• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65944
+
-

راه‌اندازی 50 اقامتگاه بوم‌گردی جدید تا پایان سال

گردشگری
راه‌اندازی 50 اقامتگاه بوم‌گردی جدید تا پایان سال

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با بیان این‌که به طور متوسط ماهانه 4 اقامتگاه بوم‌گردی جدید به ظرفیت فعال این بخش در فارس اضافه می‌شود، گفت: تا پایان امسال بیش از 50 اقامتگاه جدید به ظرفیت کنونی اضافه خواهد شد.

«مصیب امیری» به وجود 85 اقامتگاه فعال بوم‌گردی در استان اشاره و به ایسنا اعلام کرد: 10 اقامتگاه دیگر آماده بهره‌برداری است و 10 واحد دیگر هم تا شهریور آماده می‌‌شود. با تلاش‌های انجام شده و استقبال خوب بخش خصوصی امیدواریم تا پایان امسال ظرفیت کنونی را به 140 واحد افزایش دهیم.

وی اعتقاد دارد با توجه به حجم پایین سرمایه‌گذاری و بهره‌وری بالا، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران استقبال خوبی از اینگونه اقامتگاه‌ها دارند و سازمان میراث فرهنگی نیز این بحث را جزو اولویت‌ها قرار داده است.


به‌صرفه‌ بودن اقامتگاه‌های بوم‌گردی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس همچنین با اشاره به تنوع و تعدد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان، خواستار تبلیغ و ترویج آنها برای افزایش سفرهای داخلی و درون‌استانی و استفاده از واحدهای بوم‌گردی شد و گفت: گردشگران داخلی و خارجی از این اقامتگاه‌ها استقبال خوبی دارند.

امیری مقرون به صرفه بودن استفاده از این اقامتگاه‌ها را یکی از دلایل افزایش تعداد آنها در فارس دانست و گفت: این مهم نشان از ظرفیت واحدهای بوم‌گردی و کارایی اقتصادی آنها دارد.

وی وجود برخی مشکلات در راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی را تایید کرد، اما گفت: آنچه امروز در شهر شیراز با عنوان اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد، عمدتا اقامتگاه سنتی است. اقامتگاه بوم‌گردی به واحدهای اقامتی روستایی دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی اطلاق می‌شود، اما در شهرهایی نظیر شیراز نیز با توجه به مجموع جاذبه‌ها، این واحدها ایجاد شده و در حال گسترش است.


استفاده از ظرفیت مردمی

امیری با تاکید براینکه با توجه به استقبال خوب گردشگران از واحدهای اقامتی بوم‌گردی در شیراز و فارس، هنوز هم فضا برای راه‌اندازی و فعالیت چنین واحدهایی وجود دارد، تاکید کرد در ایجاد و توسعه چنین واحدهایی باید تمام شاخص‌ها را مد نظر قرار داد.

 او گفت: در شهری مانند شیراز شاهد تعدد اقامتگاه‌های سنتی هستیم؛ واحدهایی که از نظر ابعاد و متراژ متفاوت است. سرمایه‌گذار هم وقتی با افزایش تقاضای مسافر مواجه می‌شود به سمت گسترش دامنه فضای فیزیکی فعالیت خود تمایل پیدا می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با قدردانی از همراهی نیروی انتظامی استان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه ایجاد و توسعه این واحدهای اقامتی، به نظارت و همکاری اداره اماکن و بهداشت با میراث فرهنگی برای نظارت بر این واحدها هم اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به روند افزایش واحدها در کشور و محدودیت نیرو در سازمان میراث فرهنگی به تنهایی قادر به نظارت مستقل بر این واحدها نیستیم و به همین دلیل راهکارهایی با هدف استفاده از ظرفیت نظارت مردمی پیش‌بینی شده است.


بهره‌برداری از 3 هتل تا پایان سال

امیری با یادآوری این‌که نظارت بحث حاکمیتی است و قابل واگذاری نیست، مردم را بهترین ناظران در بخش‌های مختلف دانست و گفت: طرحی در دستور کار است تا با استفاده از آن یک سیستم در واحدهای بوم‌گردی مستقر شود که مردم نقایص‌ را ثبت کنند و گزارش دهند و مستقیما خود نظارت کنند. وی همچنین با اشاره به اجرای 127 مجتمع گردشگری در سراسر فارس گفت: این مجموعه‌ها بین 20 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار پیش‌بینی شده برای تمام این پروژه‌ها بیش از 1900 میلیارد تومان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس همچنین اعلام کرد تا پایان امسال 3 هتل از تعداد کل مجموعه‌های گردشگری در حال ساخت فارس در شهر جدید صدرا و شیراز آماده بهره‌برداری خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید