• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 24 خرداد 1397
کد مطلب : 19713
+
-

مراکش بازی اول را باخت!

در حالی که فقط دو نامزد برای میزبانی جام‌جهانی2026 با هم رقابتی نابرابر داشتند، نامزد بزرگ‌تر متشکل از 3کشور پهناور آمریکا، کانادا و مکزیک دیروز رسما به‌عنوان میزبان دو دوره بعدی جام‌جهانی انتخاب شد و مراکش را شکست داد. نکته جالب درباره این نامزدها این بود که ایران از نظر سیاسی با همه آنها غیر از مکزیک خصومت سیاسی دارد و فدراسیون ایران تنها کشوری بود  که رأی ممتنع داده است. رقابت از آن جهات نابرابر بود که مراکش فقط از سوی برخی کشورهای‌آفریقایی مورد حمایت قرار گرفت و حتی کشورهای عربی آسیایی به سرکردگی عربستان هم از میزبانی این کشور حمایت نکردند. 
آمریکا یک‌بار (1994) و مکزیک دو‌بار (1970 و 1986) پیش از این میزبانی جام‌جهانی را تجربه کرده‌اند و کانادا تنها یک‌بار تجربه حضور در این تورنمنت را داشته است. تصمیم فیفا به سبک دوره بلاتر بود که معمولا از میزبانی‌های مشترک استقبال می‌شد. به‌نظر می‌رسد اینفانتینو روی شعار انتخاباتی‌اش که می‌خواست جام‌جهانی را با حضور 48کشور برگزار کند باقی مانده باشد، زیرا حضور 48تیم در یک کشور یعنی مراکش جا را تنگ می‌کرد و احتمالا تعیین 3میزبان برای دو دوره بعدی نشانه‌ای برای افزایش تعداد تیم‌های جام‌جهانی خواهد بود. 
در اجلاس دیروز فیفا که در مسکو برگزار شد، مواردی همچون بودجه دوره‌ای فیفا بین سال‌های 2019 تا 2022 هم مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. در این مراسم 3کشور میزبان 134رأی و مراکش 65رأی موافق را به‌دست آوردند. 
اینفانتینو، رئیس فیفا در حاشیه اجلاس گفت: «به لطف برنامه فیفا توانستیم سرمایه بخش توسعه‌ای فوتبال را تا 4برابر افزایش دهیم و به 1/4میلیارد دلار رسیده است. فیفا پشتیبان برنامه ما خواهد بود و میلیون‌ها کودک در سراسر جهان این برنامه و سرمایه فیفا برای توسعه فوتبال را احساس می‌کنند. این پول‌های شماست. بچه‌های شما هستند. ما سیستمی داریم که پول‌ها به صورت دقیق صرف برنامه توسعه فوتبال فیفا می‌شوند. در دوره زمانی2015 تا 2018 پیش‌بینی درآمدزایی 5میلیارد دلاری شده بود اما به 1/6میلیارد دلار رسید.»
   پیشنهاد فلسطین  رأی نیاورد
یکی از تصمیمات پرچالش نشست کنگره فیفا تصمیم درباره درخواست فلسطین برای در بندهایی از اساسنامه فیفا بود که به موجب آن کشورهایی که از شرایط فوتبال بهره‌برداری سیاسی می‌کنند، مورد مجازات مستقیم قرار گیرند چون این پیشنهاد به ضرر رژیم‌صهیونیستی بود و هدف فلسطین هم از طرح آن فشار بر این رژیم اشغالگر بود، کنگره فیفا به آن رأی نداد و اعضا تصمیم گرفتند که موضوع را به کمیته اخلاق فیفا ارجاع دهند تا اگر تخلفی صورت گرفته با آن برخورد شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید