شکلگیری روحیه سوداگری و میل به پولدارشدن سریع میان مردم ما متاثر از عوامل بسیاری بوده است. این عوامل را میتوان به 3 بخش روانی، اجتماعی و اقتصادی تقسیم و بهصورت جداگانه بررسی کرد.
سوداگری و دلیل علاقه روزافزون مردم به دلالی از زاویه اجتماعی و اقتصادی قابلبررسی است. بنده با توجه به حوزه تخصصیام این موضوع را از منظر اقتصادی مورد بررسی قرارمیدهم. این رفتار مردم دلایل مختلفی دارد که آنها را میتوان در 4محور خلاصه کرد.
سبزهمیدان، میدان فردوسی و ابتدای منوچهری بهعنوان پاتوق دلار فروشها شناخته میشود؛ دلالهایی که هرکدام بهدلیلی پایشان به این بازار باز شده و از بالا و پایین شدن قیمت دلار کسب درآمد میکنند، آنجا را به محل کسب خود تبدیل کردهاند.