22
شنبه 12 مهر 1399
شماره 8053
صفحه دوم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

از گوهرشاد تا دارالسعاده

آیت‌الله سیدیونس اردبیلی در تهران درگذشت
آیت‌الله سیدیونس اردبیلی را در شمار شاگردان آخوند خراسانی دانسته‌اند. حدود 14 سال در محضر آخوندِ مشروطه‌خواه شاگردی کرده بود و در سال‌های آخر اقامتش در عراق، در حلقه نزدیکان میرزای دوم جای داشت.
ویژه
سحرگاه یکشنبه چهاردهم اردیبهشت 1337شهر قم با بحران عجیبی روبه‌رو شد؛ اعتصاب گرمابه‌داران و تعطیلی گرمابه‌ها. علت این اعتصاب، شکایت گرمابه‌داران بابت دریافت حق بیمه کارگران از گرمابه‌داران براساس قانون بیمه‌های اجتماعی بود.
عنوان صفحه طنز و فکاهی تهران مصور در سال1337، «از سوراخ کلید» است. در این فکاهی که ابراهیم حکیمی، یا حکیم‎الملک را به‌دلیل کهولت سن به تمسخر گرفته‎اند، او فقط 86سال دارد.
روزنامه نیویورک‌تایمز در تاریخ 25ژوئیه 19583مرداد 1337 تیتر زد: ایران به‌منظور پیش‌دستی در برابر اقدامات جمال عبدالناصر، کردهای سوریه و عراق را ترغیب کرد که به مام میهن بپیوندند. به نوشته این روزنامه، یک مقام عالی‌رتبه در تهران از اقلیت‌های کرد در عراق و سوریه خواست ایران را به‌عنوان سرزمین مادری مورد شناسایی قرار دهند.

اولین فرودگاه

گزارش تصویری محمود پاکزاد از نخستین روز‌های مهرآباد تهران
30تیر 1337با حضور شاه، فرودگاه بین‌المللی مهر‌آباد تهران افتتاح شد. این فرودگاه با صرف هزینه‌ای بالغ بر 513میلیون ریال به‌عنوان نخستین فرودگاه مسافربری ایران، در اراضی غرب تهران راه‌اندازی شد.