• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب : 193695
+
-

نصب کیوسک‌های مدرن در پایتخت

شهرداری تهران ساماندهی کیوسک‌ها را در دستور کار قرار داده است

گزارش
نصب کیوسک‌های مدرن در پایتخت

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

اتاقک‌های کوچکی که چند سالی است کنار معابر نصب شده‌اند، برخی مطبوعاتی، تعدادی گلفروشی و بعضی هم اختصاص به عرضه تنقلات دارند. علاوه بر موارد ذکر شده در تهران کیوسک‌هایی هم مربوط به نیروهای راهور، انتظامی، نگهبانی و خدماتی مانند بانک شهر و شارژ کارت بلیت الکترونیکی و... هستند. طی ادوار گذشته تنوع کیوسک‌ها به عدد30رسیده است. وجود این حجم از اتاقک‌های فلزی با ابعاد مختلف و گاها با نماهای نازیبا در شهر، از یک‌سو سبب بروز آشفتگی بصری شده و از سوی دیگر با اشغال بخشی از معابر عمومی، مشکلات ترددی و عبور و مرور ایجاد کرده‌اند. همین وضعیت نابسامان، مسئولان شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران را بر آن داشته تا رسیدگی به این موضوع را در دستور کار قرار دهند. به‌گفته یاسر نکوفال، معاون هماهنگی و امور مناطق شرکت ساماندهی شهر تهران تا پایان سال اقدامات در این مقوله عملیاتی می‌شود و بخشی از کیوسک‌های تهران هم تغییر می‌کنند و در خیابان‌های انقلاب و ولیعصر کیوسک‌های مدرن متناسب با کاربری و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، طراحی شده، نصب و رونمایی می‌شوند.

1200کیوسک در مدیریت شرکت ساماندهی
شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، متولی اصلی جانمایی و نصب کیوسک‌ها در تهران است. همچنین طراحی کیوسک‌ها و کاربری آنها هم باید از طریق استعلام این شرکت انجام شود، اما به‌گفته نکوفال نبود مدیریت یکپارچه سبب بروز آشفتگی و به‌هم‌ریختگی در موضوع کیوسک‌ها شده است و امروز در تهران با تعداد زیادی از انواع و اقسام کیوسک‌ها و کاربری‌های متفاوت روبه‌رو هستیم. علاوه بر 1200کیوسک مطبوعاتی و گلفروشی، حدود 17کیوسک شهر (متعلق به بانک شهر) هم توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل مدیریت می‌شوند. کیوسک‌های ایزی‌پی هم که در دوره‌های گذشته توسط شرکت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران باهدف شارژ کارت بلیت الکترونیک در معابر پرتردد نصب شده‌اند، امروز به‌دلیل عدم‌کارایی بلااستفاده رها شده‌اند؛ ازاین‌رو شرکت ساماندهی پیگیر تعیین‌تکلیف آنهاست که این امر نیاز به همراهی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک دارد. معاون هماهنگی و امور مناطق این شرکت می‌گوید: «آماری از کیوسک‌های ایزی‌پی در شرکت ساماندهی موجود نیست؛ چراکه برخی از آنها توسط مناطق نصب شدند و تعدادی هم توسط شرکت حمل‌ونقل و ترافیک. پس از اینکه کارایی آنها متوقف شد، بعضی جمع‌آوری شدند، اما همچنان شاهد تعدادی در معابر هستیم؛ بنابراین مکاتباتی با شرکت حمل‌ونقل و ترافیک داشتیم و درخواست کردیم آنها را جمع‌آوری یا برای خدمت‌رسانی مجدد اورهال کنند.»

نصب کیوسک‌های انتظامی بدون استعلام
علاوه بر کیوسک‌های خدماتی اعم از مطبوعاتی، گلفروشی و... در برخی از معابر شهر کیوسک‌های نیروی انتظامی و راهور، وجود دارند؛ کیوسک‌هایی که به‌گفته یاسر نکوفال ابعاد و تنوع متفاوتی دارند: «دستگاه‌های انتظامی برای جانمایی، نصب، طراحی و... این کیوسک‌ها استعلامی از شرکت ساماندهی نمی‌گیرند؛ ازاین‌رو ساماندهی آنها هم نیاز به تصمیم‌گیری در سطح کلان دارد و شهرداری تهران به‌تنهایی نمی‌تواند در این حوزه ورود کند.» در کنار همه این موارد، نباید از کانکس‌های نگهبانی زیر پل‌های مکانیزه، کیوسک‌های نگهبانی برخی از مجتمع‌های مسکونی (شهرک غرب)، کانکس‌های مربوط به نهادهایی که برای اجرای برخی طرح‌ها نصب شده و دیگر جمع‌آوری نشده‌اند، غفلت کرد. تعیین‌تکلیف کیوسک‌های تهران نیازمند مدیریت یکپارچه و همراهی و همکاری دستگاه‌ها متولی است.

کیوسک‌های شهری افزایش پیدا نمی‌کنند
شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در راستای ساماندهی کیوسک‌ها قصد دارد آنها را نونوار کند. البته این کار با نصب کیوسک‌های جدید و مدرن انجام می‌شود که سازمان زیباسازی شهر تهران متولی این امر است. آنطور که معاون هماهنگی امور مناطق شرکت ساماندهی عنوان می‌کند: «کارهای طراحی شروع شده است و به‌محض تأیید و دریافت مجوزها، کیوسک‌های خیابان‌های انقلاب و ولیعصر جمع‌آوری و کیوسک‌های جدید و مدرن نصب می‌شوند. این کیوسک‌ها متناسب به نوع کاربری اعم از مطبوعاتی، گلفروشی و تنقلات و... و همچنین با نظرخواهی از کیوسک‌داران طراحی شده‌اند.» نصب این کیوسک‌ها به معنای افزایش تعداد آنها نیست؛ چراکه شرکت ساماندهی هیچ برنامه‌ای برای افزایش کیوسک‌ها در شهر ندارد، اما درصورت نیاز آنها را جمع‌آوری یا جابه‌جا می‌کند. مناطق 6، 11 و 12 بیشترین و مناطق 17، 18، 21 و 22 کمترین فراوانی کیوسک را دارند و شرکت ساماندهی مشاغل با همراهی کیوسک‌داران قصد دارد تعدادی از کیوسک‌ها را از مناطق پرتراکم به مناطق کم‌تراکم منتقل کند.

راه‌اندازی خیابان غذا در غرب
خیابان‌های سی‌تیر و باب همایون، در قرق غرفه‌های غذاست و در ایام تعطیل پایتخت‌نشینان برای گذران‌فراغت از مناطق مختلف خودشان را به این خیابان‌ها می‌رسانند. همین امر سبب افزایش بار ترافیک می‌شود و برای حل این مشکل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تصمیم دارد در سایر مناطق به‌ویژه غرب تهران، خیابان غذا راه‌اندازی کند. در این دوره مدیریت شهری، خیابان‌های غذا در منطقه9 راه‌اندازی شدند و به‌زودی خیابان غذا منطقه 8 و 14 هم بهره‌برداری می‌شوند. تا پایان سال هم خیابان‌های غذای دیگری  راه‌اندازی خواهند شد.

سد معبر کیوسک‌ها در شورا پیگیری می‌شود
مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا: یکی از موضوعاتی که در این دوره مدیریت شهری موردتوجه قرار گرفته، حقوق شهروندان به‌ویژه کسانی است که محدودیت‌های حرکتی دارند؛ مانند معلولان، سالمندان و... . در تهران با 2نوع سد معبر مواجه هستیم؛ یکی توسط دستفروشان و مغازه‌داران ایجاد می‌شود و دیگری مربوط به نصب انواع کیوسک‌هاست. شرکت ساماندهی مشاغل، موضوع نصب کیوسک‌های غیرمجاز را که حتی سر برخی از کوچه‌ها شاهد آنها هستیم، پیگیری می‌کند. شورا هم حتما موضوع ساماندهی کیوسک‌های تهران را دنبال خواهد کرد.

کیوسک‌هایی که کارایی ندارند، جمع‌آوری شوند
مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورا: براساس مصوبه شورا، به‌هیچ‌عنوان نباید به کیوسک‌های تهران اضافه شود. همچنین برخی از کیوسک‌ها درگذشته کارایی و اثربخشی داشتند، اما اکنون بلااستفاده هستند و ضرورت دارد شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل هرچه سریع‌تر نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام کند؛ چراکه این شرکت متولی ساماندهی کیوسک‌ها در پایتخت است و در چنین اقداماتی باید جدیت داشته باشد. شورا هم روی اجرای مصوبه جلوگیری از افزایش تعداد کیوسک‌ها پافشاری دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید