
فروشگاه را با یک کلیک ببر خانه!
شیوع کرونا ویروس باعث شد کسب و کارهای محلی برای ارائه خدمات سراغ شیوههای آنلاین بروند

سحر جعفریان- خبرنگار
کرونا ویروس، درست مانند برخی فیلمهای علمی- تخیلی به شهر شبیخون زد و ناشناختگی آن، ترس و قرنطینگی به همراه آورد. کرونا خیلی زودتر از آنچه تصور میشد بر ابعاد مختلف زندگی تهرانیها و البته ساکنان همه شهرهای جهان تأثیر گذاشت و سبک زندگی جدیدی به نام سبک زندگی کرونایی را پدید آورد. مشاغل مختلف هم از این موج تغییرات در امان نماندند. بسیاری از آنها ورشکسته و تعطیل شدند. بسیاری هم با ناامیدی به انتظار نشستهاند. اما برخی هم به فکر افتادند و به قول معروف از تهدید فرصت ساختند و شکل نوینی برای ارائه خدمات پیدا کردند، مانند تعدادی از کسبه منطقه ۹ که این روزها با احترام به پویش در خانه بمانیم، پویش در خانه خرید کنیم را رونق بخشیدهاند.
سیدرضا را همه در خیابان هاشمی میشناسند. ۱۵ سال است اینجا مشغول خیاطی است. از زمانی که اجازه فعالیت از سوی اتاق اصناف پایتخت بهدلیل شیوع کرونا ویروس از او و سایر اصناف سلب شد، دست روی دست نگذاشت؛ «مسئولیت اجتماعیمان ایجاب میکند در خانه بمانیم تا خطر رفع شود ولی خب این در خانهماندن برای امثال من که روزمزد هستیم با دخل و خرجمان جور درنمیآید. برای همین فکر چاره افتادم. خدمات ویژهام شد پیک رایگان برای دریافت و تحویل پارچهها و لباسهایی که نیاز به دوخت و تعمیر دارند. سفارش میگیرم و با پیک ارسال میکنم، این طوری لازم نیست مشتری از خانه بیرون بیاید و خدای ناکرده دچار بیماری شود.»
سفارش، فقط اینترنتی!
کمی آن طرفتر هم یک بنر بزرگ روی کرکره مغازهای چسباندهاند با این مضمون «به صفحه اینترنتی ما در اینستاگرام و تلگرام مراجعه و سفارشتان را ثبت کنید تا خیلی زود محصول مورد پسندتان به دستتان برسد.» از طریق آدرس الکترونیکی نوشته شده روی بنر با صاحب مغازه ارتباط میگیرم. علی سهرابی ۳۷ ساله است و بعد از پایان تعطیلات نوروزی ترجیح داده محصولاتش را بهصورت اینترنتی به اهالی عرضه کند؛ «از همه محصولات مغازه عکس گرفتم و با اطلاعات مختص به هر کدام در شبکههای اجتماعی بارگذاری کردم. بعد از طریق این بنر و شمارههایی که از مشتریها داشتم اطلاعرسانی کردم تا خرید و فروش مغازهام ادامه پیدا کند. اول راه هستم نمیدانم این کار موفقیتآمیز هست یا نه ولی خب از اینکه دست روی دست بگذارم بهتر است. البته یکسری آثار هنری مانند تابلوهای دکوری و فانتزی هم در خانه با همسرم درست میکنیم. این محصولات هم مشتریهای خاص خود را دارند. ناگفته نماند من از مراحل ضدعفونی محصولات هم عکس و فیلم تهیه و در همان شبکهها بارگذاری کردهام تا خریدار با خیال آسوده خرید کند.»
جشنواره فروش کرونایی
سعید محمدی، صاحب یکی از سوپرمارکتهای تقریبا بزرگ و البته قدیمی محله استاد معین است که اهالی او را با نام «آقسعید» میشناسند. آقا سعید از پیک رایگان و ارائه محصولاتش از طریق یکی از شبکههای اینترنتی میگوید:
«خدا را شکر در این محدوده که ما هستیم خیلی از اهالی پویش در خانه بمانیم را رعایت میکنند. برای همین فکر کردم من هم کمک کنم تا اهالی کمتر برای خرید مواد غذایی به بیرون مراجعه کنند. سرویس پیک رایگان مغازهام را راه انداختم و محصولات را با قیمتهایشان در یکی از شبکهها معرفی کردم.» او همچنین میگوید: «در فکر برگزاری جشنواره فروش با تخفیف بیشتر هستم تا اهالی با دست باز خرید کنند. البته به ازای هر 05 هزار تومان خرید، یک بطری الکل ضدعفونی هم تقدیمشان میکنم. درست است اینها برای من هزینه اضافه دارد اما برکتی که به سفرهام میآورد خیلی بیشتر از سود مادیاش است. به هر حال دوران قرنطینه میگذرد و من دوباره با اهالی رو در رو میشوم. پس بهتر که روسیاهی برایم پیش خدا و خلقش نماند.»
تسهیلات کرونایی با اقساط ویژه
کاسبان مهرآباد جنوبی هم با گسترش ویروس کرونا دورکار شدهاند. اکبر سبحانی، صاحب مغازه فروش لوازم خانگی روی بنر بزرگی راههای ارتباطی و دریافت سفارش از مشتریها را نوشته است؛«هم سلامت جامعه مهم است و هم معیشت مردم. برای همین با مشورت یکی دو نفر از دوستانم تصمیم گرفتم کسب و کارم را اینترنتی ادامه دهم. قیمت اجناس را پایین آوردهام تا در این اوضاع و احوال به نوعی تبلیغات شود. البته برای مشتریهایی که اینجا حساب دفتری و اقساط داشتهاند هم شرایط خاص تا خردادماه درنظر گرفتهام. باید هوای هم را داشته باشیم دیگر.» او برای روزهایی که قرنطینه برداشته و کسب و کار آزاد میشود هم ایدههای بهداشتی دارد؛ « کف مغازه را با فاصلههایی یک متر به یک متر علامت میزنم تا فاصلهگذاری اجتماعی برای مشتریها رعایت شود و اطراف پیشخوان و صندوق را هم با طلق میپوشانم. به هر حال میگویند تا مدتها باید به سبک زندگی کرونایی عادت کنیم.»
نکته نوآورانه کسب و کارت را کشف کن
«کسب و کارهای کوچک و خردهفروشان باید با مدیریت بحران و تغییر سازوکار فروش از دوران قرنطینه عبور کنند.»؛ این عقیده داوود مصباح است که سال گذشته بهعنوان کارآفرین برتر استارتاپی منطقه ۹ معرفی شد. استارتاپ مصباح با موضوع محیطزیست نزدیک به ۳ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در این شرایط سخت اقتصادی بهکار خود ادامه میدهد. این کارآفرین برتر ساکن محله هاشمی در ارتباط با عبور کاسبان و کارآفرینان از شرایط کرونایی میگوید: «مدیریت فروش جامعه مصرفکننده در مواقع بحرانی، یک اصل مهم است که باید خلاقانه و نوآورانه به آن توجه کرد. هر فردی با توجه به نوع کسب و کار از خرد تا کلان باید زنجیره تأمین کارآفرینانه خود به معنی نوآوری و رشد در همه حلقههای تولید و توزیع را کشف کند. این کشف به شما کمک میکند تا از شرایط منفعلبودن خارج شوید و از اثرات سونامیوار کرونا جان سالم به در برید». مصباح از آغازبهکار فروش آنلاین برخی کسبه در شرایط حاضر میگوید؛ «برخی از کسبه فروش آنلاین خود را آغاز کردهاند. این همان کشف خلاقانه و نوآورانه در حوزه فعالیت آنهاست چون الان خرید اینترنتی یک انتخاب نیست، یک اجبار است. بعد از کشف یک ایده باید به پر و بالدادن آن هم توجه کنند؛ چراکه ما نمیدانیم تا چه زمان درگیر کرونا و قرنطینه هستیم و ابعاد اجتماعی، سیاسی، روانی و اقتصادی آن ما را تا کجا پیش خواهد برد. پس صرف فروش آنلاین کافی نیست. سازوکارهای دیگر آن مانند چگونگی دسترسی مشتری به بانک اطلاعاتی محصولات، چگونگی فرایند ثبت سفارش و... اهمیت زیادی دارد.»