• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195136
+
-

چرا دوستان و بزرگ فامیل برای ازدواج جوانان پیشقدم نمی‌شوند؟

آداب واسطه‌گری ازدواج

آداب واسطه‌گری ازدواج

شهره کیانوش‌راد، روزنامه‌نگار

اگر چه دختران و پسران این روزها در محیط کار یا دانشگاه کنار هم حضور دارند اما کمتر این آشنایی‌ها به ازدواج منجر می‌شود، درحالی‌که در گذشته بسیار اتفاق ‌می‌افتاد که افرادی با وساطت میان 2 خانواده، زمینه ازدواج دختر و پسر را فراهم می‌کردند.کاهش آمار ازدواج جوانان در کشورمان دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آنها موضوع اشتغال و مسکن است اما نباید از این موضوع بگذریم که نقش بزرگ‌ترها و دوستان در واسطه‌گری ازدواج نیز کمتر از گذشته شده‌است.   کبری علی‌اکبری، بانوی خیری است که در کنار همه فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش، بیش از 10سال است در زمینه تهیه جهیزیه و واسطه‌گری ازدواج فعالیت می‌کند. او معتقد است علاوه بر موضوع مسکن و اشتغال، پایبندی بسیاری از خانواده‌ها به اجرای رسم و رسوم دست و پاگیر، موانع بزرگی در ازدواج جوانان ایجاد کرده‌است.

شرط اول
کبری علی‌اکبری بعد از اطمینان از وضعیت زندگی افراد نیازمند، شماره کارتشان را در اختیار افراد خیر قرار می‌دهد. همسایه‌ها و اهل محله به‌واسطه اعتمادی که به او دارند، مبالغی که برای قربانی، کمک هزینه جهیزیه یا نذورات درنظر گرفته‌اند را به‌حساب افراد نیازمند واریز می‌کنند. یکی از فعالیت‌های علی‌اکبری واسطه‌گری در ازدواج است که به‌گفته او در این سال‌ها تعداد مراجعان به او بسیار کمتر از سال‌های قبل شده است. علی‌اکبری، مشخصات دختران و پسرانی را که می‌شناسد در دفتری ثبت می‌کند و اطلاعات مختصری هم از خانواده پسر یا دختر متقاضی ازدواج می‌گیرد. او می‌گوید: «اطلاعاتی مانند شغل، مسکن، متدین بودن، نوع پوشش، تحصیلات و... از هر دو خانواده و دختر و پسر را ثبت می‌کنم. هنگامی که پسر یا مادر پسری به من مراجعه می‌کند، بسته به نوع خصوصیاتی که دارد دختری را به آنها معرفی می‌کنم. همان اول هم شرط می‌کنم که برای شناخت بیشتر باید خودتان تحقیق کنید و نباید صرفا به معرفی از سوی من اکتفا کنید. قبل از ازدواج تحقیقات محلی و از محل کار دختر یا پسر و رفت‌وآمد خانواده‌ها با همدیگر موجب شناخت بیشتر خواهد شد و به قول قدیمی‌ها موجب می‌شود تا دختر و پسر با چشم باز همدیگر را انتخاب کنند.»

ترس از واسطه‌گری!
معمولا خانواده‌ها دوست ندارند که نام معرف را به همدیگر بگویند و معرف‌ها یا همان واسطه‌گران ازدواج هم تمایلی به بردن نامی از خودشان در مراسم خواستگاری ندارند. خانم علی‌اکبری، ترس واسطه‌گران از سرانجام ازدواج را دلیل این موضوع می‌داند و در ادامه می‌گوید: «خیلی‌ها معتقدند اگر زندگی شیرین و همه‌‌چیز بر وفق مراد باشد کسی نامی هم از معرف نمی‌برد اما خدا نکند که مشکلی در زندگی زوج‌های جوان پیش بیاید، آن وقت همه انگشت اتهام را به سمت معرف نشانه می‌گیرند که تو بودی این خانواده را به من معرفی کردی! برای همین خیلی‌ها اصلا دوست ندارند وسیله آشنایی 2 خانواده و ازدواج 2 جوان شوند. اما من هیچ‌گاه از این موضوع نگران نبوده‌ام چون معتقدم به همان اندازه که بر ازدواج تأکید شده، معرفی 2 جوان و فراهم کردن شرایط برای آشنایی و ازدواج هم اهمیت دارد.
اینکه کسی بخواهد فرد معرف را مقصر مشکلات زندگی زناشویی خود بداند کاملا اشتباه ‌است. اهمیت نقش واسطه‌گری در معرفی خانواده‌ها به همدیگر است. همه ما دختران نجیبی را سراغ داریم که به‌واسطه عدم‌حضور در اجتماع یا دلایل دیگر تا‌کنون ازدواج نکرده‌اند و سن آنها بالا رفته است. متناسب بودن و داشتن اختلاف سنی در حد چند سال برای بسیاری از خانواده‌ها مهم است و همین موضوع یکی از موانع برای ازدواج بسیاری از دختران شایسته و پاکدامن شده است.

هر کار آدابی دارد
واسطه‌گری مانند همه کارهای دیگر آدابی دارد که اگر به آن آشنا نباشیم نمی‌توانیم به هدف اصلی که آشنایی 2 خانواده و ازدواج است، برسیم. علی‌اکبری در این‌باره می‌گوید:«فردی که می‌خواهد 2جوان را به هم معرفی کند، باید تا حدودی از آنها و خانواده‌هایشان شناخت داشته باشد. نمی‌شود دختری را که با حجاب و مقید به رعایت احکام اسلام است، به پسری که اصلا معتقد به حجاب زنان نیست معرفی کرد. نباید صرفا به مشخصات ظاهری دختر و پسر اکتفا کرد و بگوییم این دختر برای این پسر خوب است! متناسب بودن مشخصات ظاهری مهم است اما باید به‌خصوصیات اخلاقی طرفین هم توجه داشت. گاهی پیش آمده که پسری بسیار متدین و با اخلاق از خانواده نسبتا با وضع مالی متوسط را به خانواده دختری معرفی می‌کنم اما همان ابتدا خواستگاری به هم می‌خورد چون طرفین از هم خواسته‌های نامعقول مانند مهریه سنگین، ازدواج مجلل و... را دارند. گاهی خانواده‌ها بهانه‌هایی می‌گیرند که مانع از ازدواج می‌شود. مثلا می‌گویند جلو در آپارتمانشان کفش بود! یا از نوع پذیرایی ایراد می‌گیرند، میزان مهریه را قبول ندارند یا د‌رباره ماه تولد بهانه می‌آورند.
اینها به‌نظر من سنگ‌اندازی در ازدواج جوان‌هاست و برای سهولت در ازدواج باید گرفتار اینگونه مسائل نشوند. این روزها برخی دختران معتقدند که ازدواج سنتی و از راه معرفی و واسطه نمی‌تواند برای آنها خوشبختی و موفقیت در زندگی زناشویی را به‌دنبال داشته باشد. به همین دلیل حاضر نمی‌شوند از طریق معرف ازدواج کنند حتی خواستگار هم به خانه راه نمی‌دهند. درحالی‌که نمی‌توان منکر شد که حتی در ازدواج‌هایی هم که با شناخت دختر و پسر اتفاق می‌افتد گاهی اختلافات کوچک هم موجب از هم پاشیدن یک زندگی مشترک می‌شود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید