگ می‌کند، تخمین می‌زند.
ویژه
تقریبا تمامی دولت‌ها در سراسر منطقه ایندوپاسیفیک -اقیانوس هند و اقیانوس آرام- از استرالیا، چین، قزاقستان و مالزی گرفته تا نپال، فیلیپین، کره‌جنوبی و ترکمنستان در سال2023 روزهای دشواری در پیش خواهند داشت.
جهان‌نما
از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تحولات جهان در سال 2023 نام برده می‌شود.

گردش به چپ جهانی

بحران اقتصادی جهان پس از همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین، باعث چرخش افکار عمومی کشورهای جهان به سمت مداخله بیشتر دولت‌ها در اقتصاد به سبک چپ‌گراها شده است
گزارش 1
وقتی «فرانسیس فوکویاما»، نویسنده آمریکاییِ ژاپنی تبار در سال ۱۹۹۲ در کتاب خود با عنوان «پایان تاریخ و آخرین انسان» مدعی شد که نظام لیبرال دمکراسی بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، یک جریان غالب و مسلط است و همه کشورها و جوامع به ناگزیر آن را خواهند پذیرفت.

جنگ، بلای جان الیگارش‌های اوکراینی

اوکراین پیش از آغاز جنگ، برای مدت طولانی به‌عنوان یکی از فاسدترین کشورهای جهان شناخته می‌شد؛ کشوری که ده‌ها تاجر، بخش زیادی از ثروتش را در دست دارند و تقریبا تمام بخش‌های این کشور از رسانه‌ها و معادن گرفته تا بانک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، مزارع و املاک را اداره می‌کنند.
شهادت ۲ فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها
نظامیان صهیونیست دوشنبه-دیروز- به غرب جنین در شمال کرانه باختری یورش برده و پس از درگیری شدید با مبارزان فلسطینی 2نفر از آنها را به شهادت رساندند.
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان: به رسمیت شناخته شدن طالبان در مجامع بین‌المللی عملا اتفاق افتاده است.