04
پنج شنبه 16 فروردین 1403
شماره 9061
اقتصاد
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

دلار روی موج هیجان، بورس بدون هیجان

گشتی در اقتصاد ایران
دیروز در اقتصاد ایران بیش از هر چیز تحولات بازارها زیر ذره‌بین افکار عمومی و رسانه‌ها بود. در معاملات دیروز، در حالی افزایش قیمت هیجانی دلار و طلا ادامه پیدا کرد که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به‌عنوان مرجع مبادلات کلان ارز، قیمت دلار آمریکا به‌صورت اسکناس و حواله با کاهش ۱۰تومانی به ازای هر دلار مواجه بود.
ویژه
به‌دنبال کاهش ارزش دلار در بازار‌های جهانی، تشدید تنش‌های نظامی در خاورمیانه و احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ظرف چند روز گذشته شیب صعودی به‌خود گرفته و رکورد‌های تازه‌ای ثبت کرده است.
طبق اعلام گمرک ارزش صادرات فرش دستباف در سال ۱۴۰۲ به کمتر از ۵۰میلیون دلار رسیده است درحالی‌که فعالان این حوزه معتقدند با اصلاح برخی قوانین داخلی می‌توان رقم صادرات را افزایش داد.
اجرای غلط قانون اجرای سیاست‌های اصل 44در دولت‌های قبل و برخی ایرادات در متن این قانون به مانعی برای رشد تولید و افزایش مشارکت مردم در فضای اقتصاد ایران تبدیل شده است، در چنین شرایطی آنطور که معاون وزیر اقتصاد خبر داده این قانون مورد اصلاح و بازنگری قرارگرفته و در صورت تصویب می‌تواند گام نخست برای تحقق شعار سال و افزایش مشارکت مردم در فضای اقتصاد کشور باشد.
نه بنزین گران می‌شود، نه سهمیه‌ها کم

بنزین فقط با کارت شخصی

وزارت نفت: سوختگیری با کارت جایگاه محدود می‌شود
گزارش
براساس قانون بودجه امسال، فرماندهی انتظامی فراجا موظف است با همکاری وزارت نفت حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ دوره تحویل کارت هوشمند سوخت به متقاضیان را به کمتر از یک هفته کاهش دهد و پس از آن وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت تابعه ذیربط تصمیمی اتخاذکند که حداقل 95درصد خودروهای بنزین‌سوز و نفت گازسوز صرفاً از کارت‌های سوخت مختص خودرو استفاده کنند.

اگر بنزین آزاد 3000تومانی تمام شد چه می‌شود؟

هر خودروی سواری در‌ماه 60لیتر سهمیه بنزین 1500تومانی می‌تواند مصرف کند و 100لیتر هم بنزین 3000تومانی. باید دید با محدودکردن سوختگیری با کارت جایگاه برای افراد نیازمند سوخت بیشتر چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
برداشت زودهنگام نوبرانه‌ها برای فروش میلیونی در بازار
نوبرانه‌های بهاری ازجمله چغاله‌بادام، ملون و طالبی از اواخر اسفندماه سال گذشته به بازار عرضه شد و حالا روزبه‌روز بر تعداد عرضه‌کنندگان این نوبرانه‌ها افزوده می‌شود؛ آن‌هم با قیمت‌هایی عجیب‌وغریب.
PDF اقتصاد
کوتاه اقتصاد
سخنگوی صنعت آب، گفت: میزان پرشدگی سدها به ۵۸درصد رسیده که مشابه سال قبل است.