• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 24 خرداد 1397
کد مطلب : 19745
+
-

طرح مجلس برای عفو عمومی متهمان سیاسی

مجلس به‌دنبال زمینه‌سازی بازگشت برخی ایرانیان خارج از کشور است

درگذشت ناصر ملک مطیعی بازیگر سینمای قبل از انقلاب، ابهامات پیچیده در دستگیری‌های متهمان محیط‌زیستی و فهرست پرحرف و حدیث وکلای مورد اعتماد قوه قضاییه برای محکومان امنیتی- که مورد نقد قوه قضاییه هم هست-‌ در روزهای اخیر یک به یک کنار هم نشسته‌اند تا مجلس را به صرافت بیندازند تا طرحی برای عفو محکومان امنیتی و سیاسی آماده کند، طرحی که در آن، برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور هم مصونیت قضایی درنظر گرفته شده است.

 این شاید بی‌ارتباط با کمپینی نباشد که بعد از فوت بهت برانگیز ملک مطیعی، برای بازگشت برخی هنرمندان عرصه سینما و موسیقی به کشور راه‌اندازی شد، اگرچه محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور گفته بود برای مجرمان فرش قرمز پهن نمی‌شود اما حالا مجلس به‌دنبال قانونی است که راه را هم برای بازگشت هنرمندان و ایرانیان خارج از کشور و هم برخی متهمان امنیتی و سیاسی هموارتر کند. البته این طرح استثنائاتی برای محکومان امنیتی و سیاسی درنظر گرفته است اما تصویب نهایی آن را که آسان هم نیست می‌توان به‌حساب نقطه عطفی در تحولات سیاسی کشور گذاشت.

محمد جواد فتحی عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفته که این طرح را به‌صورت دو فوریتی آماده کرده و براساس آن نمایندگی‌های سیاسی کشورمان در خارج از کشور موظف می‌شوند برای بازگشت افرادی که تمایل دارند به ایران برگردند و به هر دلیل گذرنامه ندارند، گذرنامه تهیه کنند. فتحی که عضو فراکسیون امید مجلس هم هست گفته است: این طرح را 70نماینده امضا کرده‌اند و تقدیم هیأت رئیسه شده است. با این حال چهره‌هایی مثل احمد مازنی گفته‌اند از طرح این مسئله در فراکسیون امید اطلاع ندارند. اسدالله عباسی عضو هیأت رئیسه مجلس اما ارائه این طرح را به هیأت رئیسه مجلس تأیید می‌کند اما از جزئیات آن اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

با اینکه فتحی گفته است 4‌ماه روی این طرح کارکرده اما به‌نظر می‌رسد این طرح در شرایطی قرار است در دستور کار مجلس قرار بگیرد که کمتر از یک‌ماه پیش، کمپینی برای ورود هنرمندان مقیم خارج از کشور به ایران در فضای مجازی فراگیر شده بود. این کمپین بعد از 5خرداد و فوت ناصر ملک مطیعی جدی شد.کاربران معتقد بودند باید فضایی سیاسی در کشور حاکم شود که براساس آن هر هنرمندی که به هر دلیلی از کشور رفته است بتواند به کشور باز گردد.

با جدی شدن این کمپین در 9خرداد غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه با توجه به درگذشت یکی از هنرمندان قدیمی کشورمان و مطرح‌شدن بحث بازگشت هنرمندان خارج از کشور به ایران از سوی افکار عمومی، آیا امکان بازگشت آنها وجود دارد یا اینکه این افراد با محدودیت روبه‌رو هستند، گفت: هر کسی که ایرانی است و بازیگر و هنرمند فرقی نمی‌کند، می‌تواند به داخل کشور بیاید و هیچ ایرانی منعی برای ورود به کشور ندارد و هر کسی که باشد ولی اگر احیانا مرتکب جرمی شده و جرمش قابل گذشت نباشد و شاکی خصوصی داشته باشد، باید پاسخگو هم باشد ولی هیچ‌کس ممنوع‌الورود نیست.

حدود یک هفته بعد از این اظهارات اما محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل کشورگفت: عده‌ای راه افتاده‌اند و می‌گویند هنرمندان ایرانی خارج از کشور بازگردند، هیچ‌کسی نمی‌تواند مانع از بازگشت یک ایرانی به وطنش شود اما اگر این فرد مرتکب جرمی شد، نباید برای او فرش قرمز پهن شود. فتحی گفته است: ما در این طرح سراغ یکسری قوانین ارفاقی رفته‌ایم و در ماده واحده‌ای که تقدیم هیأت رئیسه کرده‌‌ایم، بحث تبدیل مجازات اعدام و حبس ابد تعزیری به تعزیر درجه یک که ۲۰ تا ۳۰ سال حبس است را پیش‌بینی کردیم چرا که به استناد قوانین فقهی معتقدیم مجازات تعزیری نباید اعدام و حبس ابد باشد و حتما باید سبک‌تر از مجازات‌های حدی باشد. 



خنثی سازی تبلیغات منفی

حسین میر محمد صادقی در گفت‌و‌گو با همشهری  با اشاره به طرح دوفوریتی نمایندگان برای عفو عمومی مجرمان سیاسی به دوبخش اساسی این طرح اشاره کرد و گفت: بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند که علاقه به کشورمان دارند و با نظام هم مشکلی ندارند بنا‌بر‌این اگر شرایطی برای حضور و بازگشت آن ها در کشور ایجاد شود موضوعی مطلوب است. این استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اگر این افراد مرتکب جرم و جنایتی نشده باشند و بخواهند به کشور بیایند خوب است که وسیله آن فراهم شود تاکید کرد: البته جزئیات طرح باید بررسی شود. میر‌محمد‌صادقی با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته بسیاری از گروه‌های معاند و مخالف نظام، تبلیغاتی سوء علیه کشورمان به راه‌انداخته  و مدعی شده‌اند که نظام راه را برای بازگشت شهروندان ایرانی به داخل کشور بسته است، گفت:این طرح از این جهت که می تواند تبلیغات دشمنان را خنثی سازد مناسب به نظر می رسد. سخنگوی پیشین قوه قضاییه در پاسخ به اینکه در این طرح برای مجرمان سیاسی عفو در نظر گرفته شده است و البته مجرمان سیاسی که عنوان جرم آنها جاسوسی است استثنا شده اند، نظر تخصصی تان در این باره چیست؟ هم گفت: در مورد مسئله عفو جرم سیاسی باید دقیق موارد طرح دیده شود و نمی توان فعلا در خصوص آن اظهار نظر کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید