23
شنبه 18 آبان 1398
شماره 7800
جهان
۲۳۰۲۳۶۲۷
۰۲۱۲۳۰۲۳۹۱۰
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

هشدار پمپئو درباره چین و روسیه

مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا در آستانه سی‌امین سالگرد سقوط دیوار برلین در سخنانی درباره چین و روسیه هشدار داد و از متحدان غربی خواست از آنچه آزادی‌های سخت به‌دست آمده توصیف می‌کرد، دفاع کنند.
ویژه
وزیر آموزش ایتالیا اعلام کرده که موضوع تغییرات آب‌وهوایی در جهان به‌عنوان بخشی الزامی وارد کتاب‌های درسی دانش‌آموزان 6تا 19ساله این کشور خواهد شد.
آمریکا
ناتوانی نامزدهای حزب دمکرات آمریکا برای به چالش کشیدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا، پای مایکل بلومبرگ، تاجر سرشناس آمریکایی را هم به آشفته‌‌بازار انتخاباتی دمکرات‌ها کشانده است.

اروپا بر لبه پرتگاه

رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با مجله اکونومیست، ضمن انتقاد از یکجانبه‌گرایی آمریکا، نسبت به‌احتمال نابودی اروپا هشدار داده است
گزارش
امانوئل مکرون معتقد است، اروپایی‌ها دیگر نمی‌توانند به آمریکا به‌عنوان متحد اصلی خود اعتماد کنند و «ناتو» که طی 7دهه گذشته شالوده امنیت اروپا بر مبنای آن طرح‌ریزی شده، اکنون دیگر کارایی لازم را ندارد و دچار «مرگ مغزی» شده است.
PDF جهان
کوتاه جهان
کیوسک
توافق دولت منصور هادی با شورای انتقالی جنوب و همچنین اعلام آمادگی عربستان برای مذاکره مستقیم با جنبش انصارالله یمن نشان از آغاز مرحله‌ای جدید در یکی از سیاه‌ترین بحران‌های انسانی در جهان معاصر دارد؛ نشانی که روزنامه نیویورک‌تایمز از آن به‌عنوان مقدمه‌ حل سیاسی جنگ 4ساله یمن سخن گفته است.