17
چهار شنبه 15 آذر 1402
شماره 8963
دانستنی ها
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
یک گروه بین‌المللی از دانشمندان در پژوهش جدیدی نشان داده‌اند که یک ستاره ۱۰میلیاردساله، بیش از ۵۰هزار سال نوری را از بیرون کهکشان راه شیری طی کرده است تا به نزدیکی سیاهچاله مرکز کهکشان برسد.
معاون علمی رئیس‌جمهور از همکاری علمی، فناوری و صنعتی بین معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارت علم، فناوری و محیط‌زیست جمهوری کوبا در حوزه‌های نانو، فناوری زیستی و تغییرات آب و هوا خبر داد.
پزشکی
پزشکان در سال2018 از طریق جراحی، یک دستگاه آزمایشی را در اعماق مغز بیماری که در سال2001 به‌دلیل تصادف دچار آسیب مغزی شده بود، کاشتند، سپس فعالیت الکتریکی دستگاه را با دقت کالیبره کردند تا شبکه‌هایی را که تحت‌تأثیر جراحت بود تحریک کند.
مهرداد رضایی، بازی‌ساز رایانه‌ای در گفت‌وگو با همشهری از موفقیت‌ها و چالش‌ها می‌گوید

بازی‌سازی با شکست آغاز می‌شود

گپ
وقتی نامش را در اینترنت جست‌وجو می‌کنید، به‌جز 4 یا 5 عکس، تصویر دیگری پیدا نمی‌کنید. خودش هم اقرار می‌کند که اهل عکس گرفتن و دیده شدن نیست. درعوض تا دلتان بخواهد عکس فوتبالیست و خواننده با مشابهت اسمی جلوی چشمتان ظاهر می‌شود.

تناقض عجیب در اجلاس جهانی آب و هوا

تعداد نمایندگان حاضر در مجمع جهانی آب‌وهوای سازمان ملل متحد که با تولیدکنندگان سوخت فسیلی نیز مرتبط هستند امسال به نسبت سال گذشته 4 برابر شده است.
آغاز به‌کار بزرگ‌ترین رآکتور همجوشی هسته‌ای دنیا
بزرگ‌ترین و قدرتمندترین رآکتور همجوشی هسته‌ای جهان به نام JT60SA عملیات رسمی خود را در ژاپن آغاز کرده است.
PDF دانستنی ها
کوتاه دانستنی ها
شرکت خودروسازی تویوتا از طرح مفهومی ۲خودروی جدید الکتریکی خود شامل یک SUV شهری و یک کراس‌اور اسپرت رونمایی کرده که قرار است تا سال ۲۰۲۵وارد بازار شوند.