22_23
یکشنبه 2 آذر 1399
شماره 8091
صفحات دوم و سوم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

اصلاحات حضوری

کتاب «نگاهی‎‌‎ به‎‌‎ زندگی‎‌‎ رعایای‎‌‎ دیروز و دهقانان‎‌‎ امروز» نوشته احمد اکبری مازندرانی در سال1345 توسط چاپخانه گیلان منتشر شد. محتوای کتاب به‎‌‎نظر می‌رسد در تأیید اصلاحات ارضی و اصول انقلاب شاه و ملت باشد.
ویژه
ممیزی و حساسیت نهادهای امنیتی و فرهنگی روی نام غلامرضا تختی به اندازه‎‌‎ای بود که در یک اقدام جالب توجه پس از درخواست مجوز برای کتاب «پژوهشی در ورزش باستانی ایران» نوشته محمدمهدی تهرانچی به‎‌‎دلیل چاپ عکسی از تختی، وزارت فرهنگ از ساواک می‎‌‎پرسد که انتشار این عکس مانعی دارد یا خیر سند اول و ساواک در پاسخ می‎‌‎گوید که برای پاسخ به این اداره مراجعه نمایند سند دوم.
در سال1356 فضای عمومی کشور با روی کارآمدن کارتر در آمریکا با یک تنفس مصنوعی مواجه شد. او از شاه خواسته بود فضای سیاسی و فرهنگی کشور را باز کند.
«از این اوستا» چهارمین کتاب شعر مهدی اخوان ثالث بود که برای چاپ توسط انتشارات مروارید به وزارت فرهنگ و هنر ارائه شد و براساس جلسه کمیسیون نشر در وزارت فرهنگ و هنر این کتاب با توجه به برگ دوم سند به‎‌‎دلیل تخطئه اصول انقلاب سفید، مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

احمد رضااحمدی زیر ممیزی

احمدرضا احمدی شاعر پرکتابی است و سال‎‌‎هاست که شعرهایش چاپ می‎‌‎شوند. داستان ممیزی کتاب «ما روی زمین هستیم» جالب توجه است.
توقیف موقت اندیشه اسلامی

توقیف موقت اندیشه اسلامی

کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»  نوشته آیت‎‌‎الله سیدعلی خامنه‎‌‎ای از همان ابتدا که برای انتشار به وزارت فرهنگ و هنر ارائه شد با مخالفت مواجه شد اما پس از مدتی ماجرا تا حدودی حل شد.
شکار «شکار سایه»
مجموعه 4داستان کوتاه ابراهیم گلستان با نام «شکار سایه» در سال1334 توسط نشر مهرروزن چاپ شد. 10سال بعد برای تجدید چاپ طبق قانون و مقررات جدید به اداره نگارش وزارت فرهنگ رفت اما با مخالفت بررسی‎‌‎کنندگان کتاب مواجه شد.

ادبیات پوچی

نمایشنامه «گلدان» نوشته بهمن فرسی داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس در سال1340 توسط نشر نامه‎‌‎های سیاه برای نخستین بار منتشر و در سال1348 در نشر بیدگل به همراه 2نمایشنامه دیگر به نام بهار و عروسک تجدید چاپ شد.
PDF صفحات دوم و سوم قرن
کوتاه صفحات دوم و سوم قرن
ماکسیم گورکی، نویسنده و نمایشنامه‌نویس نوگرای روسی با نوع ادبیات مارکسیستی‌اش، نزد رژیم پهلوی یک متهم بود. در سال52 هم ساواک، شهربانی و اداره نگارش وزارت فرهنگ و هنر روی یک نمایشنامه او دست گذاشتند و آن را غیرقابل چاپ تشخیص دادند.
مؤسسه در راه حق از سال1343 و مؤسسه اصول دین از سال1346 فعالیت خود را آغاز کردند، اما بعدها در هم ادغام شدند و نام مؤسسه در راه حق برای آنها انتخاب شد.