• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44485
+
-

قبر؛ گران‌تر از خانه

همشهری از افزایش قیمت قبر در آرامستان امامزاده عبداللهع گرگان گزارش می‌دهد

اجتماعی
قبر؛ گران‌تر از خانه

الهه رمضان |   گرگان-خبرنگار:

سال‌ها بود که پیش‌فروش قبر در آرامستان امامزاده عبدالله(ع) گرگان ممنوع شده بود، اما به تازگی جمله «رزرو شد» را روی قبرهای خالی این آرامستان می‌توان دید. جالب اینجاست که همه قبرهای رزرو شده در محدوده‌ای قرار دارند که قیمت بالایی دارد. 


پولدارهایی که قبر می‌خرند 

«سعید کرمیان» یکی از شهروندان گرگانی که در آرامستان امامزاده عبدالله(ع) حضور دارد، می‌گوید: زمانی می‌گفتند که پیش‌فروش قبر ممنوع است، اما نمی‌دانم این قبرهای رزرو شده از کجا سر درآورده‌اند؟
«حسین اکبری» یکی دیگر از شهروندان گرگانی در این‌باره بیان می‌کند: شنیده‌ام که آرامستان امامزاده عبدالله(ع) گرگان پر شده است و مردم برای به خاک سپردن اموات باید به آرامستان جدید، مراجعه کنند. احتمالا افراد متمول و کسانی که تمایل ندارند اموات خود را در آرامستان جدید دفن کنند، اقدام به پیش‌فروش این قبرها کرده‌اند. غیر از این هم نیست چون فقط افراد متمول و قشر مرفه جامعه توانایی خرید قبرهای محدوده آستان امامزاده عبدالله(ع) را دارند. وگرنه اقشار متوسط و رو به پایین نمی‌توانند برای خرید هر قبر 10 میلیون تومان پرداخت کنند. حجت‌الاسلام «سیف الله سهرابی»، مدیر کل سابق اوقاف و امور خیریه گلستان نیز در این‌باره می‌گوید: از قبرهای رزرو شده در امامزاده عبدالله(ع) گرگان خبر ندارم. این قبرها در زمان مدیریتی من رزرو نشده و احتمالا بعد از تودیع من بوده است. 


پیش‌فروش قبرها

برای کسب اطلاع بیشتر و گزارشی در این رابطه با مدیر کل جدید اوقاف و امور خیریه گلستان تماس گرفتیم، اما وی پاسخگو نبود. به همین منظور به دفتر آستان امامزاده عبدالله(ع) مراجعه کردیم و از متصدی آستان در ارتباط با قبرهای رزروشده پرسیدیم. متصدی آستان امامزاده عبدالله(ع) بیان می‌کند: در حال حاضر پیش‌فروش قبر در امامزاده نداریم. 

افرادی  که یک طبقه از قبر سه طبقه را خریداری کرده‌اند و تمایل ندارند فرد دیگری روی میت آنان دفن شود، پول هر سه طبقه را پرداخت می‌کنند و این سه طبقه برای آنان می‌شود. 
وی با اشاره به تکمیل ظرفیت آرامستان امامزاده عبدالله(ع) ادامه می‌دهد: افراد می‌توانند بعد از 25 سال از تاریخ فوت اقوام خود نسبت به خرید همان قبر اقدام کنند، یعنی امتیاز آن قبر برای آنهاست و می‌توانند آن قبر را دوباره برای دفن میت خود مورد استفاده قرار دهند، مشروط بر این‌که قیمت آن قبر را دوباره پرداخت کنند. 

متصدی آستان با اشاره به قیمت قبرها بیان می‌کند: قیمت قبرها از 4 میلیون تومان در ضلع شمالی آستان امامزاده شروع و به 9 میلیون و 500 هزار تومان روبه‌روی حرم ختم می‌شود. با این حساب، صاحبان قبرهای مقابل حرم که سه طبقه رزرو دارند، مبلغی نزدیک به 30 میلیون تومان پرداخت کرده‌اند. 


قیمت قبر در نقاط مختلف آرامستان

 بنا به نرخی که متصدی امامزاده عبدالله(ع) به ما ارائه داد، قبرها در پشت مقبره امامزاده 5 میلیون تومان، روی سکو پشت شبستان 7 میلیون و 500 هزار تومان، بین شبستان حضرت فاطمه(س) و سالن امام علی(ع)
 7 میلیون تومان، روبه‌روی سالن امام علی(ع) 6 میلیون تومان، روبه‌روی حرم 9 میلیون تومان، بالای مقبره آیت‌الله سیدسجاد علوی
 6 میلیون تومان، پایین مقبره آیت‌الله سیدجواد علوی 4 میلیون تومان، جلوی سقاخانه 6 میلیون تومان و پشت سقاخانه 5 میلیون و 500 هزارتومان از سوی آستان امامزاده عبدالله(ع) قیمت‌گذاری شده است. 


ناتوانی قشر ضعیف برای خرید قبر

با این تفاسیر قبرهای آرامستان امامزاده عبدالله(ع) گرگان به اقشار متوسط و پایین جامعه تعلق نخواهد گرفت و فقط اقشار مرفه جامعه که توانایی پرداخت 30میلیون تومان برای خرید قبر دارند، می‌توانند از این قبرها استفاده کنند. مشکلات آرامستان گرگان محدود به گرانی قبرها نمی‌شود. سال‌هاست که خروج امامزاده از شهر و تکمیل شدن ظرفیت تدفین در این مکان یکی از مشکلات جدی است. 

اعضای شورای شهر گرگان در دوره‌های متوالی اعلام کردند که زمینی برای احداث آرامستان جدید تهیه کرده‌اند و باید اقدام‌های نخست برای جابه‌جایی آن انجام شود. این جابه‌جایی طی بیش از یک دهه هنوز انجام نشده است. 
گرانی قبر در گرگان، شاید این ضرورت را دوچندان به مدیران شهری یادآوری کند که همه اقشار جامعه از عهده خرید قبر با این قیمت‌ها بر نمی‌آیند. در حال حاضر انچه که به ذهن هر شهروندی می‌رسد این است که گرانی‌ قبر، مردن را هم سخت کرده است. این روزها، خرج مردن در گرگان کمتر از زندگی کردن نیست. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید