• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 دی 1402
کد مطلب : 215411
+
-

خواب آرام و باکیفیت از نگاه طب ایرانی، چگونه‌حاصل می‌شود؟

مزاج‌هایی که خواب‌تان را تعیین می‌کند

مزاج‌هایی که خواب‌تان را تعیین می‌کند

خواب‌ها، دماسنج خوبی برای بررسی زندگی روانی و معمولی ما هستند. خواب‌های آرام و عمیق، نشان از یک سبک زندگی سالم دارند، به همان شکل که خواب‌های ناآرام، نشانه‌ای از یک سبک زندگی ناآرام هستند. چه بسا که برعکس هم باشد؛ یعنی شما اگر بتوانید خواب‌تان را خوب تنظیم کنید، زندگی‌تان هم کم‌کم سر و سامانی مي‌گیرد. البته تحقیقات و مطالعات زیادی درباره ماهیت و کیفیت و اختلالات خواب انجام شده و می‌شود. اما شاید برای شما هم سؤال باشد که طب ایرانی در این زمینه، چه توصیه‌ها و نگاهی دارد و آیا با این توصیه‌ها، می‌شود خوابی آرام را تجربه کرد یا نه؟ با هم، نیم‌نگاهی به این موضوع می‌اندازیم.

چقدر بخوابیم؟
ابتد باید بدانید که میزان خواب در همه افراد نمی‌تواند یکسان باشد. یعنی چه؟ یعنی اول باید با مزاج خودتان بیشتر آشنا شوید و سپس به نسبت نیازی که هر مزاجی دارد، ساعت مناسب خواب‌تان را تعریف کنید. مثلا مزاج گرم و خشک، شاید حداکثر 5ساعت به خواب نیاز داشته باشد؛ ولی مزاج سرد و تر، خواب خوب را در 7 یا 8 ساعت تعریف کند.

رطوبت؛ علت خواب
متخصصان طب ایرانی، علت خواب را وجود رطوبت در مغز می‌دانند. در نتیجه افراد دارای طبع سرد و ‌تر یا گرم و تر، باید بیشتر بخوابند و به خواب بیشتری نیازمندند. اگر هم دارای مزاج گرم و خشک یا سرد و خشک هستید، نیاز به خواب کمتری خواهید داشت. نوع مزاج‌تان را از طریق سایت‌های آنلاین مرتبط با این امر یا مراجعه‌به یک طبیب طب ایرانی می‌توانید تشخیص دهید. جالب اینکه طب ایرانی بیداری را مرتبط با خشکی بدن می‌داند و تعادل خواب و بیداری را در حفظ سلامتی و درمان بیماری‌ها بسیار مهم قلمداد می‌کند.

چرا شمالی‌ها کسل‌ترند؟
نکته طلایی دیگر در باب خواب، از نگاه طب ایرانی، آن است که عمق خواب ارتباط مستقیم با رطوبت بدن و سطحی بودن آن مرتبط با خشکی مغز است. به همین دلیل افراد در شمال کشور کسل‌تر به‌نظر می‌رسند و افراد در مناطق کوهستانی و خشک، سرحال‌ترهستند و راحت‌تر از خواب بیدار می‌شوند.

خواب قبل از نیمه‌شب
طب ایرانی توصیه اکید دارد که  باید قبل از نیمه‌شب‌خوابید. حالا در این زمینه البته روایت‌های مختلفی وجود دارد. بعضی‌ها از ساعت 9شب صحبت‌می‌کنند و بعضی‌ها هم از ساعت‌های دیرتر؛ ولی هرچه که هست، باید قبل از نیمه‌شب خوابید.

معده‌تان را سنگین نکنید
نکته بسیار مهم دیگر آن است که حتما زمان مناسبی از صرف غذا گذشته باشد و قبل از خواب هم زیاد معده‌تان را سنگین نکنید. اما چرا؟ چون که غذا از معده عبور کرده باشد و شما با معده پر به خواب نروید که کیفیتش را زایل کند. دقیقا همان مثل معروف که می‌گوید صبحانه را تنها بخور و ناهار را با دوستت و شام را با دشمنت. همچنین طب ایرانی توصیه می‌کند ازمصرف غذاهای پرادویه هم خودداری کنید تا خواب‌تان را به هم نریزد. ضمن اینکه غذاهایی چون نان و پنیر و حریره بادام و شیربرنج و... را هم توصیه می‌کند.
به واقع زمانی که هضم در معده انجام شده و غذا از دهانه معده عبور کرده باشد، بهترین زمان برای خواب قلمداد می‌شود.

دردسرهای غذاهای نفخ‌دار
شاید حال و حوصله نداشته باشید و شام، بخواهید عدسی یا لوبیای پخته میل کنید. این کار را نکنید چون حبوبات، نفخ دارند و می‌توانند هم خواب شما را مختل کنند و هم باعث شوند تا خواب‌های عجیب و غریب ببینید. اگر خواب‌تان را دوست دارید، از مصرف آنها در شب خودداری کنید.

حــرف  آخـــر
البته توصیه‌های طب ایرانی به اینها ختم نمی‌شود و بیشتر است. اجازه بدهید در این پاراگراف آخر، کوتاه‌کوتاه از کنارشان بگذریم تا اگر دوست داشتید، بروید و بیشتر درباره‌شان بخوانید.
 توصیه می‌شود دمای محل خواب را معتدل نگه دارید؛ محیط گرم مانع عمق خواب شما می‌شود.
به نور محل خواب‌تان هم حساس باشید؛ باید به‌شدت کم‌نور باشد.
از هیجانات قبل از خواب و تماشای تلویزیون و... هم دوری کنید. خشمگین شدن و جدل و دعوا هم که دیگر قطعا ممنوع است.
گوشی‌همراه را هم از خودتان دور کنید؛ برای یک خواب راحت سم حساب می‌شود؛ خاصه اگر عادت به مرور اخبار و اینستاگرام و... دارید.
از خوابیدن به پشت یا خواب مدام روی صورت هم دوری کنید؛ دردسرهای خودش را دارد.
همچنین وجود عرق بیدمشک و گلاب و ریحان و نیلوفر و...، می‌تواند خواب‌تان را باکیفیت‌تر کند؛ حتی می‌توانید مقداری گلاب به بالش‌تان بزنید.
همچنین خوردن شیر بادام و کاهو و شیر گرم با عسل و... قبل از خواب، می‌تواند برای کیفیت خواب‌تان مفید باشد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید