• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92730
+
-

آغاز تحویل پیکرهای 50نفر از قربانیان سانحه هوایی

داخلی
آغاز تحویل پیکرهای 50نفر از قربانیان سانحه هوایی


تلاش‌های شبانه روزی برای شناسایی هویت پیکر قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی همچنان ادامه دارد و با شناسایی هویت 50قربانی، روند تحویل پیکرها به خانواده‌های داغدار آغاز شده است.
به گزارش همشهری، این روزها ایران داغدار فرزندانش است. حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی که بیشتر سرنشینانش از هموطنان‌مان بودند آنچنان هولناک بود که ملتی را به سوگ بهترین فرزندانش نشانده است. صرف‌نظر از علت وقوع این حادثه که خطای انسانی اعلام شده، غم این حادثه زمانی دوچندان شد که خانواده‌های قربانیان در روزهای گذشته از عزیزان‌شان گفتند و معلوم شد بیشتر آنها از نخبگان علمی و سرمایه‌های کشور بودند. حالا با گذشت 6روز از سانحه هوایی خانواده‌های داغدار چشم انتظار تحویل گرفتن پیکرهای عزیزان‌شان هستند و آنطور که رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده با شناسایی هویت 50نفر از جانباختگان سانحه، روند تحویل اجساد آغاز شده است.




عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی درباره آخرین روند شناسایی پیکرهای قربانیان هواپیمای اوکراینی می‌گوید: «۵۰‌پیکر از ۱۷۶‌پیکر مسافران جان باخته در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی شناسایی شده است که از بین آنها    یکی متعلق به اتباع کشور اوکراین است.»
مسجدی آرانی درباره روند شناسایی پیکرها می‌گوید:«از ساعات اولیه پس از سقوط هواپیما، کارشناسان پزشکی قانونی در صحنه حاضر شدند. از ساعت ۱۱ همان روز اجساد به پزشکی قانونی انتقال یافت و براساس دستور رئیس قوه قضاییه ۱۵‌تیم تخصصی پزشکی قانونی و ژنتیک کار کارشناسی برای تشخیص هویت جانباختگان را شروع کردند.»
حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی آنچنان دلخراش بود که تصاویر اولیه منتشر شده از آن افکار عمومی را جریحه دار کرد؛ چرا که شواهد نشان می‌داد پیکرهای سرنشینان هواپیما آسیب زیادی دیده است. نکته‌ای که رئیس پزشکی قانونی نیز آن را تأیید می‌کند: «۸۰۰ نمونه از پیکرها برداشته شد و به‌صورت شبانه‌روزی توسط به روزترین تجهیزات مورد بررسی قرار گرفت. همکارانم در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانستند کار شناسایی این عزیزان را انجام دهند.» 
آنطور که مسجدی آرانی می‌گویداز ۱۷۶‌جانباخته این هواپیما ۱۴۷‌نفر ایرانی، ۱۱ نفر اوکراینی، ۱۲‌نفر افغان و چهار نفر سوئدی، دو نفر کانادایی و یک نفر انگلیسی - ایرانی دو تابعیتی بودند که تاکنون از خانواده 142قربانی نمونه‌گیری شده است. او می‌گوید: «تا یکشنبه شب ۱۴۲‌خانواده به پزشکی قانونی مراجعه کرده و از آنها برای شناسایی پیکر عزیزان‌شان نمونه‌گیری شد، اما هنوز خانواده 5قربانی مراجعه نکرده‌اند که بررسی‌ها نشان می‌دهد این خانواده‌ها در خارج از کشور هستند و قرار است به‌زودی به ایران بیایند. با این وجود ۵۰‌پیکر تاکنون شناسایی و طی چند روز آینده روند شناسایی دیگر پیکرها تکمیل و طی دستور قضایی به خانواده‌ها تحویل خواهد شد تا با برگزاری مراسم، تدفین شوند.»
بخش مهمی از تلاش پزشکی قانونی به شناسایی پیکر سرنشینان خارجی هواپیمای اوکراین اختصاص دارد و مسئولان این سازمان در تلاش هستند تا با همکاری کشورهایی که اتباع‌شان در هواپیما حضور داشتند سریع‌تر تکلیف پیکرهای به جا مانده را روشن کنند. رئیس پزشکی قانونی در این‌باره می‌گوید: «پروفایل ۱۱‌خانواده اوکراینی تکمیل و پیکر یکی از آنها شناسایی شده و سه خانواده افغانستانی نیز به ما مراجعه کرده‌اند. تمام کسانی که بستگانشان مراجعه کرده یا پروفایل آنها توسط پلیس اینترپل انجام شده شناسایی شده‌اند. با مقامات اوکراین نیز توافق کرده‌ایم که تا پایان هفته اجساد را تحویل دهیم. کار شناسایی کادر پرواز نیز در مرحله دوم انجام می‌شود.»


امکان اشتباه، نزدیک به صفر است
اطلاعات به‌دست آمده از پزشکی قانونی نشان می‌دهد حدود 800بافت انسانی به پزشکی قانونی تحویل داده شده است. اما در این شرایط میزان خطا و اشتباه درخصوص تشخیص هویت و تحویل پیکرها به خانواده‌هایشان چقدر است؟ سؤالی که مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اینطور به آن پاسخ می‌دهد:« ما برای انجام آزمایش و تشخیص هویت از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کنیم و امکان اشتباه، نزدیک به صفر است. امکان اینکه از یک پیکر  ۸۰۰ نمونه جمع‌آوری شده نباشد نیز نزدیک به صفر است.» او ادامه می‌دهد:« از زمانی که فرایند تشخیص نهایی شد، از ساعت ۱۰ صبح با خانواده‌ها تماس گرفتیم و خانواده‌ها در محل کهریزک حضور پیدا می‌کنند و پیکرها تحویل خواهد شد. تقاضا داریم فقط  خانواده‌هایی که با آنها تماس گرفته می‌شود به کهریزک مراجعه کنند و به‌طور قطع با خانواده‌هایی که پیکرهای شناسایی شده دارند تا سه‌شنبه تماس گرفته خواهد شد.»


مکث
50قربانی شناسایی شده


۱- کیانا قاسمی
۲-پگاه صفرپور
۳- دانیال قندچی
۴- اوین ارسلانی
۵- کردیا مولایی
۶- هیوا مولایی
۷- فراز فلسفی
۸- فائزه فلسفی
۹- درسا قندچی
۱۰- مایا زیبایی
۱۱- شهرزاد هاشمی
۱۲- محمدمهدی الیاسی
۱۳- محمود عطار
۱۴- مطهره احمدی
۱۵- محسن احمدی
۱۶- سکینه احمدی
۱۷-پو نه گرجی
۱۸- مهرداد نقیب لاهوتی
۱۹-پارسا حسن نژاد
۲۰- بهاره حاج اسفندیاری
۲۱- میرمحمد مهدی صادقی
۲۲- آنیسا صادقی
۲۳- حمیدرضا جوادی اصل
۲۴- کیان جوادی اصل
۲۵-پدرام جدیدی
۲۶- نیلوفر رزاقی خمسی
۲۷- اردلان ابن الدین حمیدی
۲۸- کامیار ابن الدین حمیدی
۲۹- آراد زارعی
۳۰- امیر مرادی
۳۱- الناز نبیئی
۳۲- رحیمه کاتبی
۳۳- الگا کوبیوک
۳۴- سمیرا شبیری
۳۵- محمد امین بیروتی
۳۶- زهرا نقیبی
۳۷- محمدجواد میانجی
۳۸- علی جواهری
۳۹- مهدی تاجیک
۴۰- مهدی رضایی
۴۱- ایمان آقابالی
۴۲- سیاوش غفوری آذر
۴۳- محمد صالحه
۴۴- نسیم رحمانی اصل
۴۵- آزاده کاوه
۴۶- دلارام داداش‌زاده
۴۷- سارا ممانی
۴۸- رجا امیدبخش
۴۹- سیاوش مقصودلو
۵۰- پریا مقصودلو
 

این خبر را به اشتراک بگذارید