• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215724
+
-

معاون شهردار تهران تاکید کرد:

مساجد بایدتقویت شوند

مساجد بایدتقویت شوند

سلسله نشست‌های شهر‌اندیش با موضوع «حکمرانی مشارکتی و سرمایه اجتماعی» دیروز (24دی) برگزار شد و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با بیان اینکه باید زیرساخت‌های مردمی‌سازی را فراهم کنیم و مداخله نکنیم، گفت که نهاد اصلی جامعه‌پردازی خود را مسجد قرار دادیم و مسجد باید پشتیبان مدرسه و خانواده شده و در محلات تقویت شود.»
به‌گزارش همشهری، موضوع مردمی‌سازی‌ امروز یک راهکار نیست بلکه ضرورت است. محمد امین توکلی‌زاده با اشاره به این موضوع تأکید کرد: «شاید در ادوار گذشته می‌توانستیم در کنار راهکارهای دیگر، مردمی‌سازی‌ را تعریف کنیم اما امروز اینگونه نیست. در 40‌سال دوم انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم رهبر انقلاب مردمی‌سازی‌ به‌عنوان تنها طریق ادامه انقلاب اسلامی و راه فتح درجات بالاتر مطرح
شده است.»
 او ادامه داد: «ما مناقشه در بین اندیشمندان کم نداشتیم. عده‌ای قائل به‌نظر و مشارکت مردم نیستند که تکلیفشان معلوم است اما آنچه ما از امامین انقلاب آموختیم نهایت احترام به‌نظر مردم است.»

دیدگاه رهبری، اعتماد به مردم است
معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با اشاره به اینکه دیدگاه رهبری و امام‌خمینی(ره) اعتماد به مردم و مشارکت آنهاست، گفت: «این نگاه در خود انقلاب هم دیده می‌شود که دامنه آن بسیار وسیع است. قدرت بسیج گری امام راحل به‌گونه‌ای بود که همه را پای کار بیاورد و این نشان می‌دهد، می‌شود با یک نگاه آحاد مردمی با سلایق مختلف را کنار هم قرار داد و گره از مشکلات کشور باز کرد.»
آن‌طور که توکلی‌زاده عنوان کرد: «گره‌های بزرگ کشور مانند سیل، زلزله و فتنه‌های سیاسی با نگاه آحادی حل شد نه طایفه‌بندی سیاسی. این در ذات جمهوری اسلامی وجود دارد.»

حرکت جامعه به سمت شبکه‌های اجتماعی
توکلی‌زاده با بیان اینکه جامعه ما به سمت شبکه‌های اجتماعی رفته است، گفت: «مردم از شبکه‌ای به شبکه دیگر مهاجرت می‌کنند و ما حتما در اینجا لطمه خوردیم‌، چون هسته‌ای شدن اجتماع ما با این اقدام تشدید شده است. تاکنون بیشتر آنچه در مردمی‌سازی‌ رخ‌داده این است که ما مردم را دولتی کردیم و مداخلات خودمان را بیشتر کردیم اما دولت را مردمی نکردیم. درصورتی‌که برای بالا بردن سطح شهروندی باید تلاش کنیم.»
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران ادامه داد: «ذات مردم ایرانی اجتماعی بوده است؛ از مسجد و بسیج تا قوم و عشیره و محله. همیشه ارتباطات اجتماعی در کشور داشتیم که مدون بوده‌اند. بسیاری مناسک مانند اعیاد‌ماه شعبان بدون مداخله دولت‌ها از سوی مردم انجام می‌شد اما با مداخله بیشتر دولت، شهرداری‌ها و... مردم به سمت عقب حرکت کردند. درحقیقت مداخله ما بود که شکل طبیعی جامعه را که در ذاتش شبکه‌گذاری مردمی داشت، دچار لطمه کرد.»

سپردن امور به‌دست مردم
او با بیان اینکه اربعین مصداق بارز سپردن امور به مردم است، گفت: «موکب‌ها مربوط به افراد و طایفه‌هاست، روابط اجتماعی جامعه هنوز ناب و دست نخورده باقی مانده است. جاهایی که با مذهب جامعه عجین‌تر بوده کمتر لطمه خورده است. جایی مانند مسجد، هیئت و گروه‌های جهادی نقاط کمتر لطمه خورده هستند که هنوز حیات دارند. ما براساس این می‌توانیم یک بازآفرینی اجتماعی در کشور تعریف کنیم.»

تعریف حدود مداخلات
اقداماتی در مجموعه شهرداری تهران تحت عنوان مردمی‌سازی‌ انجام شده است. معاون شهردار با بیان این مطلب گفت: «حذف دولت و مداخلات به‌صورت کامل مقاومت ایجاد می‌کند و هوشمندی می‌خواهد. باید جایگاه دولت و میزان مداخله‌‌اش را تعریف کنیم ولی آن را حذف نکنیم. چگالی افراد مؤثری که در محلات تهران حضور دارند بسیار است و می‌توان از آنها یاری گرفت. استقبال‌هایی که در رخدادهای ورزشی و جشن‌های مختلف می‌بینیم نشان می‌دهد که می‌شود با موضوعات مختلف، مردمی‌سازی را طراحی کرد.»
او ادامه داد: «جامعه پردازی می‌تواند به مرحله تولید سرمایه اجتماعی برسد. در مرحله جامعه‌سازی‌ که متصل به تمدن‌سازی‌ می‌شود، نهاد شهرداری‌ها می‌تواند نقش بسیار مفیدی را در کنار دولت ایفا کند. ما باید به یک دولت هوشمند برسیم که از طریق حکمرانی مجازی فضای امنی را آماده و آن را به مردم بسپارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید