• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 24 خرداد 1397
کد مطلب : 19747
+
-

تکاپوی اروپا برای حفظ برجام

سیاست خارجی
تکاپوی اروپا برای حفظ برجام

اروپایی‌ها بیشتر از قبل برای تشویق ایران به ماندن در برجام به تکاپو افتاده‌اند. بعد از تماس یکساعته رئیس‌جمهور فرانسه با همتای ایرانی حالا رسانه‌های غربی خبر از برگزاری جلسه وزیران خارجه کشورهای 1+4می‌دهند؛ جلسه‌ای که شاید طی آن بسته پیشنهادی اروپایی‌ها به طرف ایرانی تحویل شود.

براساس خبر منتشر شده از دفتر رئیس‌جمهور ایران، حسن روحانی عصر سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که حدود یک ساعت به طول انجامید، با اشاره به محدودیت زمانی برای ارائه راه‌حل‌های عملی و با تأکید بر اینکه «نباید اجازه دهیم این دستاورد بسیار بزرگ دیپلماسی با اقدامات یکجانبه و پیمان‌شکنی دیگران نابود شود»، گفته است: اگر ایران نتواند از امتیاز این توافق استفاده کند، عملا ماندن در آن، امکان پذیر نخواهد بود.

این در حالی است که دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه روایت دیگری از این تماس را منتشر و اعلام کرد امانوئل مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) در تماس تلفنی با حسن روحانی او را در جریان پیشرفت کارها از جانب اروپا برای حفظ برجام قرار داد و ابراز امیدواری کرد که ایران نیز به نوبه‌خود، تعهداتش را در قبال این توافق بدون هیچ ابهامی انجام دهد.

براساس اعلام دفتر مکرون، قرار است یک نشست وزارتی که قبلا در مورد آن توافق شده، بین تمام طرف‌های باقیمانده در برجام شامل قدرت‌های اروپایی، چین و روسیه طی هفته‌های آینده در وین برگزار شود. منابع دیپلماتیک فرانسه می‌گویند این نشست احتمالا حوالی ۲۵ ژوئن (4تیر) حدود 2هفته دیگر برگزار خواهد شد. وزیر خارجه ایران هم که در ادامه سفرهای برجامی خود به آفریقای جنوبی رفته است از اروپایی‌ها گلایه کرد و گفت: هنوز ما بسته عملیاتی لازم را دریافت نکرده‌ایم. او این را هم یادآوری کرد که اتحادیه اروپا و چین و روسیه عنوان کرده‌اند مشغول کار کردن روی همین بسته هستند. ظریف پیش‌تر به چین، روسیه، بلژیک و هند رفته بود. به گفته ظریف، در هفته‌های آینده برخی دیگر از اعضای هیأت دولت و مقامات سابق سفرهایی به کشورهای مختلف خواهند داشت تا ایران اطمینان حاصل کند همه امتیازات و ضمانت‌های لازم برای بهره مندی از توافق هسته‌ای را دریافت خواهد کرد.

از سوی دیگر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست پارلمان اروپا، از اعضای پارلمان اروپا خواست از طرح تمدید مهلت وام دهی بانک سرمایه‌گذاری اروپا به ایران به‌منظور حمایت از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های اروپایی در این کشور حمایت کنند. او با برشمردن اقدامات صورت گرفته برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، گفت: هم‌اکنون تمرکز روی شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است که ارتباط کمتری با بازار آمریکا دارند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره خروج برخی شرکت‌ها از ایران بیان کرد: این اقدام اعتبار کل جامعه جهانی و نظام سازمان ملل متحد را زیر سؤال برده است. موگرینی در واکنش به انتقادها درباره جامع نبودن توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: هدف توافق هسته‌ای هیچگاه حل همه مسائل نبوده است، اما با پایبندی به آن، دیگر مسائل را بهتر می‌توان حل و فصل کرد.

با این حال کریستوفر فورد دستیار وزیر خارجه آمریکا در اداره امنیت بین‌الملل و منع اشاعه در کنایه‌ای درباره ماندن ایران در توافق گفت که با خروج آمریکا از برجام آسمان به زمین نیامده است! 

ترامپ یک‌ماه قبل از توافق هسته‌ای خارج شد و از آن به بعد ایران ضرب الاجلی برای اروپا تعیین کرده تا منافع ایران از برجام را تضمین کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید