• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42230
+
-

جشن شهروندان مسیحی در آستانه سال نو میلادی

مجتبی خدایی |‌  تبریز – خبرنگار:

2 هزار شهروند مسیحی تبریزی همزمان با ولادت حضرت مسیح(ع) جشن‌های مناسبتی این روز و آغاز سال نو را برگزار خواهند کرد. این جشن‌ها به صورت متمرکز در محل خلیفه‌‌گری ارامنه آذربایجان که در خیابان شریعتی جنوبی مستقر است، برگزار می‌شود و مسئولان استانی هم مانند هر سال در این مراسم حضور خواهند داشت. 

مسیحیان تبریزی مانند مسیحیان سراسر جهان شب میلاد عیسی مسیح (۲۴ دسامبر) تا آغاز سال نو میلادی را جشن می‌گیرند و تزئین درخت کاج با گلوله‌های رنگی و درخشان بخشی از رسم و رسوم کریسمس این شهروندان است. کلیساهای سرکیس مقدس، شوغاگات مقدس، مریم مقدس و مریم ‌ننه هم در چنین ایامی شاهد حضور مسیحیان ارامنه بوده و برنامه‌های مختلف عبادی در این مکان‌های مقدس برگزار می‌شود.

با توجه به سکونت اکثر ارامنه در محدوده خیابان شریعتی تبریز برخی مغازه‌های این خیابان این روزها حال و هوای سال نو میلادی به خود گرفته‌اند و شهروندان مسیحی اکثر لوازم جشن‌های میلادی را از این مغازه‌ها خریداری می‌کنند. درخت تزئین‌شده برای کریسمس، عروسک‌های بابانوئل و لوازم نورافشانی از جمله کالاهایی هستند که این روزها خرید و فروش می‌شوند. همچنین در مراکز آموزشی شامل کودکستان، دبستان و دبیرستان ارامنه تبریز هم برنامه‌های مناسبتی اجرا می‌شوند و خانواده‌های ارامنه با حضور در گورستان ارامنه در مرکز شهر به درگذشتگان خود ادای احترام می‌کنند.

علاوه بر برنامه‌های عادی جشن و سرور برنامه‌های دید و بازدید رسمی میان مسئولان ارشد استانی و شورای خلیفه‌گری ارامنه آذربایجان برگزار می‌شود و تجلیل از 13 شهید ارمنی که در طول دفاع مقدس به این مقام رسیده‌اند هم از دیگر برنامه‌هایی است که از سوی مسئولان شهری و استانی تبریز و آذربایجان شرقی صورت می‌گیرد. در حال حاضر «گریگور چیفتچیان» خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان را بر عهده دارد و شورای خلیفه‌گری ارامنه آذربایجان هم در تبریز مستقر است. خلیفه‌گری ارامنه از حدود 170 سال پیش به تبریز منتقل شده و در باغی بزرگ در مرکز تبریز مستقر است. در چنین ایامی علاوه بر ارامنه تعدادی از مسئولان و شهروندان تبریزی هم با حضور در این محل سال نو و ولادت حضرت مسیح را به آنان تبریک می‌گویند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید