04
سه شنبه 18 شهریور 1399
شماره 8033
اقتصاد
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

اقتصاد ایران در خوف و رجا

یادداشت
تصویری که از اقتصاد ایران به‌ویژه بخش‌های تولیدی در دسترس است، نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی در مرحله خوف و رجا به‌سرمی‌برند و تصویری که آنها از آینده می‌بینند تا اندازه زیادی با آنچه دولتمردان ارائه می‌کنند، فاصله دارد.
ویژه
آمارهای وزارت کار حاکی از این است که از اسفند سال گذشته تا دهم مرداد امسال، ۸۷۱هزارو۴۰۰نفر به‌واسطه بیکاری در دوره کرونا، در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۷۳۰هزارو۸۸۲نفر مشمول دریافت مستمری بیکاری شناخته شده‌اند؛ این در حالی است که به گفته مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار، حد نرمال اضافه شدن جمعیت بیکاران سالانه ۱۲هزارو۵۰۰ تا ۱۳هزارو۵۰۰نفر بوده که پس از شیوع کرونا، به ۸۵۰هزار نفر افزایش یافته است.
تعاون
براساس اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی، نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه3 بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صریح استوار است؛ اما آنچه عملا در 4دهه گذشته رخ داده، باعث شده است بخش تعاون در اقتصاد ایران حاشیه‌نشین باشد و سهمش از اقتصاد و تولید ناخالص داخلی به حوالی 10درصد هم نرسد.

قیمت دلار به 25هزار تومان رسید

حجم تقاضا در بازار ارز دوباره افزایش یافته و مردم برای خرید دلار جلوی صرافی‌ها صف بستند
ارز
عدم‌توازن بین عرضه و تقاضا دوباره منجر به رشد قیمت دلار شده است به‌طوری که در مبادلات روزگذشته قیمت هر دلارآمریکا برخلاف صحبت‌های مسئولان که همواره گفته‌اند