• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 24 خرداد 1397
کد مطلب : 19758
+
-

آزادی؛ برای تجربه شادی جمعی

 محمود مولایی| خبرنگار:

ورزشگاه معروف تهران برای حضور خانواده‌ها و تماشای بازی‌های تیم ملی ایران در جام‌جهانی درنظر گرفته شد. علاوه بر این در مکان‌های دیگری مانند پارک نهج‌البلاغه، باغ کتاب و غیره، امکان تماشای خانوادگی بازی‌های جام‌جهانی فراهم است. سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم با استفاده از بیلبوردها و تلویزیون‌های شهری تلاش می‌کند خاطره‌ای جذاب از جام‌جهانی2018 بسازد.

 عصر امروز در میان نگاه مردم کره زمین به افتتاحیه جذاب‌ترین رویداد ورزشی جهان در ورزشگاه لوژنیکی مسکو، کیلومترها این‌طرف‌تر شور و هیجان در تهران نیز رویت می‌شود. در اینجا، ورزشگاه غول‌پیکر آزادی خود را برای جام‌جهانی2018 آماده می‌کند؛ این بار بدون نمایش بازیکنان در زمین اما با حضور دسته‌جمعی اعضای یک خانواده کنار هم روی نمایشگری بزرگ. تجربه تماشای فوتبال به همراه خانواده در یکی از بزرگ‌ترین استادیوم‌های جهان، احتمالا تجربه غریبی ا‌ست که در دسترس قرار گرفتن آن به حسرت حضور بانوان تهرانی در ورزشگاه آزادی تنها برای یک ‌ماه پایان می‌دهد.

تمهیدات ویژه‌ای برای تماشای خانوادگی از جام جهانی اندیشیده شده است. قرار است این استادیوم به‌نحوی از جام جهانی میزبانی کند. یک نمایشگر بزرگ به مساحت 1200مترمربع در قسمت روبه‌روی جایگاه استادیوم تعبیه شده و حد و حدود جایگاه تماشاگران را نیز مشخص کرده‌اند. 20هزار تماشاگر می‌توانند در زمان برگزاری جام جهانی مسیر منتهی به ورزشگاه آزادی را در پیش بگیرند و از طبقه نخست و دوم ضلع غربی ورزشگاه، به تماشای مسابقه‌ها بنشینند. حضور تیم ملی ایران در جام جهانی، این شانس را به خانواده‌ها داده تا بازی ایران با مراکش، اسپانیا و پرتغال را با حال‌وهوای بودن در استادیوم فوتبال ببینید؛ اتفاقی که برای نخستین‌بار رخ می‌دهد و فراهم‌کنندگان زمینه آن، اعضای کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر تهران هستند. بدین‌ترتیب، شهرداری تهران برنامه‌های ویژه‌ای را برای شهروندان در بحبوحه جام جهانی تدارک دیده است.

خانواده‌ها علاوه بر تماشای بازی‌ها، از برنامه‌های مفرح دیگر نیز بهره‌مند می‌شوند. خانواده‌ها برای رفت‌وآمد به ورزشگاه هم مشکلی نخواهند داشت؛ زیرا وسایل حمل‌ونقل عمومی ازجمله مترو و اتوبوس از سطح شهر به سمت مجموعه ورزشی آزادی و بالعکس دایر خواهد بود. محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر تأکید می‌کند: «از این فرصت برای فراهم‌کردن زمینه تجربه شادی جمعی استفاده کنیم.» 


شهروندان در منطقه22 چندان نگران تماشای مسابقه ایران و مراکش در فضای عمومی نیستند، زیرا قرار است در بوستان جوانمردان خانواده‌ها به‌صورت دورهمی به تماشای این مسابقه بنشینند. در منطقه2 و در بوستان نهج‌البلاغه ماکت بعضی از بازیکنان تیم ملی و کارلوس کی‌روش دیده می‌شود و در نمایشگر این بوستان مسابقه‌های جام جهانی به‌صورت زنده پخش می‌شود. بقیه مناطق نیز در بوستان‌ها و فضاهای عمومی اقدام به پخش مسابقه‌های فوتبال خواهند کرد. همچنین علاقه‌مندان به فوتبال می‌توانند با حضور در سینماها و کافه‌ها از بازی‌های جام‌جهانی روسیه لذت ببرند. حق‌شناس درباره این خبر می‌گوید: «امکان تماشای مسابقات جام جهانی در سینماها، بوستان‌ها و فضاهای عمومی‌تری نظیر کافه‌ها فراهم شده است. در یک‌ماه آینده با برگزاری جام جهانی، فضای پرنشاطی بر شهر حاکم می‌شود.» البته معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران بر این باور است که پخش بازی‌ها در اماکن عمومی به‌صلاح نیست. محسن همدانی به ایسنا می‌گوید: «با بررسی‌هایی که انجام شد هم ما و هم شهرداری تهران به این نتیجه رسیدیم که پخش این بازی‌ها در اماکن عمومی و پارک‌ها به صلاح نیست.» با این حال، نمایش بازی‌های جام جهانی در فضای سرپوشیده با حضور خانواده‌ها برگزار می‌شود؛ خانواده‌هایی که با استقبال از برنامه‌های شهرداری هنگام برگزاری جام‌جهانی می‌توانند نشاط را به تهران بیاورند. حق‌شناس می‌گوید: «امیدواریم بتوانیم شادی جمعی را که به‌شدت در جامعه به آن نیاز داریم تجربه کنیم.» 

پخش تصاویر لحظه‌های ماندگار 
تیم ملی به‌عنوان یکی از 32تیم حاضر در جام جهانی سازمان زیباسازی شهر تهران را بر آن داشته تا بانی راه‌اندازی کمپین حمایت از ورزشکاران ایرانی باشد. بیلبوردهایی با رویکرد حضور تیم ملی در جام جهانی و به تصویر کشیدن لحظه‌های ماندگار تیم ملی در دوره‌های گذشته جام جهانی از فعالیت‌های این سازمان در این یک ‌ماه خواهد بود. به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی، این تصاویر همراه با توضیحاتی برابر نگاه شهروندان قرار می‌گیرند تا با این یادآوری‌ها حس غرور ملی در شهروندان تقویت شود. خبر دیگر درباره بخش بازی‌های جام جهانی به برج میلاد مربوط می‌شود. مسابقه‌های جام جهانی از روی نمایشگرهای غول پیکر برج میلاد نیز پخش می‌شود. طبق هماهنگی‌های به عمل آمده و با تلاش شرکت ساکا راستین قرار است نمایشگاه تجهیزات ورزشی و فوتبال طی روزهای ۱۸ تا ۲۴ تیرماه در برج میلاد تهران برگزار شود. این نمایشگاه که همزمان با هفته پایانی جام‌جهانی۲۰۱۸ خواهد بود، برای نخستین‌بار در ایران و سومین بار در جهان برگزار می‌شود. به‌دلیل همزمانی با برخی مسابقات جام جهانی قرار است پخش رقابت‌های حساس مراحل پایانی هم در این نمایشگاه روی نمایشگرهای بزرگ صورت بگیرد. طبق هماهنگی‌های به عمل آمده مسابقات پلی‌استیشن نیز در حاشیه این نمایشگاه بین علاقه‌مندان برگزار خواهد شد. همچنین بازی‌های ایران در جام جهانی و مسابقه نیمه‌نهایی و فینال این رویداد در باغ کتاب تهران به نمایش درمی‌آید. 

ماجرای طرح «با هم قهرمانیم»
«با هم قهرمانیم، یک ملت یک ضربان» بیلبوردی که در میدان ولیعصر به مناسبت جام جهانی تعبیه شده، حاشیه‌های زیادی را به‌وجود آورده است. در این بیلبورد قومیت‌های مختلف در یک تصویر طراحی شده که در آن هیچ زنی دیده نمی‌شود. همین مسئله دیروز با اعتراض تعدادی از کاربران در فضای مجازی مواجه شد. محمدرضا دوست‌محمدی، طراح این بیلبورد به همشهری می‌گوید: «من در این طرح یک تیم ورزشی را متصور شدم که طبیعتا نه در ایران و نه در دیگر کشورها یک تیم مختلط ورزشی وجود ندارد. به طرح جام جهانی ایراداتی گرفتند و اینکه چرا زنان نقشی در آن ندارند.  برخلاف آنچه گفته می‌شود، بچه‌های سازمان اوج پیشنهاد کردند که چند زن هم در طرح استفاده کنم اما من به چند دلیل مخالفت کردم؛ اینکه این یک تیم ورزشی است و در آن کاراکتر مختلف وجود ندارد. بعد این طرح یک نماد قومیتی است و اگر یک یا چند خانم را در طرح قرار می‌دادیم، مشکلات دیگری اتفاق می‌افتاد.» او ادامه می‌دهد: «اگر خانم را در گوشه کادر قرار می‌دادیم، می‌گفتند که چرا خانم‌ها در حاشیه قرار دارند. اگر در وسط جمع قرار می‌دادیم، می‌گفتند که چرا طرح به این شکل درآمده. من تا حالا 10طرح در تهران کار کرده‌ام و نمی‌دانستم طرح جام جهانی تا این حد حساسیت‌برانگیز می‌شود. بدون تردید از دفعه بعد به این حساسیت‌ها توجه می‌کنم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید