04
پنج شنبه 21 تیر 1403
شماره 9149
اقتصاد
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

انتظار برای توسعه صادرات

صادرات
یکی از انتظارات فعالان بخش خصوصی از دولت جدید ایجاد زمینه‌هایی برای توسعه صادرات است. به زعم آنها در این زمینه اصلاح نرخ نیمایی می‌تواند به صادر کننده‌ها برای افزایش صادرات انگیزه بدهد.
ویژه
چین در پی افشای رسوایی استفاده از تانکرهای سوخت آلوده برای حمل روغن‌های خوراکی توسط یک شرکت دولتی، تحقیقاتی را در این خصوص آغاز کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: با اقدامات انجام‌شده در راستای تسهیل روند قوانین و مقررات سازمان بنادر و با اعتماد بخش خصوصی به سازمان، رشد کم‌سابقه‌ای در این بخش سرمایه‌گذاری‌ها داشتیم و ۶۲هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دریا و بندر انجام شده یا در حال انجام است.
بیش از نیمی از شرکت‌های خارجی ثبت شده در ایران به افغانستانی‌ها تعلق دارد و طبق برآوردها بیش از 3 میلیارد دلار از سرمایه این افراد در قالب این شرکت‌ها در ایران سرمایه‌گذاری شده است.
ارز
برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز از طریق اختصاص ارز کشور مقصد، امسال هم مانند پارسال منجر به مدیریت بازار ارز شد و از نوسان‌های مقطعی ارز جلوگیری کرد.

نرخ بیکاری 7.7درصد شد

آمارها از تداوم کاهش نرخ بیکاری حکایت دارد؛ به گونه ای که در دولت سیزدهم نرخ بیکاری به 7.7درصد رسید
گزارش
سال‌ها بود که در برنامه‌های 5ساله توسعه، کاهش نرخ بیکاری و رساندن آن به محدوده 8درصد هدف‌گذاری می‌شد و هر بار عواملی نظیر تحریم، تنش تورمی، کرونا و ... مانع از اجرای این هدف‌گذاری بود.
PDF اقتصاد
کوتاه اقتصاد
شرکت توزیع برق تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به‌دنبال بالارفتن کم‌سابقه دمای هوا، میزان مصرف برق در کشور افزایش بسیار زیادی پیدا کرده و به مرز هشدار نزدیک شده است و حفظ پایداری شبکه بدون همراهی هموطنان امکان‌پذیر نخواهد بود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن نباتی ایران گفت: در سال گذشته یک‌میلیون و ۹۸۱هزارو۸۸۰ تن انواع روغن نباتی در کشور تولید شده که ۸درصد بیشتر از سال 1401است.