• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71112
+
-

10 موزه جدید در کرمانشاه ایجاد می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به تلاش برای تعیین تکلیف موزه منطقه‌ای کرمانشاه گفت: در صورتی که امکان ادامه این پروژه به عنوان موزه منطقه‌ای وجود نداشته باشد، چند گزینه از جمله احداث موزه جدید یا تبدیل یکی از بناهای تاریخی شهر به عنوان موزه منطقه‌ای در پیش داریم. 

به گزارش ایسنا «امید قادری» از برنامه‌ریزی برای توسعه موزه‌های استان در سال ‌جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 11موزه محلی و سنتی در شهرستان‌های استان داریم که بیشتر آنها موزه‌های مردم‌شناسی هستند.  وی با ناکافی خواندن این تعداد موزه در استان عنوان کرد: یکی از رویکردهایی که اخیرا آن را در دستور کار قرار داده‌ایم، افزایش تعداد موزه‌های استان با مشارکت بخش خصوصی است و بر این مبنا در تلاشیم تا پایان امسال 10 موزه دیگر را با کمک بخش خصوصی به موزه‌های استان اضافه کنیم.

این مسئول با بیان این‌که در حال حاضر درخواست‌هایی از سوی بخش خصوصی برای راه‌اندازی موزه در روستاهای مناطق اورامانات به این اداره کل ارسال شده، افزود: برای سایر مناطق نیز افرادی که متقاضی هستند می‌توانند درخواست خود را به این اداره کل اعلام کنند. همچنین علاقه‌مندیم ادارات مختلف نیز در حوزه فعالیت خود برای راه‌اندازی موزه در استان اقدام کنند. ‌قادری همچنین در مورد آخرین وضعیت موزه منطقه‌ای کرمانشاه گفت: کلنگ احداث موزه منطقه‌ای کرمانشاه حدود 50 سال است که به زمین زده شده و طی این مدت هم به دلیل نبود اعتبار پیشرفت چندانی نداشته است.

از سوی دیگر بنا به نظر کارشناسان استحکام این ساختمان به‌گونه ای نیست که بتوانیم اشیای گرانبها را در آن نگه داریم، بنابراین در حال گرفتن مشاوره‌ای هستیم تا مشخص کند آیا می‌توان با مقاوم‌سازی پروژه را به عنوان موزه ادامه دهیم، یا نه.  وی یادآور شد: در صورتی که نظر مشاور این باشد که امکان ادامه پروژه به عنوان موزه وجود ندارد، با توجه به این‌که حدود 12 هزار شیء تاریخی باارزش در استان داریم و برای نگهداری آنها باید چاره‌جویی کنیم، چند گزینه را پیش روی خود قرار داده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه احداث یک موزه منطقه‌ای جدید را که نیازمند اعتبار بالایی است به عنوان یکی از این گزینه‌ها مطرح کرد و گفت: گزینه دیگر تبدیل یکی از ساختمان‌های تاریخی با ارزش شهر به موزه منطقه‌ای است که ساختمان کنونی شهرداری یکی از این بناهای مد نظر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید