• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27856
+
-

پل زندگی در محله گیشا

عملیات احداث پل سبز زندگی در محله گیشا آغاز شده و تا پایان تابستان 98در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد

سیدمحمد فخار | خبر‌نگار:

پل زندگی نخستین گام جدی شهرداری تهران برای اهمیت‌دادن به پیاده‌ها در پایتخت است. نهضت ساخت پل‌ها از دهه 50در تهران شکل گرفت و تا چندی پیش، در پی نگاه خودرومحوری مدیران شهری، به‌عنوان یکی از هزاران امکانات شهر برای خودروها ساخته می‌شد، اما نگاه مدیریت شهری جدید از اساس تغییر کرده است.

در ماه‌های اخیر موضوع انسان‌محوری و توجه به پیاده‌ها و حضور حداکثری مردم در شهر، موضوع دوچرخه‌سواری، توسعه پیاده‌راه‌های فرهنگی و توسعه پیاده‌رو در برابر سواره‌رو پررنگ‌ و جدی دنبال شده است. در عین حال قرار است عملیات احداث «پل سبز زندگی» در محل پل گیشا اجرایی شود. بدین‌ترتیب تا پایان تابستان 98نخستین عنصر پیاده‌محور شهر در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد. توجه به پیادگان در برابر سوارگان، نکته‌ای است که همه شهرهای بزرگ جهان به آن متمرکز شده‌اند و قوانین و زیرساخت‌ها برای تردد آسان و راحت آنها طراحی می‌شود. از سویی تجربه موفق و چشمگیر پل طبیعت نشان داده مردم انس بسیاری به پل‌هایی دارند که حلقه وصل طبیعت و زندگی شهری هستند و پل گیشا به واسطه قرارگرفتن در میان 2محله شهرآرا و کوی نصر می‌تواند پلی پرمخاطب باشد. براساس اطلاعات رسیده به همشهری در طرح اولیه این پل بخش‌هایی از آن سرپوشیده و بخش‌هایی از آن به مسیر پیاده‌روی در کنار طبیعت تبدیل می‌شود. استفاده از نور طبیعی، مسیر ورودی به آسمان که در ابتدای پل تعبیه شده و کافه‌ها از دیگر بخش‌های این پل خواهند بود. مسیر حرکت خودروها نیز در فضای زیر سطحی ایجاد  شده است تا آلودگی صوتی به کمترین حد خود برسد.

چه بود؟ چه شد؟

پیش از این در سال 95، طرح برچیده‌شدن پل گیشا و جایگزینی آن با زیرگذر برای نخستین بار مطرح شد، اما در سال 96کلید خورد. در طرح اولیه ساماندهی پل گیشا پیش‌بینی شده بود تا پل به‌طور کامل حذف شود، اما چندی پیش با تغییر در طرح‌های اولیه تصمیم بر آن شد تا پل روگذر به پل سبز گیشا تبدیل شود؛ به این معنا که به جای خودروها این بار تنها شهروندان امکان استفاده از پل را داشته باشند. به تازگی و پس از برگزاری جلسات متعدد برای بررسی پروژه، عملیات عمرانی شدت بیشتری گرفته و درصورت تأمین اعتبار پل سبز زندگی گیشا تا پایان تابستان 98به بهره‌برداری می‌رسد. ایرج معزی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: قرار است پل گیشا پس از بهره‌برداری به‌عنوان یکی از پاتوق‌های شهری مورد استفاده قرار بگیرد. هم‌اکنون یکی از پروژه‌های عمرانی مهم شهرداری تهران، ساماندهی پل گیشا و ایجاد فضای شهری خاص برای رفت‌وآمد شهروندان روی پل ماشین‌رو است که محله گیشا را از سمت شمال به جنوب آل احمد وصل می‌کند. همزمان احداث پل زیرگذر نیز انجام می‌شود.

  پیاده‌ها چه می‌خواهند؟

ساماندهی فضاهای پیاده یکی از ابزارهای مؤثر در شهرهاست که می‌تواند به اشکال مختلف نظیر احیای بافت‌های تاریخی، حفظ ارزش‌های معماری و فرهنگی، زیباسازی منظر شهری، ساماندهی تجهیزات خیابانی، بهبود روشنایی و دسترسی‌ها به بهسازی و حفظ سیمای شهر کمک کند. پیاده‌راه‌ها حرکت عابر پیاده را در فضاهای شهری تسهیل کرده و موجب می‌شوند عابر پیاده در فضایی امن و به دور از خودروها حضور یابد. مهم‌ترین اثر احداث یک محور پیاده نظیر چیزی که می‌خواهد در پل گیشا شکل گیرد، بهبود مدیریت ترافیک سیمای کالبدی شهر، ارتقای ایمنی عابر پیاده، رفع معضلات زیست‌محیطی و آسودگی در خرید و ارائه خدمات است. به تعبیر دیگر بازی کودکان، آسایش سالمندان و گذران اوقات در یک فضای سبز متفاوت ازجمله کارکردهای یک محور پیاده است که عناصر هویت‌بخش شهری را تقویت می‌کند. به هر حال این واقعیتی است که تفکیک حرکت سواره از پیاده دخالت آنها را در محدوده یکدیگر کمرنگ می‌کند و برای عابران پیاده امنیت حرکت به همراه می‌آورد. بر این اساس، ساخت و تولید فضاهای شهری شهر ابتدا باید برای عابران پیاده، حمل‌ونقل عمومی و در آخر خودروهای شخصی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید