• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 10 خرداد 1402
کد مطلب : 193328
+
-

اتمام بازآفرینی نفرآباد تا پایان سال

دیروز در صحن شورا گزارشی از روند عملیات نوسازی 13هکتار بافت فرسوده منطقه20 ارائه شد

گزارش
اتمام بازآفرینی نفرآباد تا پایان سال

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

نفرآباد، محله‌ای همجوار با حرم سیدالکریم(ع) که حدود 30سال مورد بی‌مهری مدیریت شهری قرار گرفته بود و ساکنان از وضعیت فرسودگی محله گلایه داشتند در حال تحول است؛ چراکه با پیگیری‌های مدیریت شهری در این دوره نوسازی این محله در دستور کار قرار گرفت و اواسط سال گذشته عملیات نوسازی این محدوده که حدود 13هکتار بافت فرسوده را شامل می‌شود، با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران کلید خورد. دیروز جعفر شربیانی، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران، گزارشی از روند عملیات عمرانی نفرآباد ارائه داد و گفت که در این محله 508پلاک وجود دارد که 195پلاک در تملک شهرداری است و 5باب خانه در آن قدمتی بیش از 400سال دارند. طرح نوسازی آن سال99 مصوب شد و با عملیاتی‌شدن این طرح، امید تازه‌ای در دل ساکنان جوانه زد. به‌گفته او در طرح بازآفرینی محله نفرآباد ۱۱پروژه خدماتی و ۳۵پروژه مسکونی با محوریت معماری ایرانی پیش‌بینی و از محل اوراق مشارکت حدود 250میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص‌داده‌شده است. آنطور که دیروز در صحن شورا مطرح شد پروژه بازآفرینی نفرآباد تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

اولین محله الگو در پایتخت
مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران هم در جلسه دیروز شورای شهر حضور داشت و در جریان ارائه توضیحات درخصوص پروژه بازآفرینی محله نفرآباد منطقه20 گفت: «مداخله مدیریت شهری در این طرح هوشمندانه بود و اگر این تکالیف بر زمین‌مانده انجام شود، محله نفرآباد به‌عنوان نخستین محله‌ الگو شناخته خواهد شد.» براساس گزارش‌های ارائه شده، به‌دلیل ارزش‌افزوده ایجاد شده با اجرای طرح بازآفرینی، اتباع خارجی در حال خروج از منطقه هستند. همچنین چند پروژه با مشارکت حرم مطهر تعریف شده که مهم‌ترین آن طرح ایجاد مسیر گردشگری و پیاده‌روی است که توسط مدیریت شهری پیگیری خواهد شد.

تسهیلگری دستگاه‌های متولی ضرورت دارد
در ادامه جلسه سیدمحمد ناظم رضوی، شهردار منطقه۲۰ ضمن ابراز رضایت از روند اجرای نوسازی بافت فرسوده نفرآباد گفت: «سهم دستگاه‌های دولتی در اجرای طرح بازآفرینی نفرآباد ۵۰ درصد است و تسهیلگری دستگاه‌های متولی ازجمله بانک‌ها می‌تواند سرعت عملیات عمرانی را افزایش دهد. علاوه بر این طرح، پیگیری موضوعات دیگری چون احداث پارکینگ در دستور کار شهرداری است و یکی از پارکینگ‌های بزرگ تهران در این منطقه به‌زودی ساخته می‌شود که ظرفیت خوبی برای استفاده ساکنان و همه شهروندان (زائران) خواهد داشت. همچنین درخواست داریم برای رفاه بیشتر زائرانی که از راه دور برای زیارت حرم عبدالعظیم حسنی(ره) می‌آیند، زمین برای ساخت زائرسرا یا اقامتگاه اختصاص داده شود.»

صرفه‌جویی با رد 28درصدی سفرهای خارجی
 عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران هم گزارشی از فعالیت‌های کمیته سفرهای خارجی شهرداری پایتخت ارائه داد و گفت: «قطعا برقراری دیپلماسی اهمیت زیادی دارد. حدود ۹سازمان و مجموعه بین‌المللی در حوزه شهری فعال هستند که شهرداری تهران نیز به لحاظ فعالیت‌های بین‌المللی در کنار این دستگاه‌ها حضور دارد. شهردار تهران تنها 2سفر رسمی به تاجیکستان و عراق داشته است. در کمیته سفرهای خارجی 28درصد سفرها رد و 26درصد هم به‌دلیل عدم‌صدور ویزا محقق نشده و در 13اجلاس هم حضور به‌صورت ویدئوکنفرانس صورت‌گرفته است.» به‌گفته او عراق، اسپانیا، ترکیه، امارات، کره‌جنوبی، روسیه، تاجیکستان، هند، ژاپن، مالزی، قطر، اردن و آلمان مقصد سفر مدیران شهری بوده اند.

پاسخ به سؤالات خبرنگاران

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه دیروز با حضور در جمع خبرنگاران به پرسش‌های مطرح شده این‌چنین پاسخ داد:
ثبت‌نام اعضای شورای شهر تهران برای انتخابات مجلس: تا‌کنون نشنیده‌ام کسی بخواهد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کند و تمایلی هم از سوی کسی مشاهده نکرده‌ام.
ایمنی بازار تهران: قطعا باید در بازار تهران تغییراتی به‌ویژه در تأسیسات و نحوه استفاده از تأسیسات ایجاد شود تا سطح ایمنی افزایش یابد. در شورای دوم اقداماتی آغاز شد و امروز نیز دوباره پس از ۲۰ سال باید کارهایی به‌ویژه در حوزه برق در سراها و پاساژهای بازار انجام شود؛ چرا که این مکان‌ها در بازار به لحاظ ایمنی با خطرهای متعددی مواجه هستند.
مقاوم‌سازی معماری بازار: مقاوم‌سازی معماری بازار مشکلی ندارد و به‌راحتی قابل‌اجراست؛ همانطور که پیش‌تر نیز سقف بازار ترمیم و ستون‌هایی برای مقاوم‌سازی آن گذاشته شد. بی‌تردید باید حرکت گسترده‌تری در این حوزه شکل بگیرد تا این مسائل حل‌وفصل شود.
حمل‌ونقل محدوده بازار تهران: باید در سیستم حمل‌ونقل بازار تغییراتی ایجاد و نحوه تخلیه بار و بارگیری اصلاح شود. در این زمینه اعضای شورا، شهرداری و پلیس انتقادات فراوانی دارند که نیازمند تغییرات گسترده در محدوده بازار است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید