• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43548
+
-

توسعه راه، اولویت بودجه 98 گیلان

بودجه اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای بخش توسعه و عمران روستایی و عشایری استان ۲۳۳میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال است

فرشته رضایی |  رشت -خبرنگار:

لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور از سوی دولت تقدیم مجلس شده است. دولت دوازدهم از معدود دولت‌هایی است که بودجه را به موقع به مجلس ارائه کرده است. حالا نمایندگان هر شهر می‌توانند میزان بودجه حوزه انتخابیه خود را در این لایحه ببینند. 

بودجه سال گذشته گیلان ۲۰ هزار و ۸۱۳ میلیارد و 656 میلیون ریال و امسال با منفی ۵۸/۲ درصد کاهش به ۸ هزار میلیارد و ۶۹۵ میلیون ریال رسیده است. سال گذشته، گیلان رتبه دوازدهم را بین استان‌ها در بودجه ۹۷ داشت و اکنون این جایگاه در بودجه ۹۸ هم تثبیت شده است. با این حال نمایندگان می‌گویند از چنین جایگاهی راضی نیستند.بررسی جدول بودجه‌ای که انقباضی بسته شده، نشان می‌دهد که دولت دقت زیادی در دخل و خرج امور کرده است. کما این‌که در دوران تحریم میزان فروش سالانه نفت به میزان یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.

بودجه گیلان در بخش اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای مربوط به توسعه و عمران روستایی و عشایری ۲۳۳میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال است. همچنین قطار شهری رشت در ردیف دوم جدول (شماره ۱۵) مربوط به مطالعه و احداث قطارهای شهری (بدون ذکر ارقام) دیده شده است. در جدول (شماره ۲۰) مربوط به بودجه طرح‌های مطالعاتی و اجرایی هم نام ۹ پروژه از گیلان دیده می‌شود که به ترتیب عبارتند از: ردیف ۱۵۸-احداث بزرگراه فومن-ماسوله، ردیف ۱۵۹- مطالعه و ارتقای محور کلیشم-جیرنده-لوشان، ردیف ۱۶۰-مطالعه و بهسازی محور لنگرود-اتاقور-کومله-املش-رحیم‌آباد، ردیف ۱۶۱-احداث بزرگراه فومن-شفت-سراوان، ردیف ۱۶۲-تکمیل مطالعات سد دیورش، ردیف ۱۶۳-مطالعه و اصلاح خط انتقال آب منجیل، ردیف ۱۶۵-مطالعه و احداث پل چمخاله و کنارگذر لنگرود، ردیف ۲۵۲-کمربندی لشت‌نشاء، ردیف ۲۵۶-احداث راه خمام-خشکبیجار-لشت‌نشاء.


۷۵۰میلیاردریال یارانه برای چای و چند محصول دیگر

در پی مصاحبه «محمدحسین قربانی» نماینده آستانه اشرفیه که ادعا کرده بود یارانه خرید چای سال 98 از بودجه حذف شده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان ضمن تکذیب موضوع توضیحاتی ارائه داد.
«کیوان محمدی» با بیان این‌که سیاست حمایتی دولت در بخش کشاورزی و از جمله چای با جدیت بیشتری ادامه خواهد داشت، گفت: این سیاست‌ها در چند سال اخیر آ‌ن‌چنان موجب امیدواری چایکاران شده است که 4 هزار هکتار از باغ‌های رها شده، مجددا به چرخه تولید بازگشته‌اند.

وی ادامه داد: در بودجه ۹۸ با تجمیع چند عنوان حدودا ۷۵۰ میلیارد ریال یارانه برای چای و چند محصول دیگر در نظر گرفته شده؛ در حالی‌که یارانه چایکاران در سال‌های اخیر بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان افزود: در شیوه جدید (بودجه۹۸) دست دولت در کمک به صنعت چای و محصولات دیگر به مراتب بازتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

وی با توجه به پیچیدگی بودجه از خواص درخواست کرد که قبل از هر نوع اظهارنظر با متخصصان و متولیان امر مشورت کرده تا ناخواسته و ندانسته موجب تشویش افکار عمومی نشوند.
به گفته این مسئول، اولویت بودجه امسال با اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است و بخش‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و... در کنار هم دیده می‌شوند. 


۸۷درصد از اعتبارات گیلان ملی است

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه پیگیری پروژه‌های ملی شهرستان رشت با بیان این‌که ۸۷ درصد از اعتبارات ما ملی است، گفت: همچنین ۱۳ درصد از اعتبارات با ۲۸برنامه به استان واگذار می‌شود.«غلامعلی جعفرزاده» با اشاره به این‌که تمرکز دستگاه‌ها باید بر جذب اعتبارات ملی باشد، افزود: در حال حاضر در بودجه ۹۸، گیلان با ۸ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال اعتبار، رتبه دوازدهم کشور را دارد، اما این قانع‌کننده نیست.

وی با بیان این‌که دیدار با وزرا اقدام بسیار خوب و مفیدی برای پیشبرد این شهرستان است، ادامه داد: در دیدار فرماندار رشت و «محمد شریعتمداری، وزیر صنعت و معدن» اتفاق خوبی رخ داد و امیدوارم این امر استمرار پیدا کند و از همه دستگاه‌ها می‌خواهم که متقاضی چنین دیدارهایی باشند.
نماینده رشت در مجلس با اشاره به این‌که از ضعف‌های همیشگی استان جذب نکردن اعتبارات ملی است، افزود: پیشنهاد می‌کنم برای نشست‌هایی که در مورد پروژه‌های ملی استان و شهرستان است، کمیته و کارگروهی داشته باشیم و تیم کارشناسی اطلاعات را به ما بدهد.


بهترین فرصت برای جذب اعتبار

غلامعلی جعفرزاده با بیان این‌که سه ماه پایانی سال بهترین فرصت برای جذب اعتبارات بودجه ۹۷ است، تصریح کرد: به علت تحریم، دولت در کل سال از پول خزانه، زیاد خرج نکرده، آنچه مربوط به بودجه ۹۷ است هم باید عملی شود. این سه ماه آخر سال فرصت مناسبی است که دستگاه‌ها از جذب اعتبارات برای پروژه‌ها بهره بگیرند و در این زمینه باید تحرک بیشتری داشته باشند.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های گیلان گفت: تمام مدیران مصوبات سفر و پروژه‌های نیمه‌تمام را جمع‌بندی کنند تا در جلسه آینده مورد بررسی قرار گیرد.
نماینده رشت افزود: متاسفانه یکی از نقایص بودجه امسال اختصاص ۲۰ تا ۲۵ درصد آن به موارد متفرقه است. دستگاه‌ها و ادارات شهرستان براساس بودجه ملی برنامه‌های خود را ارائه دهند تا بتوانیم آن را به صورت مستند پیگیری کنیم.

جعفرزاده با بیان این‌که همه دستگاه‌های استان دارای فرصت قانونی در بودجه۹۷ هستند، ادامه داد: از همه آنها می‌پرسم که از این فرصت در بودجه چه استفاده‌ای کردید؟ آیا این فرصت به گیلان تعلق گرفته است یا خیر؟
وی با بیان این‌که در حال حاضر از دغدغه‌های مهم آب است، گفت: موضوع آب در کشور بسیار جدی است. باید دستگاه‌های مربوطه در زمینه تامین آب برنامه‌های خود را ارائه دهند.


کاهش وابستگی بودجه به نفت

یک کارشناس امور اقتصادی گفت: اگر نرخ تورم را لحاظ کنیم، بودجه سال آینده ما انقباضی است. راهبرد دولت، راهبرد درستی است و در دوران تحریم که فروش نفت ما با محدودیت مواجه شده، حداقل یک میلیون بشکه کاهش خواهیم داشت. 
«هادی حق‌شناس» ادامه داد: دولت با محدودیت منابع مواجه است و نمی‌تواند بودجه را بلندپروازانه ببندد. اکنون قصد دولت این است که با کم کردن هزینه خدمات دولتی و افزایش مشارکت مردم در بخش اقتصاد یا واگذاری کامل شستا و صندوق بازنشستگی موجب رونق اقتصادی شود. 

وی افزود: قطعا با این واگذاری‌ها تحولات بزرگی در اقتصاد ایران اتفاق خواهد افتاد و دولت از پرداخت سالانه ۸۱ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی فارغ می‌شود. حق‌شناس در مورد وابستگی بودجه به نفت بیان کرد: اگرچه میزان فروش نفت ما در سال جاری و آینده کم خواهد شد، اما وابستگی بودجه ۴۷۷ هزار میلیارد تومانی به نفت کمتر می‌شود. این کارشناس امور اقتصادی اظهار کرد: اولویت دولت در استان‌ها باید اتمام زیرساخت‌ها و پروژه‌ها باشد و با توجه به شرایط موجود نمی‌توان پروژه جدیدی تعریف کرد. البته پروژه‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری به هم وابستگی دارند و نمی‌توان اینها را از هم جدا دید. رویکرد دولت هم در برنامه بودجه اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است.

احداث بزرگراه فومن-ماسوله، مطالعه و ارتقای محور کلیشم-جیرنده-لوشان، مطالعه و بهسازی محور لنگرود-اطاقور-کومله-املش-رحیم‌آباد، احداث بزرگراه  فومن-شفت-سراوان، تکمیل مطالعات سد دیورش، مطالعه و اصلاح خط انتقال آب منجیل، مطالعه و احداث پل چمخاله و کنارگذر لنگرود، احداث کمربندی لشت‌نشاء و احداث راه خمام-خشکبیجار-لشت‌نشاء از طرح‌هایی هستند که در ردیف بودجه استان قرار گرفته‌اند 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید