• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31486
+
-

دور ایران در 400 روز

اعضای یک خانواده گردشگری که قصد دارند کل ایران را بپیمایند این بار در زنجان اتراق کرده‌اند

زهرا هادیلو|  زنجان- خبرنگار :

اعضای یک خانواده قصد دارند در اقدامی کم نظیر دور ایران را ظرف مدت 400 روز بگردند. این خانواده 4 نفره اصفهانی بعد از عبور از قزوین و دیدن جاذبه‌های آن قدم در دومین استان یعنی زنجان گذاشته‌اند. آن‌ها سوار بر یک فولکس 400 آلمانی که طراحی جالبی روی آن انجام شده است، قرار است به تمام ایران سفر کنند.

به گفته پدر خانواده آنان در این سفر ضمن به چالش کشیدن توان خود و تجربه سبک متفاوتی از زندگی، قصد دارند اطلاعات مناسب و مفیدی را که از مقاصد مختلف گردشگری به دست می‌آورند در قالب سفرنامه‌ای مصور و مکتوب در اختیار مردم دنیا قرار دهند.

«محمد لطیفی» که 35 سال دارد و به قول خودش عاشق ریسک کردن و انسان مثبت اندیشی است، دست به کار جالبی روی خوردوی خود زده است. وی ضمن این‌که خانواده خود را گردشگر نامیده، صفحه‌ای بزرگ را به عنوان طومار بر این خودرو نصب کرده است. لطیفی در این خصوص می‌گوید: با تهیه طوماری که به امضای مردم مهمان‌نواز ایران عزیزمان خواهد رسید به طور رسمی از مردم سراسر جهان دعوت می‌کنیم که به کشورمان سفر کنند.

این گردشگر ادامه می‌دهد: جاذبه‌های ناشناخته ایران بی‌شمار است و ما قصد داریم سراغ جاذبه‌های کمتر شناخته شده برویم و در انتهای سفر آن‌ها را در قالب اطلس گردشگری به همه معرفی کنیم.
وی با اعلام این نکته که فعالیت شغلی‌اش در زمینه گردشگری است می‌افزاید: با سفر به استان‌ها دنیای تازه‌ای به روی ما باز شده است و فکر می‌کنیم جاذبه‌های گردشگری آن قدر زیاد است که باید وقت بیشتری را دیدن آن‌ها صرف کنیم.لطیفی در برابر این سوال که هزینه‌های سفر را چگونه تامین می‌کنید؟ اظهار می‌کند: هزینه‌ها به صورت شخصی تامین می‌شود و طبق پیش‌بینی‌هایی که کرده‌ایم 400 میلیون تومان برای این سفر نیاز داریم.


خودرو یا خانه؟

یکی از جذابیت‌های خانواده گردشگر لطیفی این است که خانه خود را به این سفر دور و دراز آورده است. خودرویی که پدر به همراه همسر و 2 فرزندش با آن سفر می‌کنند، امکاناتی مانند تخت‌خواب، حمام، دستشویی و سینگ ظرف‌شویی دارد. «فریبا لطیفی» مادر خانواده است. وی 29 سال دارد و دانشجوی رشته گردشگری و عاشق طبیعت و گل‌هاست. «پارسا» و «پرنیا» که به ترتیب 10 و 7 سال دارند در این سفر ایرانگردی کنار مادر و پدر هستند. آن‌ها دیگر دریافته‌اند که زندگیشان در این 400 روز متفاوت از زندگی روزمره‌شان در اصفهان است. 

مادر خانواده در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به این مطلب که در این 400 روز هر کدام از اعضای خانواده خاطرات خود را به صورت جداگانه خواهند نوشت، می‌گوید: فیلم و عکس‌های گرفته شده در این سفر در یک نمایشگاه بین‌المللی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
وی می‌افزاید: برنامه ما باید یک ماه پیش شروع می‌شد اما به دلیل برگزاری همایش گردشگری از برنامه خود عقب افتادیم. لطیفی در مورد سفر به زنجان اظهار می‌کند: اولویت سفر ما به استان‌ها دیدن و معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته شده آن است، به عنوان مثال گنبد سلطانیه در زنجان معروف است اما جاذبه‌هایی مانند روستای گردشگری کمتر در ایران معرفی شده است. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا صنعت گردشگری در ایران شناخته شده نیست، می‌گوید: دلایل زیادی در این خصوص وجود دارد، اول این‌که صنعت گردشگری 2 دهه است که در ایران شناخته شده است. در کشور ما از نظر قانونی و مدیریتی خلاءهای زیادی دیده می‌شود، هنوز بین شهرها پرواز منظمی وجود ندارد و همین موجب شده است توریست‌ها کمی به این موضوع بی‌اعتماد شوند و به سفر زمینی روی بیاورند، اما این سفر نیز مشکلات خاص خود را دارد، هنوز ما استراحتگاه‌های مناسب بین راهی برای توریست‌ها نداریم.
لطیفی می‌افزاید:مشکل اصلی نبود زیرساخت‌ها و سوء‌مدیریت‌هاست. گر چه گردشگری علم شناخته شده‌ای در کشورهای دیگر است اما در ایران فارغ‌التحصیلان این رشته در دستگاه‌های دولتی به کار گرفته نمی‌شوند و بیشتر جذب بخش خصوصی می‌شوند و همین مساله موجب شده بخش دولتی در این زمینه متخصص نداشته باشد و در نتیجه خروجی کار نیز آن چیزی است که مشاهده می‌کنید.

مادر این خانواده گردشگر اصفهانی با تأکید به این موضوع که صنعت گردشگری، دومین صنعت پول‌ساز در جهان است، ادامه می‌دهد: ایران ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های گردشگری کشاورزی، مذهبی و طبیعی دارد و باید این ظرفیت‌ها به دنیا شناسانده شود. 


خانه راحت

قرار است این اتومبیل 400 روز خانه این خانواده باشد. فریبا لطیفی در این مورد می‌گوید: سعی کرده‌ایم با طراحی که داخل این خودرو کرده‌ایم سفر راحتی را برای خود ترتیب دهیم، هر چند مشکلاتی نیز در این راه وجود دارد. یکی از مشکلات کمبود آب است و هر وقت مخزن آب خالی شد مجددا آن را پر می‌کنیم و خوشبختانه مردم نیز آب به ما می‌دهند. 

وی ادامه می‌دهد: این اتومبیل خارجی است و بالای 100 میلیون تومان آن را خریداری کرده‌ایم، اما به دلیل نبود قطعات هر وقت که خراب می‌شود هزینه‌های ما نیز زیاد می‌شود.لطیفی ادامه می‌دهد: ما برای ادامه سفر و این‌که از پس هزینه‌ها برآییم نیاز به اسپاسر داریم و چون در ابتدای راه هستیم برای معرفی خود و هدفی که داریم نیازمند شناخته شدن هستیم تا اسپانسرها نیز با ما آشنا شوند.

مادر این خانواده در پاسخ به این پرسش که در این میان تکلیف درس و مشق بچه‌ها چه می‌شود، می‌گوید: من در طول سفر به آن‌ها درس می‌هم و در پایان آن‌ها در مدرسه امتحان می‌دهند.وی در پاسخ به این سوال که دولتی‌ها تا چه اندازه شما را یاری می‌کنند، می‌گوید: آقای مونسان از برنامه ما آگاه است و یک‌بار آمد و از نزدیک با برنامه‌ها‌ی ما آشنا شد و به ما گفت شما چه درخواستی دارید و ما نیز گفتیم که ما را به ادارت کل میراث فرهنگس استان‌ها معرفی کند و وی نیز نامه‌ای به این ادارات ارسال کرده است.لطیفی ادامه می‌دهد: حال باید دید این سفر تا چه زمانی طول می‌کشد و ما هنوز در ابتدای راه هستیم و هر روز که می‌گذرد بیشتر به این واقعیت می‌رسیم که تعداد جاذبه‌ها بیش از آن‌چه که در ذهن ما بوده، وجود دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید