• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 20947
+
-

فرصت‌های سوخته

شکسته‌شدن رأی فیفا در خصوص محرومیت نقل‌وانتقالاتی سرخپوشان تهران از همان ابتدا نیز تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسید. با این وجود مدیران باشگاه مدام در خصوص احتمال تغییر این رأی به هواداران‌شان امید می‌دادند. سرانجام با صحبت‌های تازه گرشاسبی مشخص شد بخششی در کار نخواهد بود و پرسپولیس باید لیگ هجدهم را بدون خریدهای جدید شروع کند. امید عالیشاه که قبل از پیوستن به تراکتورسازی با پرسپولیس قرارداد داشت، تنها بازیکنی است که فصل گذشته برای باشگاه دیگری توپ می‌زده و حالا به تیم برانکو ملحق می‌شود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قهرمان دو دوره اخیر لیگ‌برتر فوتبال ایران، فرشاد احمدزاده و صادق محرمی را از دست داده و محسن مسلمان را نیز به تیم سابق‌اش برگردانده است. امضای قرارداد با مهدی شیری و مهدی شریفی، نشان می‌داد پرسپولیسی‌ها تصمیم ندارند فرصت جذب بازیکنان تازه‌وارد را در تابستان از دست بدهند اما شیری تا نیم‌فصل برای پیکان توپ خواهد زد و شریفی با یک تصمیم عجیب، در ماه‌های آینده تنها به تمرین خواهد پرداخت و علیرغم حضور نداشتن در دیدارهای رسمی، پرسپولیس را ترک نخواهد کرد. پرسپولیس در شروع فصل، مشکلات بسیار زیادی خواهد داشت. حسین ماهینی، حالا تنها گزینه این تیم در پست دفاع راست به شمار می‌رود. در صورت مصدومیت یا محرومیت کمال یا احمد نوراللهی، جانشینی برای یکی از این دو هافبک دفاعی در تیم وجود ندارد و در خط حمله نیز هیچ بازیکنی نمی‌تواند منشا و علی علیپور را تحت فشار قرار بدهد و انگیزه تلاش و گلزنی بیشتر را برای آنها به وجود بیاورد. در پرسپولیس همه منتظر رسیدن تعطیلات نیم‌فصل خواهند بود اما آیا در پنجره نقل‌و‌انتقالاتی نیم‌فصل، واقعا معجزه‌ای در ترکیب این تیم شکل می‌گیرد؟
اگر مهدی شیری در پیکان با مصدومیت و یا نیمکت‌نشینی روبه‌رو نشود، از هفته شانزدهم لیگ به بعد در ترکیب تیم برانکو قرار خواهد گرفت. مهدی شریفی نیز با توجه به دوری نسبتا طولانی‌مدت از فوتبال، به زمان زیادی نیاز دارد تا به یک بازیکن نود دقیقه‌ای تبدیل شود. به‌جز این دو بازیکن، شاید سروش رفیعی تنها ستاره‌ای باشد که در نیم‌فصل دوم به عضویت تیم برانکو ایوانکوویچ درمی‌آید. اگر سروش تصمیم به بازی در فوتبال ایران بگیرد، به پرسپولیس ملحق خواهد شد اما این احتمال نیز وجود دارد که او به پیشنهادهای خارجی‌اش توجه بیشتری نشان بدهد. مرد کروات برای تقویت تیم‌اش، برنامه‌های زیادی داشت اما خرید مهره‌های سرشناس در زمستان، تقریبا غیرممکن خواهد بود. آیا بازیکنی در حد و اندازه مرتضی تبریزی که به تازگی برای یک فصل دیگر با ذوب قرارداد امضا کرده، ناگهان در نیم‌فصل از این تیم جدا خواهد شد تا برای پرسپولیس بازی کند؟ قرمزها برای خرید بازیکن در میانه راه، ناچار به پرداخت مبالغ سنگین رضایتنامه‌ آنها هستند و همین موضوع احتمال تغییر و تحول جدی آنها را به حداقل می‌رساند.
یک سال قبل، تراکتورسازی در وضعیت امروز پرسپولیس قرار داشت. آنها به لحاظ قانونی از خرید بازیکن منع شده بودند و تصمیم داشتند تا نیم‌فصل برای اضافه کردن مهره‌های جدید صبر کنند. یحیی، روی نیمکت باشگاه بود و تراکتور روی مهره‌های جوان‌اش حساب می‌کرد اما نتایج نیم‌فصل اول، امیدوارکننده به‌نظر نمی‌رسیدند. در نیم‌فصل، تراکتور همه چیز را تغییر داد و این تحولات درنهایت به ضرر باشگاه تمام شده‌اند. ترکیب اولیه تیم تبریزی در شروع فصل گذشته، به خوبی ترکیب امروز پرسپولیس نبود اما آنها از امتیاز خرید بازیکن-سرباز بهره می‌بردند و با همین امتیاز به سادگی توانستند ستاره‌های ذوب‌آهن را از این تیم جدا کنند. «زمستان شلوغ» و پررفت و آمد، نه تنها برای تراکتور مفید نبود، بلکه این تیم را با دردسرهای جدی‌تر نیز روبه‌رو کرد. نگاه کردن به آنچه برای قرمزهای تبریز اتفاق افتاده، می‌تواند تلنگر خوبی برای پرسپولیس باشد. برانکو باید این فصل را با داشته‌هایش سر کند و به جای انتظار برای فرارسیدن پنجره زمستانی، حداکثر استفاده را از نفرات فعلی ببرد. این فصل برای او، با همین مهره‌ها به پایان خواهد رسید. حریص نگه داشتن آنها برای موفقیت‌های بیشتر بعد از دو فصل، ماموریت اصلی این فصل ایوانکوویچ خواهد بود. ماموریتی به مراتب مهم‌تر و مفیدتر از تلاش برای جذب ستاره‌ها در میانه راه.

این خبر را به اشتراک بگذارید