• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
شنبه 11 شهریور 1402
کد مطلب : 201972
+
-

رشد 6درصدی تولید خودرو در 5ماهه امسال

آمار‌ها نشان می‌دهد تیراژ تولید خودرو‌های سواری در 5ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.1درصد افزایش یافته و به 412هزار دستگاه رسیده است. به گزارش همشهری، تیراژ تولید خودرو در کنار قیمت ارز یکی از مولفه‌های اثر‌گذار بر قیمت خودرو است به‌طوری که هر گاه سطح تولید خودرو خودروسازان کاهش می‌یابد قیمت‌ها نیز با افزایش مواجه می‌شود. در چنین شرایطی از 2 سال پیش وزارت صنعت هدف‌گذاری‌های جدیدی برای افزایش تولید درنظر گرفته است و تلاش دارد تا سطح تولید خودرو سالانه به 1.5میلیون دستگاه برسد. سال گذشته برخی از این اهداف محقق شد و تیراژ تولید خودرو‌های سواری پس از یک افت محسوس در سال‌های قبل به یک میلیون دستگاه رسید. قرار است امسال نیز بیش از یک میلیون خودرو تولید شود.

میزان تولید در 5‌ماه گذشته
اطلاعات مربوط به میزان تولید و فروش خودرو‌های سواری در ایران بیانگر آن است که از ابتدای سال تاکنون 412هزارو144 دستگاه خودروی سواری تولید شده که این میزان در مقایسه با سال قبل 6.1درصد افزایش نشان می‌دهد، این به‌معنای آن است که 3شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در 5ماهه امسال جمعا 23هزارو 812دستگاه خودروی جدید تولید کرده‌اند.
بیشترین رشد تولید در این مدت مربوط به سایپا بودکه جمع کل تولیداتش 148هزارو 478دستگاه بوده و در مقایسه با سال قبل 16.3درصد افزایش نشان می‌دهد. بعد از آن ایران‌خودرو با 1.3درصد افزایش بیشترین رشد را داشته است اما شرکت پارس خودرو که از سال قبل زمزمه‌هایی نیز درباره واگذاری سهامش مطرح شده میزان تولیداتش چندان افزایش نیافته و فقط 0.5درصد رشد کرده است.

افت تولید درمرداد
با وجود رشد 5ماهه تولید در سال‌جاری آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد تیراژ تولید خودرو‌های سواری در مرداد‌ماه با افت 27درصدی مواجه شده است. طبق این اطلاعات جمع کل خودرو‌های سواری تولید شده فقط در‌ماه مرداد 69هزارو 196دستگاه بوده که این زمان در مقایسه با‌ماه قبل 25هزارو437دستگاه کاهش نشان می‌دهد. محاسبات نشان می‌دهد برای تحقق اهدف تولید در سال‌جاری سطح تولید در ماه‌های بعد باید به روال گذشته باز گردد تا شرکت‌های خودرو‌ساز بتوانند امسال نیز بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تولید کنند.
بیشترین افت تولید در مرداد‌ماه امسال مربوط به پارس خودرو بوده که طبق اطلاعات موجود سطح تولید 34درصد افت کرده است. در مرداد‌ماه همچنین تیراژ تولید سایپا و ایران خودرو به‌ترتیب 31و 22درصد افت کرده است.
تعداد خودرو‌های تولیدی سایپا در مرداد‌ماه 11هزارو236دستگاه کمتر از تیر‌ماه بوده است. تعداد خودرو‌های تولید شده ایران خودرو نیز 10هزارو392دستگاه کمتر از‌ماه قبل بوده است. برخی تحلیلگر‌ان مالی چند‌ماه قبل پیش‌بینی کرده بودند که به‌دلیل افزایش مشکلات مالی شرکت‌های خودرو‌سازی‌ تحت‌تأثیر قیمت‌گذاری انجام شده از سوی شورای رقابت احتمالا این شرکت‌ها با کاهش تولید مواجه می‌شوند. طبق آخرین اطلاعات موجود در حال حاضر زیان انباشته شرکت‌های خودرو‌سازی‌ به 130هزار میلیارد تومان رسیده و این شرکت‌ها همچنان در حال تولید زیان‌های سنگین هستند. به زعم کارشناسان بهترین راه برای حل مشکلات شرکت‌های خودرو‌سازی‌ واگذاری سهام آنها به بخش خصوصی است. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز با اشاره به اینکه با همکاری وزارت صنعت برای واگذاری سهام دولت در 2خودرو‌ساز بزرگ اقدام می‌کنیم توضیح داد: وزیر صنعت، برنامه و ایده ویژه‌ای برای واگذاری سهام خودروساز‌ها دارد که لازم است در این زمینه 2 وزارتخانه اقتصاد و صنعت با هم روی این کار اقدام کنند.او افزود: به همین منظور پس از اینکه 2 وزارتخانه به‌طور مشترک درخصوص برنامه و نحوه واگذاری به توافق برسند، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید