• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44060
+
-

یمن نفس نکشید

نفر به نفر با ستاره‌های تیم ملی در نخستین مسابقه جام‌ملت‌ها

یمن نفس نکشید

ناکامی بزرگ استرالیا و نمایش ضعیف کره‌جنوبی در آغاز جام ملت‌ها، این انتظار را به‌وجود آورده بود که تیم ملی ایران نیز روز دشواری را در برابر یمن سپری کند. تیم حریف در شروع مسابقه چند ضدحمله غافلگیرکننده خلق کرد اما زیاد طول نکشید تا تیم کی‌روش، قدرت واقعی‌اش را به یمن نشان بدهد و جام ملت‌ها را با یک پیروزی دلچسب و مقتدرانه آغاز کند. تقریبا همه نفرات تیم و به‌ویژه مهره‌های هجومی، عملکرد بسیار خوبی در برابر یمن داشتند اما نباید فراموش کرد که این یک مسابقه نه چندان دشوار بود و در ادامه راه، آزمون‌های بزرگ‌تری در انتظار این تیم است. اگر همه نفرات تیم در جدال‌های بعدی نیز در چنین سطحی از آمادگی قرار داشته باشند، قهرمانی برای ایران یک رؤیای دور از دسترس نخواهد بود.
 
  علیرضا بیرانوند:علیرضا کم‌تحرک‌ترین بازیکن در این مسابقه بود. وقتی یمنی‌ها نخستین شوت را به طرف دروازه ایران زدند تصور می‌شد بیرانوند روز سختی را سپری خواهد کرد اما این بازیکن عملاً با هیچ مشکلی روبه‌رو نشد و یک ۹۰ دقیقه بدون دردسر را درون دروازه تیم ملی سپری کرد. به جز چندبار پاسکاری با مدافعان تیم ملی، این دروازه‌بان دیگر وادار به انجام واکنش خاصی نشد و جز یک پاس همه پاس‌های دیگر بیرو در این مسابقه صحیح بودند.
 
  رامین رضاییان :سرمربی پرتغالی تیم ملی سرانجام از بین وریا و رامین، دومی را برای سمت راست خط دفاعی انتخاب کرد. سانتر کردن هیچ‌وقت یکی از نقاط قوت رامین رضاییان نبوده است اما سانترهای او در مسابقه با یمن فوق‌العاده به‌نظر می‌رسیدند. مدافع راست تیم ملی یک پاس گل به مهدی طارمی داد و روی گل سردار آزمون نیز مؤثر ظاهر شد. تنها نقطه تاریک در کارنامه رامین برای این مسابقه، کارت زردی بود که می‌توانست به سادگی از گرفتنش اجتناب کند.
   
احسان حاج‌صفی :مهره محبوب کارلوس کی‌روش دوباره در پست غیرتخصصی دفاع چپ قرار گرفت و دوباره در این نقطه از زمین، آسیب‌پذیر نشان داد. احسان بارها مالکیت توپ را به حریف تقدیم کرد و اوایل بازی چندبار با اشتباه‌های بزرگ، فضا را در اختیار بازیکنان تیم ملی یمن قرار داد. عملکرد احسان در این مسابقه چندان قابل‌قبول به‌نظر نمی‌رسید. او به‌عنوان یکی از کاپیتان‌های تیم ملی باید درون زمین مطمئن‌تر و کم‌اشتباه‌تر ظاهر شود؛ به‌ویژه در بازی‌های بزرگ آینده.
   
مرتضی پورعلی‌گنجی :باز هم روی هوا و روی زمین بی‌نقص نشان داد و ثابت کرد که حالا دیگر به یک مدافع کامل تبدیل شده است. مرتضی 4سال قبل سورپرایز بزرگ کی‌روش برای قلب دفاع تیم ملی بود و حالا از جام ملت‌ها تا جام ملت‌ها به مرز پختگی رسید تا یکی از ستاره‌های بی‌چون‌وچرای تیم کارلوس باشد. او به مهاجمان یمن اجازه نفس‎کشیدن نداد اما فشار زیادی را نیز تحمل نکرد و این مسابقه برایش بیشتر چیزی شبیه به نبرد تمرینی بود.
 
  مجید حسینی: ناامید‌کننده‌ترین مهره تیم ملی در برابر یمن بدون‌شک مدافع میانی باشگاه ترابوزان ترکیه بود. او با یک اشتباه فاجعه‌بار در شروع مسابقه تیم ملی را تا یک قدمی گل خوردن برد و موجبات عصبانیت کارلوس کی‌روش را فراهم کرد. همین عصبانیت کافی بود تا سرمربی پرتغالی مجید را بین دونیمه از زمین مسابقه بیرون بکشد و پژمان منتظری را جایگزین او کند. حسینی که در جام‌جهانی به‌عنوان یک پدیده فرصت بازی را از پژمان منتظری گرفته بود حالا این فرصت را دوباره به پژمان پس داد.
 
  امید ابراهیمی:بیشتر شدن تجربه بازی این ستاره در ترکیب تیم ملی او را صاحب اعتماد‌به‌نفس قابل‌توجهی کرده است. امید در برابر یمن آن‌قدر آماده و سرحال نشان داد که هیچ‌کس غیبت سعید عزت‌اللهی را در ترکیب ایران احساس نکرد. آمار استثنایی ۶۵ پاس صحیح  از ۶۹ پاس نشان می‌دهد که امید قلب تپنده میانه میدان تیم ملی در برابر یمن بوده است؛ بازیکنی مقتدر و کم اشتباه که مثل همیشه آماده بود تا در جنگ‌های میانه میدان مالکیت توپ را برای ایران پس بگیرد.
 
  اشکان دژاگه: قرار گرفتن اشکان در ترکیب ثابت تیم ملی یک غافلگیری بزرگ برای بسیاری از هواداران این تیم به شمار می‌رفت. این هافبک در جام جهانی حتی یک دقیقه نیز به میدان نرفته بود و در ترکیب تراکتورسازی نیز فصل درخشانی را سپری نکرد اما ناگهان کارلوس کی‌روش تصمیم گرفت او را از ابتدا با بازوبند کاپیتانی در ترکیب دیدار با یمن قرار بدهد و به ثمر رساندن گل دوم ایران با یک ضربه ایستگاهی دیدنی فقط بخشی از روز موفقیت‌آمیز اشکان در ترکیب تیم ملی بود. او با دوندگی قابل‌توجه و پاس‌های دقیق، نقش مؤثری در رقم‌خوردن این نتیجه یک طرفه ایفا کرد.
   
مهدی ترابی: شوت سنگین این ستاره در آخرین دقایق بازی به تیر دروازه برخورد کرد اما تردیدی وجود نداشت که او یکی از بهترین نفرات تیم کی‌روش در این جدال بود. هافبکی با فرارهای عمقی و حرکات عرضی درخشان که بازی ایران در برابر یمن را چشم‌نوازتر کرد و نشان داد که قصد جدا‌شدن از ترکیب ثابت تیم ملی را ندارد. با این میزان از آمادگی مهدی ترابی شاید حتی علیرضا جهانبخش پس از سپری‌کردن دوران مصدومیت نتواند جای او را در ترکیب تیم کی‌روش بگیرد.
 
  مهدی طارمی: در نخستین فرصت، برای آقای گلی خیز برداشت. مهدی، بهترین بازیکن تیم ملی در جدال با یمن محسوب می‌شد. او اوایل بازی با جاگیری هوشمندانه‌اش، روی ریباند شوت سردار آزمون گلزنی کرد و دقایقی بعد با یک ضربه سر استثنایی، توانست مدافعان و دروازه‌بان یمن را شوکه کند. در فروپاشی یمنی‌ها، طارمی پررنگ‌ترین نقش را داشت؛ ستاره‌ای که تأثیرش را روی گل سردار آزمون نیز نشان داد و اگر تا پایان بازی در زمین باقی مانده بود، شاید می‌توانست هت‌تریک کند.
   
 وحید امیری :از زمان پیوستن به لیگ ترکیه هنوز به آن بازیکن سابق تبدیل نشده است. او در جام‌جهانی بی‌نقص و شگفت‌انگیز بود اما در شروع جام ملت‌های آسیا فراتر از حد انتظار ظاهر نشد. وحید مثل همیشه دونده بود و با نمایشی فداکارانه در خدمت تیم ملی بازی کرد اما به لحاظ فردی، عملکرد درخشانی در این مسابقه نداشت و نتوانست چشم‌ها را خیره کند.
 
  سردار آزمون: طلسم گلزنی این بازیکن در بازی‌های رسمی تیم ملی بالاخره شکسته شد. آزمون در جریان بازی تلاش زیادی کرد تا دروازه یمن را باز کند و به انتظار برای گلزنی در تیم ملی پایان بدهد. او که در آخرین مسابقه تیم ملی در دوره قبلی جام ملت‌ها نیز گلزنی کرده بود، حالا در نخستین مسابقه نیز بالاخره توانست دروازه حریف را باز کند. سردار البته در جریان بازی چند موقعیت خوب را نیز به سادگی از دست داد؛ اتفاقی که تکرار شدنش در بازی‌های بزرگ دردسرساز خواهد بود.

    پژمان منتظری: بالا رفتن سن‌و‌سال تأثیری روی کیفیت بالای پژمان منتظری نداشته است. او اگرچه در جام جهانی یک مهره نیمکت‌نشین بود و در استقلال نیز شرایط خوبی را سپری نکرد اما در بازگشت به ترکیب تیم ملی به‌عنوان مهره تعویضی نشان داد که هنوز می‌شود رویش حساب ویژه‌ای باز کرد. پژمان در این مسابقه بی‌اشتباه بود. البته او درست مثل مرتضی چندان تحت فشار قرار نگرفت و با چالش بزرگی روبه‌رو نشد.
   
سامان قدوس:مرد شماره ۱۴ تیم ملی به تعویض طلایی کارلوس کی‌روش تبدیل شد. خیلی‌ها انتظار داشتند سامان را بعد از درخشش در فوتبال اروپا از ابتدا در ترکیب تیم‌ملی ببینند اما به‌نظر می‌رسد سرمربی پرتغالی هنوز پست ایده‌آل را برای بازی این بازیکن در ترکیب ثابت پیدا نکرده است. قدوس گل پنجم تیم ملی را به شکل فوق‌العاده‌ای وارد دروازه یمن کرد و زیباترین گل مسابقه را به ثمر رساند. درحالی‌که گفته می‌شد این بازیکن دوندگی چندانی در تیم ملی ندارد و تلاش چندانی از خودش نشان نمی‌دهد، او بارها و بارها به‌دنبال توپ‌های از دست‌رفته دوید و مالکیت را برای ایران به‌دست آورد.

    کریم انصاری‌فرد: یکی دیگر از مردان تعویضی کارلوس‌کی‌روش فرصت چندانی برای درخشش در این مسابقه به‌دست نیاورد. او که در جام‌جهانی به‌عنوان یک هافبک خوش درخشیده بود تصور می‌شد در جام ملت‌ها نیز از ابتدا در ترکیب قرار می‌گیرد اما این اتفاق رخ نداد و کریم مسابقه را از روی نیمکت آغاز کرد. به زمین آمدن این بازیکن نشان می‌دهد که کی‌روش هنوز هم اعتقاد زیادی به سبک بازی‌اش دارد. کریم در این بازی چندان پا به توپ نشد و فرصتی برای عرض اندام نداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید