• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83788
+
-

اختصاص 1500میلیارد تومان به طرح‌های آبخیزداری سراسر کشور


رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اختصاص 1500میلیارد تومان به طرح‌های آبخیزداری سراسر کشور خبر داد.
به‌گزارش ایسنا، خلیل آقایی، در مراسم آغاز عملیات اجرایی 100سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی اظهار کرد: امروز در مرحله اول 26میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود و تا نیمه اول سال99 بیش از 60میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به خراسان جنوبی اعتبار اختصاص خواهد یافت. این پروژه‌ها در 1033حوزه در 380شهرستان و بالغ بر 10هزار نقطه اجرایی اجرا می‌شود. سال گذشته نیز طرح‌های آبخیزداری در 6 هزار نقطه در سراسر کشور اجرا شد.
براساس برخی آمارهای منتسب به دفتر فنی مرتع سازمان جنگل‌ها مساحت مراتع ایران حدود ۵۰سال گذشته بیش از ۹۰میلیون هکتار برآورد شده بود، اما مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گوید که هم‌اکنون براساس آخرین مطالعات دفتر مهندسی سازمان جنگل‌ها وسعت مراتع کشور ۸۴.۸میلیون هکتار است. مساحت مراتع ایران حدود ۵۰ سال گذشته بیش از ۹۰میلیون هکتار برآورد شده بود که از این میزان حدود ۷۴میلیون هکتار وضعیت خوب و متوسطی داشتند اما ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به ایسنا گفت: هم‌اکنون براساس آخرین مطالعات دفتر مهندسی سازمان جنگل‌ها وسعت مراتع کشور ۸۴.۸میلیون هکتار است که ۵۲درصد سطح کشور را تشکیل می‌دهد.
بهزاد در پاسخ به این سؤال که آیا وسعت مراتع کشور طی سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است یا خیر، اظهارکرد: آمار و ارقامی که طی سال‌های گذشته در ارتباط با وسعت مراتع کشور اعلام می‌شد دقیق و مبتنی بر اندازه‌گیری‌های کارشناسانه نبود؛ برای مثال اعداد ضد‌ونقیضی اعم از ۱۱۴میلیون هکتار، ۱۰۰میلیون هکتار و ۹۰میلیون هکتار برای وسعت مراتع کشور اعلام می‌شد که به‌دلیل دقیق نبودن ابزار اندازه‌گیری، نبود کاداستر و مطالعات پوشش گیاهی نمی‌توان به آنها استناد کرد.
به‌گفته مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، کار اندازه‌گیری دقیق وسعت مراتع کشور در سال۱۳۸۱ آغاز شد و تا سال۱۳۸۳ ادامه داشت. هم‌اکنون نیز به‌دنبال آن هستیم که این اطلاعات را به‌روز کنیم. در حال حاضر بیش از نیمی از وسعت مراتع کشور در وضعیت فقر قرار دارند و درصد تاج پوشش آنها کمتر از ۲۵درصد است. احداث کارخانه، معدنکاوی، چرای دام و... ازجمله اقداماتی است که سبب تخریب مراتع شده است.
وی در ادامه ضمن بیان اینکه ۷۵درصد ارزش مراتع، ارزش‌های زیست‌محیطی مانند جلوگیری از فرسایش خاک، تنظیم گردش آب در طبیعت و حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری است، گفت: ارزش یک هکتار مرتع در سال ۲۳۲دلار است. همچنین علاوه بر تولید علوفه ارزش اقتصادی گیاهان مرتعی بیشتر مربوط به فرآورده‌های دارویی، غذایی و صنعتی است.
مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه با اشاره به اینکه ما قانون مستقلی برای حفاظت از مراتع کشور نداریم، اظهار کرد: قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع بیشتر نگرش جنگلی دارد و به‌صورت موردی به مراتع پرداخته است. اگر قانون مستقلی برای مراتع تدوین کنیم که جزو اسناد بالادستی باشد می‌توانیم تا حدود زیادی جلوی تخریب مراتع را بگیریم. بهزاد در پایان ضمن اشاره به محدودیت‌های واگذاری مراتع که به‌زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود، گفت: علاوه بر محدودیت‌های واگذاری در مراتع مشجر، درجه یک و برخی نقاط دیگر قرار است که حقوق عرفی  بهره‌برداران در قبال واگذاری مراتع به 3برابر افزایش پیدا کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید