• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71792
+
-

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال همشهری درباره درخواست اصلاح‌طلبان برای گفت‌وگو تأکید کرد

استقبال از مذاکره

گزارش
استقبال از مذاکره


درخواست‌های پرتکرار اصلاح‌طلبان برای گفت‌وگو با شورای نگهبان دیروز با پاسخ مثبت عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا همراه شد. روز گذشته کدخدایی در نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه همشهری درباره اعلام آمادگی اصلاح‌طلبان برای مذاکره با اعضای شورای نگهبان، گفت: «درِ شورای نگهبان به روی همه باز است و هر کسی حرفی برای گفتن دارد ما استقبال می‌کنیم.» سخنگوی شورای نگهبان پیش از این در واکنش به انتقادات از نظارت استصوابی شورای نگهبان و طرح موضوع «مشارکت مشروط» از سوی طیفی از اصلاح‌طلبان در توییتر خود نوشته بود: «تنها راهکار برای برگزاری انتخابات سالم و با مشارکت فراگیر، تبعیت از مُرِّقانون است، نه فرافکنی و باج‌گیری با اتهام‌زدن به نهادهای قانون اساسی.» کدخدایی پیش‌تر در پاسخ به سؤالی درباره شرط و شروط اصلاح‌طلبان برای مشارکت در انتخابات هم گفته بود که «بیان این حرف‌ها قُرم قُرم‌های انتخاباتی است و نزدیکی‌های انتخابات از این حرف‌ها می‌زنند، اما مردم توجهی ندارند، ان‌شاءالله انتخابات پرشوری در اسفندماه خواهیم داشت.» سخنگوی شورای نگهبان در جای دیگری گفته بود که «شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند.»

بهزاد نبوی در واکنش به این اظهارات کدخدایی گفته بود که شورای نگهبان به‌خاطر شرایط خاص کشور در این دوره باید فرش قرمز پهن کند.

استقبال سخنگو، عضو حقوقدان و قائم‌مقام شورای نگهبان از گفت‌وگو و مذاکره می‌تواند یک گام به جلو و در سیاست‌ورزی جریان اصلاحات تلقی شود و امکان برگزاری مذاکرات مستقیم اصلاح‌طلبان با اعضای شورای نگهبان را فراهم آورد. پیش از این محسن رهامی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از دیدار با برخی از اعضای شورای نگهبان خبر داده بود که به گفته او بیشتر به خاطر آشنایی و رفاقت قدیمی با برخی اعضا بوده است. جواد امام، عضو دیگر شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز بر این نظر است که دیدارهایی که تاکنون با اعضای شورای نگهبان صورت گرفته «موردی» و «بنابر انتخاب خود» اعضای شورای نگهبان بوده است. وی چندی پیش به اعتمادآنلاین گفته بود: «ما رسما اعلام می‌کنیم اگر آمادگی دارند حاضریم با اعضای محترم شورای نگهبان و حقوقدانان‌شان به اتفاق همه احزاب رسمی اصلاح‌طلب دیدار داشته باشیم.» در ادامه تلاش‌های اصلاح‌طلبان برای برقراری ارتباط و رایزنی با شورای نگهبان، در جریان دیدار اخیر احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب با وزیر کشور این مسئله مطرح شده بود که وزارت کشور برای دیدار اصلاح‌طلبان با اعضای شورای نگهبان واسطه شود؛ موضوعی که از طرف حسین کمالی، دبیرکل حزب کارگر رد نشد و وی آن را محتمل دانست.

سخنگوی شورای نگهبان از گفت‌وگو استقبال کرده و گفته: «درِ شورای نگهبان به روی همگان باز است». این مذاکرات می‌تواند به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه بر محور همان چیزی که جواد امام گفته بود شکل بگیرد: «آقایان می‌گویند ما باید صلاحیت‌ افراد را احراز کنیم، درصورتی‌که افراد دارای صلاحیت هستند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. نظر آقایان این است که افراد صلاحیت ندارند، ما باید صلاحیت‌شان را احراز کنیم. اختلاف در اینجاست. قانون، مراجع چهارگانه‌ای را هم مشخص کرده که براساس استعلام از این مراجع چهارگانه اگر خلافش ثابت نشود افراد دارای صلاحیت هستند.»

اما سخنگوی شورای نگهبان معتقد است که استعلام از سایر مراجع اطلاعاتی منعی ندارد؛ کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برای بررسی صلاحیت‌ها از شورای‌عالی امنیت و اطلاعات سپاه نیز استعلام می‌شود، گفت: 4 مرجع در قانون برای استعلام اعلام شده است و منعی در مورد استفاده از سایر مراجع وجود ندارد: لذا شورای نگهبان می‌تواند از هر مرجع دیگری که اطلاعاتی داشته باشد استعلام انجام دهد. مذاکره درباره صلاحیت مراجعی که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات استعلام کند، می‌تواند نخستین محور گفت‌وگوها باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید