• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 17 اسفند 1398
کد مطلب : 96606
+
-

پیشنهادهای برخی از نمایندگان در روزهای تعطیلی مجلس برای مقابله با کرونا

تهران و قم را قرنطینه کنید

مجلس
تهران و قم را قرنطینه کنید


مجلسی‌ها که این روزها به‌دلیل تعطیلی بهارستان از دایره تصمیم‌گیری حذف شده‌اند، در موضع‌گیری‌های رسانه‌ای‌شان با تأکید بر ضرورت قرنطینه تهران و مراکز آلوده هشدار می‌دهند که اگر تدبیری جدی برای مقابله با شیوع کرونا ویروس اتخاذ نشود با فاجعه  ملی دیگری دست به گریبان خواهیم شد.
گیلان و مازندران دو استانی هستند که در پی افزایش شمار شهروندانشان به کرونا و هجوم مردم پایتخت و دیگر استان‌ها به مکان‌های تفریحی‌شان، راه‌ها را بر ورود مسافران بستند و اعلام کردند تا کنترل کرونا در قرنطینه خواهند بود. اگرچه در قم به‌عنوان مبدا شیوع این ویروس هنوز خبری از قرنطینه نیست اما آمار بالای مبتلایان در کلانشهر تهران و روند روبه افزایش آن عامل دیگری است که به تشدید شیوع کرونا در کشور خواهد انجامید. در همین راستا محمدرضا نجفی، نماینده تهران نیز در حساب شخصی‌اش توییتر هشدار داد:«شیوع کرونا اگر کنترل نشود فاجعه‌ای دیگر دامنگیرمان می‌شود، در این شرایط تهران، قم و رشت و دیگر مراکز آلوده باید قرنطینه نظامی شوند اما آقایان به دور از عاقبت‌اندیشی فرمان بازگشت ساعات کاری ادارات به روال مرسوم را می‌دهند.»
صاحب‌نظران با اشاره به حوادث پی‌در پی امسال از اعتراضات آبان‌ماه گرفته تا کشته شدن جمعی از مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی و سوگواری ملی ایران برای 176سرنشینش معتقدند بروز فاجعه‌ای دیگر سبب افزایش بی‌اعتمادی و نا امیدی در جامعه می‌شود.

 از قرنطینه نظامی تا ایجاد بیمارستان ویژه
نجفی در ذیل توییتش از ارسال نامه مشترک به روسای قوای مقننه و مجریه و وزیر بهداشت و درمان به‌عنوان مسئول ستاد مقابله با کرونا خبر داده و نوشته است: با گذشت 3 هفته از شیوع کرونا ویروس «قرنطینه نظامی شهرهای آلوده » و «ایجاد بیمارستانی منحصر به مبتلایان کرونا ویروس» اقدامات مؤثری است که به کاهش شمار مبتلایان کمک اساسی می‌کند. او با ارائه 4پیشنهاد خواستار اتخاذ تدبیری جدی برای مقابله با شیوع گسترده و نگران‌کننده کرونا ویروس در سطح کشور به‌ویژه شهر تهران شده و هشدار داده مسامحه بیشتر در اتخاذ تدابیر اساسی در برابر شیوع کرونا ویروس پس از 3 هفته از گسترش آن، جبران‌ناپذیر خواهد بود.
او همچنین با گلایه از عدم‌قرنطینه شهرهای مبدا کرونا ویروس یادآور شده است که قرنطنیه نظامی و سختگیرانه در تهران و مراکز آلوده ضرورتی غیرقابل اغماض است. نماینده تهران در شرح قرنطینه نظامی و ضرورت اعمال آن می‌افزاید: با نگاهی به تجربه موفق چین در قرنطینه نظامی مراکز کاملا آلوده، تجربه عدم‌قرنطینه شهر قم متأسفانه آثار مهیبی بر جای گذاشت که هم‌اکنون گشایش بحث آن در اولویت نیست؛ اما دست‌کم می‌تواند درسی باشد برای موارد مشابه، همچنین باید نگاهی به رویکرد سختگیرانه هنگ‌کنگ در کنترل پیشرفت آلودگی داشت که با تعطیلی 3 ماهه کشور و کنترل تردد از مناطق آلوده به سایر نقاط کشور عملی شد. این مهم با توجه به گستره ابتلا و تعطیلات پیش رو، در تهران نیز متأسفانه اجتناب‌ناپذیر می‌نماید، چه آنکه درصورت مسامحه، وقوع عواقب جبران‌ناپذیر دور از ذهن نیست. نجفی در بخشی از نامه‌اش احداث بیمارستان‌های صحرایی و موقت را عاملی در تشدید انتقال ویروس دانسته و تأکید کرده که راه اساسی مقابله با این ویروس در کلانشهری چون تهران ایجاد بیمارستانی مجزا با استقلال عمل است.

 قرنطینه خانگی را الزامی کنید
در کنار هشدار نجفی، عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید نیز در حساب کاربری‌اش در توییتر هشدار داد:«تلنبار شدن اجساد در قم و درماندگی مردم رشت گواه ناکارآمدی‌های صورت‌گرفته در این اطلاع‌رسانی و هشدار به موقع کروناست، شهر‌ها را که قرنطینه نکردید، حالا که در پیک زمان شیوع هستیم دست‌کم قرنطینه خانگی را الزامی کنید تا در تعداد کشته‌شدگان رکورددار جهانی نشویم.» احتمالا منظور حسین‌زاده به تلنبار شدن اجساد در قم و اشاره به ویدئویی است که چند روز پیش از غسالخانه بهشت معصومه قم خبرساز شد و در آن شمار زیاد اجساد را نشان می‌داد که معلوم نبود دلیل فوتشان چیست.


اعزام اعضای ستاد ملی مدیریت کرونا به استان‌های درگیر

 علی لاریجانی، رئیس مجلس دیروز در دیدار با سعید نمکی، رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ضمن دریافت گزارش آخرین تحولات، نیازمندی‌ها و تدابیر انجام شده برای مقابله با این بیماری در سطح کشور، بر استقرار برخی اعضای ستاد مذکور در استان‌های درگیر به‌ویژه سرکشی مداوم از مراکز درمانی قم و گیلان که بیشترین مراجعات را شاهد هستند، تأکید کرد و با اشاره به اقدامات بین‌المللی و تماس‌های خود با روسای مجالس برخی کشورها، خواستار پیگیری وزیر بهداشت از همتایان خارجی‌اش برای ارسال اقلام بهداشتی مورد نیاز به کشور شد‌.
به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس در این دیدار، شرایط مدیریت بیماری کرونا را در مجموع و تا این لحظه مناسب توصیف کرد و گفت: نیاز مردم به اقلام بهداشتی باید هر چه سریع‌تر رفع و علاوه بر تجهیز مراکز درمانی، به تمهیدات پیشگیرانه و مقابله‌ای در استان‌های درگیر و شهر قم که بیشترین میزان شیوع بیماری کرونا را داراست، سرعت داده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید